Jump to content

Oppgradering av Winrace 22 - Miniprosjekt


Møkkalasset

Recommended Posts

Hei,
Kjøpte en i utgangspunktet ganske fin Winrace 22 i fjor. Motor var byttet til en V8- bensin med deilig lyd, om en noe tørst og tung. :yesnod:
Båten har vært renovert en gang tidligere med delvis ombygging av kabin, slik at den har fast toalett med septiktank. Langt å foretrekke fremfor "bæsj&carry".
Mitt ønske for å øke anvendeligheten var å få lagt inn trykkvann og få inn et varmeapparat. Båten har hatt pentry tinligere, så vanntanken var fortsatt på plass. Den har fått seg en grundig rens. Som kjent kan man ikke installere dieselvarmer i motorrom på båter med bensinmotor, så det var naturlig å se pentry og varmer i en sammenheng. Jeg har sett noen bilder til inspirasjon på nettet. For de tekniske installasjonene har jeg benyttet både google og youtube. Dette fordi installasjonsveiledningen og bruksanvisningen som fulgte med var mangelfulle. Varmeren er en i-Mars produsert i kina. 5KW. Bilder av båten: 

Kalesjep.JPG.d587fec76926eaef82a3cee75a1c6335.JPG

Kalesjeav.JPG.12f95363e8a6dc6eb7c4ca4156cb96cb.JPG

 

Første trinn var å gjøre noen enkle skisser med tanke på materialforbruk. Teak-finer passer best til en så gammel båt, men det er svinedyrt. 1 plate enkeltsidig kostet over 3000 kr for 12x1250x2500mm. Planen var å klare seg med en plate. Etter utregningen var det bare å sette i gang. Først inn med to avgrensingslister som ble montert på dørken. 

Avgrensingslist.jpg.73ac00aca10564913a291b77800a0319.jpg

Snekkerverksted i hagen:
Snekkerverksted1.jpg.bde0619c5d8110d29e6ba120eef43a32.jpgSnekkerverksted2.jpg.2cc0f58b0d6d3908d2288c5b059fe88d.jpg

 

 

Så var det å lage seg en mal for å tilpasse til skrogfasongen. Til det kjøpte jeg en billig 12 mm bjørkefiner. Tanken var at malen etter bruk kunne gjøre nytte som monteringsplate til varmeren. Utgangspunkt for mal:
Vinkelmontering.JPG.40b894571b1f0f00064ed0fd03a7b6ac.JPG

 

Så var det bare å begynne tilpasningen. På grunn av båtens fasong blir ikke skapsidene like. Frem med blyant og stikksag.

Meddra1.JPG.6963a7a1cd82cadaf967a9b83a1cc868.JPG

Meddra2.JPG.3aea80f10479accad6c48c958257664e.JPG

Medrra4forut.JPG.1655a36991891ab7cdd2274e14b0f1af.JPG

Jeg fant ut at det var lurt å gjøre blyanten litt bredere for å kunne ta større jafs av gangen, det ble løst med å teipe på en pinne:
Tilpassetblyant.JPG.0c7a816f08c738271b7b1959dc548a28.JPG


Så var malen ferdig:
Dobbeltmalferdig.JPG.a0dbe53427dceade33a8317993414f43.JPG

Så var det av med støtten og begynne å tegne på teakfineren. På bildet er begge sider ferdig utskjært, i tillegg til fronten.

Skrogdeler.JPG.3b805086825a534bbc19e2422e741bb9.JPG

Jeg brukte håndsirkel med nytt blad til rettsidene og utskjæring av dør.  Viktig å skjære fra baksiden, ellers får man utrivning av fineren.

Utskjringavdr.JPG.c6367a36760cbaaedf16008848fd45ea.JPG

 Fortsettelse følger.

 

Link to post

Enig i at det er godt skrog på båten. Nå har jeg hatt flere omganger med bobåter, men har downsizet en del. Koser meg med denne - ikke minst fordi den har inngang foran, men ønsker som sagt å tilføre den noe mer komfort. Det blir aldri noen bobåt, men en overnattingsbåt som kan brukes en lang sesong.
Så til arbeidet:
Dørhengslene måtte tilpasses tidlig for å sikre at mønsteret i teaken stemmer overens:
Matchendemnster.JPG.ab9cbf996ce99c7272dc36c76fb3d36e.JPGMatchendemnster2.JPG.5087ddbd403cac93077cd3b93295c658.JPG

 

Malen kunne nå brukes til feste for varmeapparatet:

Brukessombakstykke.JPG.688e3eb06727c260cf287c7720984502.JPG

 

Så var det å lage seg et stativ til selve varmeren. Den medfølgende plata er beregnet på montering i bil, men ble en del av braketten:
Stativtilvarmer1.JPG.c25e88597cdade4efaab1cc5132e6bd3.JPG

 

Prøvemontering i båten for eventuelle finjusteringer:

Varmeribt1.JPG.97331bb83c5cff84c67ef942973eaff6.JPG

 

For videre planlegging tok jeg en titt under dørkene for å bli kjent med infrastrukturen der. Vanntanken ble samtidig renset.

Tanker.JPG.b07355e3d6b25a7de04412e49bb1db22.JPGInfrastruktur.JPG.8868aebb822b6919af8d59f00f394eaf.JPGInfrastruktur2.JPG.2f5b705056a5f9fb6d2cc44aeed4affe.JPG

 

Så tilpasning av topp og påliming av diverse kantlister. Målet er å minst mulig synlige skruer. Teaklistene kjøpte jeg på Biltema. Alt ble limt med epoxy. Jeg dekket til med teip. Viktig at overflødig lim ikke får satt seg. Må tørkes bort med en gang. 

Testingvask.JPG.8b89cfb81042f313c9b482d716e85c79.JPG

 

Dr.JPG.961048777dcfb00175e86006de3a2b29.JPGKantliming1.JPG.d1b0df47cba23e1a97e3eb607391ddd7.JPGKantliming2.JPG.61da6466305bd246b190c2be44972428.JPGKantlimingekstra.JPG.4d639d923bf5bcb53551839060e6460b.JPGKantlimingigjen.JPG.8d126c44f2a0aa44eaa22722afdf6c3c.JPGKantlimingluke.JPG.190353dda96d693fbcbf6aba152f56b4.JPG

 

Noen prøvemonteringer underveis ble det jo:

Prvemontering3.JPG.c23f5b2c95d156473ff6da2efade4037.JPGPrvemontering2.JPG.63f98c83cbd25009187dbdb23adee008.JPG

 

Så etter div finpussing ble det å etablere  lakkeringsverksted i stua for en stund. Lakken er oljebasert "Trestjerners".

Klarforlakkering.JPG.a75608696abf0965ba854ab0f8e2841b.JPGLakkeringsverkstedpstua.JPG.336e921140b702433dba4ada5b3b2c36.JPG

 

Det ble etterhvert 6 strøk lakk.... I mellom strøkene kunne jeg konsentrere meg om det tekniske......
På den medfølgende dieseltanken må det monteres en nippel til dieselslangen. Først må det bores hull og plastspon fra boringen må ristes ut av tanken. 
Tanknippel1.JPG.5b636b959f57da12a24e997e08ecf290.JPG

For å få nippelen inn fra innsiden bøyde jeg til en ståltråd. Viktig å få med pakningen på innsiden...
stltrd2.JPG.e73cdc545dfccbc4b4eb6e57a393fc4b.JPGStltrd4.JPG.78fd7c78d834d2f4df412805ecca22e3.JPG

 

Så var det bare å feste pakning og mutter på utsiden og trekke ståltråden ut igjen. Jeg laget meg en brakett til tanken for plassering i teknisk rom ved siden av motorrom. Bilder av det kommer senere.

Så var det bare å gå i gang med monteringen av selve varmeren. Den medfølgende lyddemperen må for all del IKKE benyttes i båt. Dette fordi den har et dreneringshull for kondens som også slipper noe CO gass ut. Jeg kjøpte lyddempersettet på 2 meter hos Maritim. Der fikk jeg også overgangsbend fra 24-28 mm. Eksosutløp under montering:
Eksosvarmeapparat.JPG.fbc254c25ded22d47f252fffc77a8f4a.JPG

 

Det er prisverdig å kunne gjøre alle koblinger og tilpasninger fritt uten å måtte knote med det inni skapet etterpå. :smiley:

Avløp til vasken allerede montert.

Varmeappprvemontmedbakplate.JPG.191299e6eb1d1e12551379cbe37e4954.JPG

 

Varmeapp1.JPG.9e6b0481f205b98a4abd8fea221c1c0c.JPG

 

Fortsetter etterhvert.....

 

Jeg valgte å bruke eksospasta ved monteringen, selv om noen mener at det ikke er nødvendig. En CO alarm er uansett anskaffet for sikkerhets skyld. 

Link to post

Nei er egentlig ikke det, men har nok fusket en del i det faget ettersom jeg har hatt mulighet til å låne maskinene i en venns trevarefabrikk gjennom årene. Men nå har han solgt seg ned i fabrikken, så jeg må nå stå hjemme med egne maskiner. Men det er fint å ha med seg erfaringer og tips fra tidligere jobber. Google gjerne "Oppgradering av Agder 840"... :wink:

Link to post

En liten titt i det tekniske rommet. 
Ny pentrypumpe montert, samt dieseltank til varmeeapparatet inkl. monteringsbrakett. Måtte ha litt avstand til høyttaler og skillerelé. P.g.a installasjoner gjort i forbindelse med ny motor, var det ikke mulig å få til vannpåfylling i på hekken slik det var opprinnelig. ( Gammelt bilde fra tidligere eier under.) Jeg laget derfor en brakett slik at vannpåfyllingen nå er under luka. Ikke noe stort problem da vannforbruket vil være mer beskjedent i en båt som denne sammenlignet med en bobåt.

Dieseltank og vannpumpe:
Tekniskrom1.jpeg.aaa0e50598b582018050615e43baaf06.jpeg

 

Vannpåfylling:
Tekniskromvann.jpeg.b4df08867230df0294e13a4638457cb6.jpeg

 

Litt stripsing så blir det så ryddig som det kan. 

Slik var det tidligere:
Hekkgammelvannpfylling.jpg.5870ceeb4892a3ecdc68f5c033dc0298.jpg
 

Så var det tid for prøving :

 

Prvemontbt.JPG.e764a4f3cdc4d5850110e43f2f03cbf9.JPG

Prvemontbt2.JPG.39015529634af3026497a046002ef5c9.JPG

 

Før endelig montering testkjørte jeg varmeren flere ganger. Det er jeg glad for, fordi det var mange rare lukter i starten. Såpass at jeg nesten ble skeptisk. Men diverse belegg, eksospasta og støv måtet få "brent seg av" viste det seg. For nå er det ingen ubehagelige lukter. Kun deilig varme.
Her er alt montert, inkl. vann og avløp. Jeg venter dog litt før jeg limer fast vasken i tilfelle noe må etterstrammes. Ganske fornøyd med at det kun er to synlige skruer på hele konstruksjonen, og de er godt skjult bak setet på passasjerstolen. Brukte Kan-skruer der , med plastplugg for å få det penest mulig.

Montert med kontrollpanel til varmer:

Montertmvarmer.jpeg.93c69a0fe2da41fc7edafd5ec143fc42.jpeg

 

Vann i springen:

Vannispringen.jpeg.3fd97dd0d09653d7c1b3c6e89f60af94.jpeg

De observante vil se at det er en god luftespalte i bakkant av benken. Dette for å sikre at varmeren får nok luft. 

2 synlige skruer på hele skapet: :yesnod:

2skruer.jpeg.cc173b98806d1090b2fd7921fc5ac661.jpeg

 

Et utløp midt i båten og ett bak passasjerstol. ( Dette kan stenges.)

Utlp.jpeg.6974ea5de98ba7acc651005285c1b34b.jpeg
 

Oppbevaringsrom med plass til diverse, samt mulighet for å inspisere varmeren:

Oppbevaring.jpeg.66ec2066d4f259d7710e31e43dcae3c7.jpeg

I tillegg er det plass til en del i skapet. 

Da var kapittel Pentry/ Varmer ferdig. Tråden fortsetter når jeg gjør ting av betydning. 

 



 

Link to post

Så til neste lille jobb.
P.g.a. båtens høye innvendige fribord så har vi savnet noe å hvile føttene på. Man kan få kjøpt fothvilere til stolsøylene, men jeg laget heller noen "skamler" med lokk, for da også å få noe ekstra oppbevaringsplass til småting.
Restene fra skapproduksjonen ble utnyttet godt:

 

Brukavrester.jpeg.b86f1e3387441f45193f3c484f25a59c.jpeg

 

Lister kun på synlige sider:

Kasse.jpeg.7b3115084b6c2957a7c5c4d9f0ac1f2d.jpeg

 

Jeg fikk en rest av gulvbelegg hos den lokale interiørbutikken. Limte dette på 12 mm bjørkefiner. Deretter ble kantlister limt på med epoxy. Her måtte det tas i bruk jekkestropper i tillegg til en haug med tvinger.
Liming3.jpeg.18f47e922b03a60a89a4a3154002616f.jpeg
Liming3.jpeg.18f47e922b03a60a89a4a3154002616f.jpeg

 

Liming1.jpeg.f534f8dd06806bae611e706f0f57d131.jpeg

 

Liming2.jpeg.33764fe4a25c96ba8d088c20bb1b4be4.jpeg

Så var det prøvemontering:

Prvemont.jpeg.238fb15445cfb024d65b3b4f244eb656.jpeg

 

Lokkene blir ikke hengslet. Det er satt på stoppere på undersiden slik at lokkene ligger i ro. ( Har ikke bilder av det.) 

Noen plastbakker innkjøpt for å ha oppi. Lettere å holde orden da. De på passasjersiden er tiltenkt tomgods, som av en eller annen grunn stadig dukker opp....

Pplasspassasjer.jpeg.add847e72b4c6a8297ffc0746bc35cbb.jpeg

 

Pplassfrer.jpeg.56cdd723d6073a71fd9818cf3bbcd8f3.jpeg

 

Det ble en grei løsning:

MontertBB.jpeg.6e9b00d516c9a4a254ac90cf82b9e385.jpeg

 

Litt finjustering å blir det bra.

Ingen direkte planer for nye prosjekter. Det blir nok å renovere de originale skapdørene etterhvert, men nå skal båten brukes. Hadde flott tur på lørdag:
Image(1).jpeg.e2bd83d0791137d1b1f3704ed3bc8ea2.jpegImage(2).jpeg.79f2bd2b696f33fa31ee5eabca36188d.jpegImage(3).jpeg.05bd53ef94f4ff6b5c64b59c0a89500a.jpegImage(4).jpeg.fe2524c594791c1d6d54da14b0a17eaa.jpegImage(5).jpeg.d14cc29b56a7364198179ddd33c15b9f.jpeg

 

 

 

 

Link to post
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...