Jump to content

Kjøpe 4T påhenger med manglende servicehistorikk, eller styre unna?

Korsfjord

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en rimelig landstedsbåt. Nå har jeg kommet over en båt som oppfyller miner kriterier i høy grad, og som på bildene ser bra ut. I annonseteksten står det at båt og motor er i god stand. På forespørsel om vedlikehold opplyser selger at motor har vært på service en eller to ganger siden den var ny i 2010.  Dette virker å være en "hyttebåt", så den har nok ikke mange gangtimer, men er dette bare å styre unna? Tenker særlig på hvordan oljens smøreegenskaper forringes over tid. Eller kan jeg, hvis motoren ser ut til å fungere, bare ta et oljeskift og så er det greit? 

Jeg er kanskje mer skeptisk til at anodene ikke er byttet kjenner jeg. Tæringsskade er jo et velkjent fenomen på "gamle" firetaktere. Mange som ikke har byttet anodene som står i toppen, og der tæringsskadene viser seg plutselig med overoppheting. 

Jeg vet ikke om det gjelder alle firetaktere. Hvis den har vært kjørt i ferskvann er ikke dette et problem.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Anoder har jeg sant å si ikke tenkt på, sikkert fordi jeg bare har hatt totaktere tidligere. Men enig i at det høres enda skumlere ut,  for eventuelle tæringsskader innvendig er vel vanskelig/umulig å oppdage før det er for sent å forebygge noe, eller? 

Motoren er en Suzuki 10 hk, noen som vet noe om denne er sensitiv mtp anodebytte? Jeg antar at den har vært brukt i sjøvann, ut fra hvor båt og motor befinner seg.

Baylars skrev 44 minutter siden:

Som du selv skriver så svarer båten mer en nok til dine kriterier. Bruk manglende dokumentasjon til og forhandle på pris. Får du en grei deal så har du båt og er du uheldig så må du skaffe ny motor senere.

Det er et godt poeng. Men risikoen for at dette skjer allerede "I morgen " er ikke så hyggelig å  tenke på. Ut på bruktmarkedet igjen, en god slump til med penger,ny risiko ? Men ved tilstrekkelig lav pris så...

Tenker som Baylars. Påhengeren er 13 år. Uansett service er mange års drift fra nå av kun en oppeside, og det bør gjenspeiles i prisen. Eneste måtte være konkrete svakheter på akkurat denne modellen som du evt får tips om her. Mulig det går an å bruke et slikt rimelig ‘boroskop’ til å inspisere eksoskanaler uten å plukke den fra hverandre?

Komodo skrev 52 minutter siden:

Er det så mye anoder på en 10hk Suzuki da? 

Vet ikke, håper noen som vet kan gi en lyd? 

Jeg skal være åpen på at økonomien er ganske trang for tiden, og nok vil være det en lang periode fremover, og da er det ekstra surt om motoren tar kvelden etter kort tid. Og håpet er at barna skal få interesse for å bruke båten på egenhånd etterhvert. Da må jeg kunne stole på greiene. Men brukt er brukt, det er alltid en risiko med det. Samtidig er det bruktmarkedet jeg må holde meg til. 

Nå viser det seg at selger har skiftet olje selv flere ganger, men ikke hvert år. Da begynner det å høres litt bedre ut. 

Ville tro motorolje/giroljeskift på den motoren nesten er noe av det minst kritiske? Korrosjon i kanaler og eksos er vel ofte det som knekker en liten påhengsmotor? Og gjerne registerreim på en 4-takter? Ville spurt om reg reim og impellerskifte kanskje, men det er jo mulig å fikse selv. Korrosjon er vel ofte verre.

Hang en Yamaha 4 hk bakpå min fars gamle færing, senere på en Rana 14. Varte vel 20 år uten at noe som helst ble gjort ut over å fylle bensin. Det som sendte den i grava var at festebraketten var korrodert slik at den til slutt helst ville til bunns på eget initiativ. Men den gikk like fint fremdeles. Dog en 2-takter selvsagt. 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Er det så mye anoder på en 10hk Suzuki da? Jeg synes dette høres ut som et lavrisiksoprosjekt.

Nja, jeg tenkte det var en større motor. 10 hk firetakter har jeg aldri servet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Min erfaring er at anodene holder veldig lenge på motorer som blir vippet opp når de ikke er i bruk, Så hvis anodene ikke er helt borte, så er det sannsynligvis greit. Selv på 300 timer/ 3-års service står det bare inspect/replace på anoder

Jeg hadde tidligere en 10/15 hk Suzuki 2-takt som sto på båten på sjøen hele året i ca. 8 år, på et ganske værhardt sted. Den fungerte helt fint så lenge jeg hadde den, men lakken på stammen flasset av. Det samme skjedde med samme type motor på nabobåten. Mens  båten på andre siden hadde en Yamaha 15 hk. Der var det ingen tegn til avflassing.

Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Nja, jeg tenkte det var en større motor. 10 hk firetakter har jeg aldri servet.

Jeg har derimot en 10hk Suzuki. Kjøpte den helt ny, og har enda ikke gjort en dritt bortsett fra å "ta plomba" og bytte til 20hk hjerne. Årsaken er at den rett og slett knapt har blitt brukt. Utsettelse av service er i samråd med forhandler.

Vet ikke om det er anode på den motoren, men det er mulig. Uansett ville jeg ikke vært spesielt bekymret for å kjøpe en slik motor.

Jeg ser mitt svar kunne misforståes @Komodo. Mitt "nja" var rettet mot min antakelse om at dette var en stor påhenger. Hyttebåter her jeg bor har som regel 50 hk opp mot 350 hk. Og jeg har fått med meg at en del av dem litt eldre firetakterne av en viss størrelse har tæreskader pga mangel  ved anoder. Så senest en 100 hk Yamaha for noen dager siden der toppen var tæret. Hos min mekaniker.

For en 10 hk har jeg ikke hørt om slike skader. Tror derfor at dette kjøpet kan være ok.

Mitt "nja" var ikke rettet mot din kommentar,  men ser i ettertid at det ser slik ut... Beklager .

Jeg skal ikke si om dette er en motor som er noe å samle på, men du har i det minste møtt en ærlig selger. Som innrømmer noe redusert vedlikehold ??

Det er jo et godt tegn. Når jeg kikker rundt i havna, og på opplagringsplasser, så er det litt av hvert. Noen spørr her i mai hvordan vedlikeholde, da de ikke har gjort noe siden båten ble dradd på land i høst. De får da beskjed at det er kjempeviktig å kjøre den i ferskvann, og annet.. litt seint kanskje?  Jeg har også inntrykk at mange av disse, som jeg mener er dårlig vedlikeholdt, ender opp på finn, enten hos forhandler eller privat. Selges da nypolert med fine bilder. Tittel, velholdt båt til salgs, alle servicer fulgt... 

Jeg ville tatt en god titt på båten. Ser det greit ut, olje, på motor og gir, har fin farge, og ting ser greit ut. Så vil jeg tro dette kan være like bra som det meste som selges på Finn. 

Lykke til. 

Ein "påhengs" er jo helst ein ærleg gjenstand å inspisera før kjøp. - Ser den fin ut, har den neppe mange driftstimar / eller har vore lagra under ugunstige forhold.. Er olja fin og seljar kan dokumentera utført service og gje eit truverdig overslag på driftstimane så hadde eg ikkje vore særleg bekymra.. Eigentleg ein fordel om det er ei stund sidan sist service når du ser på olja. På ein eldre DF bør du ha eit særleg auge til kjølinga; den har ein tendens til å tetta seg til, sakte men sikkert. Resultatet er auka kjølevannstemp. som igjen fører til saltkrystallisering i og ved termostathus. Dette er ofte synleg på utsida av termostathuset i form av kvite saltavleiringar. Viser motoren slike symptom ville eg ha pruta kraftig eller styrt unna.. Det er litt jobb å få full gjennomstrømning igjen.

Avslutningsvis, ville eg heller ha kjøpt ein motor av ein seljar som tydeleg viser at han kjenner motoren sin og har tatt vare på denne, men har gjort vedlikehald sjølv,.- Kontra ein seljar som viser til utfylt servicehefte, men tydleg manglar peiling på motoren og vedlikehald / vinterlagring. 

meinar forøvrig at DF9,9 kun har ein liten anode nederst på stamma.

Enig i det, og litt misforståelse var det nok mellom meg og selger her. Selger forsto nok service som innlevering til verksted, mens jeg forsto det slik som du, at det like godt er noe man gjør selv. Jeg spurte selger om hva som var gjort av vedlikehold, og da var svaret at motoren hadde vært på service 1 eller 2 ganger, selger unnlot i første omgang å ta med det hen hadde gjort selv. 

• 4 uker senere...

Det ble til at jeg kjøpte båten og motoren, og til info for de som måtte være interessert så har denne motoren innvendig anode. Ved kjøp bestemte jeg meg for å å ta en lett service på den selv, med skift av oljer, oljefilter, tilhørende pakninger og anoder. Forhandler var veldig behjelpelig med å finne ut av hva jeg trengte, og siden min motor var fra et år med modellskifte, gikk ekspeditøren ekstra nøye gjennom servicemanualen og sprengskisser. Den innvendige anoden er i beste fall uklart omtalt brukermanualen, så man får lett inntrykk av at det bare er anode nede på stammen. Begge anodene var modne for utskifting, men ingen av dem var helt oppspist, så regner med motoren ikke sliter med tæringsskader innvortes. Her er den innvendige:

20230627_150554.jpg.84c973f78e1871659a7da8b0b21f4783.jpg

Det høres jo bra ut! Er det rett og slett sjøsalt som sitter på den anoden, eller er det bare et eller annet oksid fra anoden? Om det er salt så kan det gjerne lønne seg å gi den noen timer kjøring i en tønne med ferskvann for å løse opp om det ikke allerede er gjort da. 

Det er jeg usikker på, tenkte rett og slett ikke på det og hadde en del avbrytelser når.jeg jobbet med det...kan godt ha vært salt. Det satt igjen noe grums innenfor lokket som anoden sitter på, dette renset jeg ut etter beste evne. Har kjørt motoren i ferskvann, men ikke i timer...det virker imidlertid som gjennomstrømningen er god, men har bare kontrollstrålen å rette meg etter. Tenker å bytte impeller og registerreim til høsten, Just in case.

Korsfjord skrev On 4.6.2023 at 14.19:

Tenker særlig på hvordan oljens smøreegenskaper forringes over tid.

Det ville jeg ikke ofret mye tankevirksomhet. I en motor er det gangtimer som teller, dvs høy temperatur og spesielt soting. Oljen forringes så og si ikke over tid. Tenk på hvor sjelden man skifter olje på gear, for eksempel.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...