Møkkalasset Startet 5.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2023 Hei, Kjøpte en i utgangspunktet ganske fin Winrace 22 i fjor. Motor var byttet til en V8- bensin med deilig lyd, om en noe tørst og tung. Båten har vært renovert en gang tidligere med delvis ombygging av kabin, slik at den har fast toalett med septiktank. Langt å foretrekke fremfor "bæsj&carry". Mitt ønske for å øke anvendeligheten var å få lagt inn trykkvann og få inn et varmeapparat. Båten har hatt pentry tinligere, så vanntanken var fortsatt på plass. Den har fått seg en grundig rens. Som kjent kan man ikke installere dieselvarmer i motorrom på båter med bensinmotor, så det var naturlig å se pentry og varmer i en sammenheng. Jeg har sett noen bilder til inspirasjon på nettet. For de tekniske installasjonene har jeg benyttet både google og youtube. Dette fordi installasjonsveiledningen og bruksanvisningen som fulgte med var mangelfulle. Varmeren er en i-Mars produsert i kina. 5KW. Bilder av båten: Første trinn var å gjøre noen enkle skisser med tanke på materialforbruk. Teak-finer passer best til en så gammel båt, men det er svinedyrt. 1 plate enkeltsidig kostet over 3000 kr for 12x1250x2500mm. Planen var å klare seg med en plate. Etter utregningen var det bare å sette i gang. Først inn med to avgrensingslister som ble montert på dørken. Snekkerverksted i hagen: Så var det å lage seg en mal for å tilpasse til skrogfasongen. Til det kjøpte jeg en billig 12 mm bjørkefiner. Tanken var at malen etter bruk kunne gjøre nytte som monteringsplate til varmeren. Utgangspunkt for mal: Så var det bare å begynne tilpasningen. På grunn av båtens fasong blir ikke skapsidene like. Frem med blyant og stikksag. Jeg fant ut at det var lurt å gjøre blyanten litt bredere for å kunne ta større jafs av gangen, det ble løst med å teipe på en pinne: Så var malen ferdig: Så var det av med støtten og begynne å tegne på teakfineren. På bildet er begge sider ferdig utskjært, i tillegg til fronten. Jeg brukte håndsirkel med nytt blad til rettsidene og utskjæring av dør. Viktig å skjære fra baksiden, ellers får man utrivning av fineren. Fortsettelse følger. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2023 Er stor fan av Winrace 22. Olle' skrog er noe av det mest universelle som er laget. Gleder meg til å følge tråden din videre, flott arbeid du har gjort så langt, stå på videre 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2023 Var med som håntlanger på et halvfabrikat i 85. Gode båter og god kvalitet på plastarbeidet. Familien hadde 2 slike fra 83- 2006. Den første med V8 260. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2023 Enig i at det er godt skrog på båten. Nå har jeg hatt flere omganger med bobåter, men har downsizet en del. Koser meg med denne - ikke minst fordi den har inngang foran, men ønsker som sagt å tilføre den noe mer komfort. Det blir aldri noen bobåt, men en overnattingsbåt som kan brukes en lang sesong. Så til arbeidet: Dørhengslene måtte tilpasses tidlig for å sikre at mønsteret i teaken stemmer overens: Malen kunne nå brukes til feste for varmeapparatet: Så var det å lage seg et stativ til selve varmeren. Den medfølgende plata er beregnet på montering i bil, men ble en del av braketten: Prøvemontering i båten for eventuelle finjusteringer: For videre planlegging tok jeg en titt under dørkene for å bli kjent med infrastrukturen der. Vanntanken ble samtidig renset. Så tilpasning av topp og påliming av diverse kantlister. Målet er å minst mulig synlige skruer. Teaklistene kjøpte jeg på Biltema. Alt ble limt med epoxy. Jeg dekket til med teip. Viktig at overflødig lim ikke får satt seg. Må tørkes bort med en gang. Noen prøvemonteringer underveis ble det jo: Så etter div finpussing ble det å etablere lakkeringsverksted i stua for en stund. Lakken er oljebasert "Trestjerners". Det ble etterhvert 6 strøk lakk.... I mellom strøkene kunne jeg konsentrere meg om det tekniske...... På den medfølgende dieseltanken må det monteres en nippel til dieselslangen. Først må det bores hull og plastspon fra boringen må ristes ut av tanken. For å få nippelen inn fra innsiden bøyde jeg til en ståltråd. Viktig å få med pakningen på innsiden... Så var det bare å feste pakning og mutter på utsiden og trekke ståltråden ut igjen. Jeg laget meg en brakett til tanken for plassering i teknisk rom ved siden av motorrom. Bilder av det kommer senere. Så var det bare å gå i gang med monteringen av selve varmeren. Den medfølgende lyddemperen må for all del IKKE benyttes i båt. Dette fordi den har et dreneringshull for kondens som også slipper noe CO gass ut. Jeg kjøpte lyddempersettet på 2 meter hos Maritim. Der fikk jeg også overgangsbend fra 24-28 mm. Eksosutløp under montering: Det er prisverdig å kunne gjøre alle koblinger og tilpasninger fritt uten å måtte knote med det inni skapet etterpå. Avløp til vasken allerede montert. Fortsetter etterhvert..... Jeg valgte å bruke eksospasta ved monteringen, selv om noen mener at det ikke er nødvendig. En CO alarm er uansett anskaffet for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2023 Er du møbelsnekker? Her var det mange smarte triks og løsninger Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 6.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2023 Nei er egentlig ikke det, men har nok fusket en del i det faget ettersom jeg har hatt mulighet til å låne maskinene i en venns trevarefabrikk gjennom årene. Men nå har han solgt seg ned i fabrikken, så jeg må nå stå hjemme med egne maskiner. Men det er fint å ha med seg erfaringer og tips fra tidligere jobber. Google gjerne "Oppgradering av Agder 840"... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 6.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2023 Ser jo meget lovende ut dette, pent trearbeid! Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 9.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2023 En liten titt i det tekniske rommet. Ny pentrypumpe montert, samt dieseltank til varmeeapparatet inkl. monteringsbrakett. Måtte ha litt avstand til høyttaler og skillerelé. P.g.a installasjoner gjort i forbindelse med ny motor, var det ikke mulig å få til vannpåfylling i på hekken slik det var opprinnelig. ( Gammelt bilde fra tidligere eier under.) Jeg laget derfor en brakett slik at vannpåfyllingen nå er under luka. Ikke noe stort problem da vannforbruket vil være mer beskjedent i en båt som denne sammenlignet med en bobåt. Dieseltank og vannpumpe: Vannpåfylling: Litt stripsing så blir det så ryddig som det kan. Slik var det tidligere: Så var det tid for prøving : Før endelig montering testkjørte jeg varmeren flere ganger. Det er jeg glad for, fordi det var mange rare lukter i starten. Såpass at jeg nesten ble skeptisk. Men diverse belegg, eksospasta og støv måtet få "brent seg av" viste det seg. For nå er det ingen ubehagelige lukter. Kun deilig varme. Her er alt montert, inkl. vann og avløp. Jeg venter dog litt før jeg limer fast vasken i tilfelle noe må etterstrammes. Ganske fornøyd med at det kun er to synlige skruer på hele konstruksjonen, og de er godt skjult bak setet på passasjerstolen. Brukte Kan-skruer der , med plastplugg for å få det penest mulig. Montert med kontrollpanel til varmer: Vann i springen: De observante vil se at det er en god luftespalte i bakkant av benken. Dette for å sikre at varmeren får nok luft. 2 synlige skruer på hele skapet: Et utløp midt i båten og ett bak passasjerstol. ( Dette kan stenges.) Oppbevaringsrom med plass til diverse, samt mulighet for å inspisere varmeren: I tillegg er det plass til en del i skapet. Da var kapittel Pentry/ Varmer ferdig. Tråden fortsetter når jeg gjør ting av betydning. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2023 Blir veldig bra denne båten Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Faxen Svart 10.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2023 Jeg kan trygt konstatere, at karen ikke lider av 10 tommeltotter. Nydelig arbeid. Følger spent med. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Møkkalasset Svart 12.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Så til neste lille jobb. P.g.a. båtens høye innvendige fribord så har vi savnet noe å hvile føttene på. Man kan få kjøpt fothvilere til stolsøylene, men jeg laget heller noen "skamler" med lokk, for da også å få noe ekstra oppbevaringsplass til småting. Restene fra skapproduksjonen ble utnyttet godt: Lister kun på synlige sider: Jeg fikk en rest av gulvbelegg hos den lokale interiørbutikken. Limte dette på 12 mm bjørkefiner. Deretter ble kantlister limt på med epoxy. Her måtte det tas i bruk jekkestropper i tillegg til en haug med tvinger. Så var det prøvemontering: Lokkene blir ikke hengslet. Det er satt på stoppere på undersiden slik at lokkene ligger i ro. ( Har ikke bilder av det.) Noen plastbakker innkjøpt for å ha oppi. Lettere å holde orden da. De på passasjersiden er tiltenkt tomgods, som av en eller annen grunn stadig dukker opp.... Det ble en grei løsning: Litt finjustering å blir det bra. Ingen direkte planer for nye prosjekter. Det blir nok å renovere de originale skapdørene etterhvert, men nå skal båten brukes. Hadde flott tur på lørdag: Sitér dette innlegget Link to post
broiler_ben Svart 21.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Hei! Har du montert baugpropell på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 16.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Nei. Manøvrerer godt uten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.