Jump to content

Etterinstallert varmeveksler på volvo penta md6

Skøjekaptein

Recommended Posts

Hei.

Jeg har slitt med overoppvarming av min Volvo penta md6, så nå har jeg plukket fra hverandre hele systemet(sjøvannspumpe, slanger, tempeeaturmåler m.m) . På denne maskinen har det blitt etterinstallert et ferksvannkjølesystem, og jeg mistenker at den gamle elektriske pumpen i dette systemet, som er fra 1996, ikke gjør jobben. Spørsmålet mitt er: hvorfor trenger jeg dette etterinstallert systemet når etter hva jeg kan se kan bare koble tilbake det originale systemet..  hvorfor etter installerer man et lukket system på en slik motor? 

Mvh

Ferskvannskjøling forventes vel å redusere korrosjon,  og gir mulighet for varmtvann mm. Men det er ikke alle ombygninger av sjøvannskjølte motorer som har vært vellykket. Hvis dette har fungert i lang tid, så kanskje det beste å  sjekke den elektriske sirkulasjonspumpen og evt. bytte denne.  

@J-Å Hei!

ja jeg tror det er ferskvannpumpen, det lå en stor bit fra en impell der som må ha ligget lenge for den kommer ikke fra den nåværende impellen. Og mens jeg skriver dette slår det meg at den skulle jo ikke ha kommet inn der... sjøvannspumpa og ferskvannspumpa er ikke i samme krets. Pluss et av problemene, i tillegg til varmen var at kjølevannet bare forsvant fort som fy. og nå skjønner jeg jo at det kanskje ikke har vært koblet. helt riktig av forrige eier. 

Uansett har jeg demontert eksosmanifolden og skal legge den i et syrebad for å rense ut mest mulig rust.

takk for svar!

Det vanlige er å la impellerpumpen ta seg av sjøvannet fortsatt ja. Når du sier kjølevannet forsvant plutselig,mener du da sjøvannet i eksosen?  Eller forsvant kjølevæsken? 

Uansett, når noe skjer plutselig, så har det jo gjerne en helt konkret årsak.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...