Jump to content

Limtype til tepper ,skai i skott og tak ?


Tine IV

Recommended Posts

Heisan dette har det jo vært skrivi om div ganger men ikke helt fornøyd med di svarene jeg har funnet , kansje ikke sett alt jeg men . Skal forhåpentligvis bytte trekk i begge lugarer i vinter , har gjort dette i cocpit med nesten bra resultat ,det løsner litt her og der . Var godt og varmt og godt rengjort så det trur jeg skulle være bra men det løsner litt her og der , men kan være jeg var for kjip med limet og kansje limtype ? Brukte kontaktlim på spraybox ,for da har deu den muligheten til og rette litt på skaien vis du ikke treffer på første forsøk .Trudde kontaktlim var samme på box og spray men kan være det at jeg brukte for lite her og der da ?

Men så har jeg lest at våtromslim er tingen ,lettere og jobbe med og sitter som støpt .Jeg skal ha skai over og under vinduene er planen og vegg til vegg teppe eller no på skotta så vi slipper og ligge innat skaien ,det er ikkeno ok tipper jeg både kaldt og klamt det.Så blir det enten skai eller teak i taket . Så dere vilket lim er det beste og bruke bortsett fra kontakt lim på box ,for den sitter på første forsøk og da sitter den der også .

Er sprayboxen bra nok bare du sprayer plenty på ? Er jo lett og jobbe med den da . Forslag fra dere som har gjort jobben før og har litt erfaring fra hva som sitter og ikke sitter ? Er det kansje lurt og male glassfiberen først ,eller er det bare og gjøre det godt rent og støvfritt ?

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med kontaktlim (på boks) er at skaien hugger til momentant og er umulig å justere i ettertid. Vanskelig å jobbe med ihvertfall over store områder.

I Escada har jeg benyttet våtromslim. Her kan du justere inn i ettertid omlag som når du tapetserer stueveggen, og... den sitter som fén.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg driver og forsker litt på dette selv om dagen. Ble anbefalt våtromslim av Titanduk, som jeg kjøpte trekket av. Har prøvd det, men det er veldig avhengig av temperaturen. Nå på denne årstiden tørker det veldig tregt selv om jeg fyrer aldri så mye. Kan gå flere dager før det er tørt. Problemet er at skutesidene er kalde uansett nå for tiden. Klarer ikke å få de varme uten noen form for isolasjon på utsiden. Men når først limet har tørket sitter det som rakkern. Det har jeg testet på en liten lapp som ble limt på et trestykke.

I helgen prøvde jeg å lime en del med vannbasert kontaktlim, og det ser ut til at det fester raskere enn våtromslimet. Om det sitter like bra, får tiden vise. Foreløpig ser det bra ut.

Har også kjøpt en boks med vanlig kontaktlim, men har ikke prøvd denne ennå. Regner med at jeg må bruke det når jeg skal lime oppunder taket. Da er jeg avhengig av at det fester med en gang, så jeg tipper det er best der. Eneste grunnen til at jeg er skeptisk til å bruke det, er lukten. En blir jo skikkelig dopet av det. Må ha tilgang på friskluft, og da blir det igjen kaldt....

Link to post
Share on other sites

Omtrekking av båt på denne tiden av året er i grunn mer eller mindre tull synes nå jeg - det er for kaldt og limet tørker ikke. Vent til våren og forsommeren med omtrekkingsjobben. Vi gjorde jobben i mai/juni og hadde ingen problemer. Vi har nå trukket om hele båten med godt resultat. Forøvrig så tok vi ned alle takplater, tok de med hjem og trakk de om hjemme før vi monterte disse tilbake i gjen.

 

mvh

Charente

Link to post
Share on other sites

Omtrekking av båt på denne tiden av året er i grunn mer eller mindre tull synes nå jeg - det er for kaldt og limet tørker ikke. Vent til våren og forsommeren med omtrekkingsjobben.

Joa, kan forsåvidt være enig i det. Men det er en ganske stor jobb som ihvertfall jeg ønsker å ha unnagjort før våren. Da er det nemlig andre ting som skal gjøres. Det går akkurat å lime i denne temperaturen vi har nå for tiden, så jeg passer på å stikke ned i båten når det er noen plussgrader, og fyrer opp med det jeg har tilgjengelig av varme. Det er jo noen grader mildere her lenger ut i Oslofjorden enn helt innerst, så da går det på et vis. :smiley:

 

Har forøvrig planer om å lakke innredningen etterhvert også jeg.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

takker for svarene ,går vel for våtromslim da tenker jeg . Kan fyre opp inne i lugarene så det blir reine badstua , men klart det er jo kaldt ute .Gikk jo nesten bra med cocpit men løsner litt her og der ,men trur det er kjipelars bare Mere lim så sitter det også tipper jeg . Jaja da er det bare jobben igjen og den starter etter planen imårra med nyinnkjøpt førjuls gave fra nissen ,videocamera så detta skal på tape .....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Næmen heisan du , long time og takk for sist ja .Kansje et godt forslag det ja ,med mitt arbeidstempo så tørker det av seg selv ettervært det ,skal ikke mase på viktig arbeid veit du .Nor West , så dyr og svær båt du har så kan jeg jo det , blir jo it billig da men , hehe ....

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...