Jump to content

Ilas 1000W Inside, sporadisk trøbbel med å få opp anker.

JohnS

Recommended Posts

20230528_154116.jpg.dc53cb8702bbfccf3f0ced38cdbeaa77.jpgHar en Ilas 1000W Inside ankervinsj for kjetting. Den har fungert fint i de 2 sesongene jeg har hatt båten, men ved de to siste ankringene har den innimellom plutselig ikke ville hive opp. Har kun fjernkontroll og det klikker i releet, men motor er død.

Etter endel trykking på opp knappen virker den plutselig igjen. Ut virker alltid. Kan det muligens være dårlig kontakt i børstene i motor, all den tid det klikker i releet?

Litt vanskelig å feilsøke da feilen bare er sporadisk. Er nødt til å kunne stole på at dette er i orden, da det ofte er litt kritisk å få ankeret opp kjapt, før man driver på land. Er også nokså bekymret for å få kjettingen i propellen ( Drev) så å koble inn før anker er oppe, er heller ikke et tema.

Å dra opp, i verste fall, 50m kjetting + anker for hånd er heller ikke noe særlig.

20230604_231112.jpg

20230604_231045.jpg

Du kan i hvert fall begynne med å sjekke kabel og kabelsko på motoren.

Jeg har også en Ilas som var ustabil på opptrekk før den helt sluttet å dra - det viste seg å være dårlig pressing av kabelsko.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Tror ikke det er kabelskoene, har nettopp hatt de av og skrapt dem rene. Dette da jeg hadde av hele vinsjen for å flytte den 6cm lengre fram. Tok i samme slengen og fjernet noe rust, og lakkerte opp igjen motor og gear. Hadde også av deksel over børster, og det så nesten nytt ut inni der, men da virket jo også vinsjen perfekt, så bare kikket inni der. ( Var O- ring tetning på det blanke dekselet, er jo IP56 motor)

Snodig at denne feilen har oppstått etter denne operasjonen.

Får måle litt i kveld, og sjekke spenning/ strøm ut fra rele.

Håper å kunne fremprovosere feilen. 

Er det strøm fram til motor, og den ikke går, må jo feilen ligge i motor.

20230528_142549.jpg

Ut virker alltid = ingen belastning = ikke særlig spennlngsfall. Inn virker av og til. Da er det som regel stor belastning og en dårlig kabel eller kopling eller svidd hovedrele vil bety mer. Ville lagt meg utpå godt dyp og låret en del meter/hevet opp mens jeg målte spenning direkte på vinsjmotor, og over poler på rele, koplinger osv. 

Er 21m dyp i båtforening,men kan ikke slippe til bunns der, da bunnen er særdeles forurenset med PCB osv.

Tåler vinsjen en bråstopp under fritt fall? Kan sikkert slakke litt på slurekoblingen så det ikke stopper med et smell

Er det M1 som er opp?

Hmm. Har kjettingvinsj men uten frittfall (Lewmar). Har bare hatt tau med frittfall tidligere. Kan du ikke låre litt med å slakke clutch, eller kan en kjøre ut manuelt muligens? Inne i båthavn er skummelt uansett, ligger vel ofte fortøyninger langs bunnen..

Da er feilen funnet?

Må være releet.

Spenning inn på rele:13,9V

Spenning M1 under hiv : 12,7V( 10kg anker og 13m 8mm galv. kjetting ute)

M2 ved ut: 12,8V

Feil oppstår plutselig: 0V ut av rele (M1) selv om det klikker inn.

Målt strømtrekk: M1 ved hiv: 74A

M2 ved ut:64A20230605_194359.jpg.91a1e27c45b22b39dd22ed4ab03e50af.jpg

De der ville jeg bare prøvd å friske opp med smergelpapir. Har gjort det en gang på tilsvarende rele med suksess. Kan det være noen ‘grader’ i de brente punktene som hindrer skikkelig kontakt? Evt at forsyningen til rele-spolen er litt skrøpelig og det derfor blir litt for dårlig holdekraft? Det bør jo være bortimot full spenning på relespolen når den er engasjert, begge veier. 

Fantino skrev 17 minutter siden:

prøvd å friske opp med smergelpapir.

Smergelpapir var  fy  før i  tiden, da brukte vi Platinafil til å polere brente kontakter.

PS . lån neglfilen til dama, hvis den er av stål.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er jo litt merkelig at jeg målte null spenning ut fra releet når feilen oppstod under testingen. Hørte jo tydelig at releet slo inn, og flere ganger på rad også, da jeg trykket på opp knappen endel ganger.

Er vel ikke noe rele i fjernkontroll mottakeren vil jeg tro? ( Som kan lage lyd altså)

JohnS skrev for 1 time siden:

Er jo litt merkelig at jeg målte null spenning ut fra releet når feilen oppstod under testingen. Hørte jo tydelig at releet slo inn, og flere ganger på rad også, da jeg trykket på opp knappen endel ganger.

Er vel ikke noe rele i fjernkontroll mottakeren vil jeg tro? ( Som kan lage lyd altså)

Jeg ville trodd det var små releer i mottakeren for å drive det store vendende releet som du åpnet. De klikker nok samtidig, men spørs jo hvor de er plassert ift hverandre. 0V kan jo tyde på at det store releet ikke sjalter alltid så å gå over kabling fra mottaker fjernkontroll er vel uansett ikke feil, evt måle når feilen oppstår. Men det henger jo ikke ‘logisk’ sammen med at feilen oppstår kun ved belastning da. Men bare ene veien uavhengig av belastning kan jo forklares på den måten.

Det kan vel også være transistorutganger på mottaker. Sidepower har det på sine på de utgangene som er dedikerte til thruster, men vanlige rele på vinsjutgangene (antar det er for å enklere kunne kople både minusstyrte og plusstyrte vinsjer). Du kan jo bare kople styrestrømmen fra det store releet og se om du hører klikkelyd da også. 

Mottakeren ligger jo like under dette releet ( Se bilde), så om det kommer noen lyd fra det er uvisst. Kan jo koble av styre kablene inn på hoved releet, og lytte.

Så langt ser det jo ut for at alt virker, men ble litt nysgjerrig.

Skal teste vinsjen på tur i helgen, så får da håpe den virker.

Nå vet jeg iallfall hvor å kortslutte over med et skrujern, om den skulle streike?

Man lærer endel av å skru på ting.

20230605_200528.jpg

Koblet fra styrestrøm inn på rele, og ingen lyd høres fra mottager for fjernkontroll, så er sikkert helt elektronisk. Målte full spenning på begge terminaler.

Tror alt er i orden nå, men kjøper nytt rele for sikkerhets skyld.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...