Jump to content

Finnes kjerringråd for rensing av garn som har grodd til over natten ??

Rune.f

Recommended Posts

Hei, setter sildgarn for å få agn til kveitelinene, ofte er de fulle !! av ull aktige alger/tråder, det er mildt sagt ett helvete å få rein garnet igjen, bruker kraftig høytrykksspyler men må ofte holde på 1-2tim før de er bare ok igjen, helt umulig å få det til å slippe, det "flytter" seg bare på garnet, hva gjør dere når slike garn skal renskes/vaskes ?

Gode råd er verdsettes veldig:pray:da man nesten gruer seg til å ha ut garnet igjen etter 2tim med spyling, 20min med oppgreing etter spylingens herjinger og tørking.

Aldrig sett garna så ille som nå i vår, er som ei gardin.

Ett tørt 4kg sildgarn er 15-20kg når det tas opp....uten sild:worry:

50 minutes ago, lang-sommerferie said:

Høytrykkspyler ? Bare kast garnet. Du har ødelagt fiberne i garnet og nå gror det 10x så mye. 

Når du kjøper deg nytt garn, heng det til tørk over natta og bare rist på det evt børst litt med en liten børste 

Algene gror ikke på garnet. Og du skal ha en rimelig hvass spyler for å ødelegge trådene, så jeg hadde absolutt ikke kastet garnet. Enten vent til det blir mindre drivtang eller tørk det før det strekkes og ristes.

Big Horn skrev for 2 timer siden:

Algene gror ikke på garnet. Og du skal ha en rimelig hvass spyler for å ødelegge trådene, så jeg hadde absolutt ikke kastet garnet. Enten vent til det blir mindre drivtang eller tørk det før det strekkes og ristes.

Algene vokste på leppefisk teinene, hlytrykkspyla de en gang og etter det blei de dobbelt så ille, kjøpte nye teiner og lot de bare tørke istedenfor 

Vel, for det første står teiner lengere ute enn et garn som bruker å stå over natten. For det andre er teiner stort sett produsert med tykkere flettet tråd som gir bedre grobunn for alger.

Det var ikke meningen å avspore spørsmålet til TS, men jeg oppfattet at det ikke dreier seg å alger som gror på garnet de timene det står ute av gangen, men heller tange og alger som kommer drivende og setter seg fast i garnet.:wflag:

Big Horn har rett, det er alger som kommer drivende ilpt av 8-10tim (ikke ! tang å tare som lett plukkes ut), har aldrig sett så mye av denne smørja før, er som "ullfiber", det flytter seg bare i garnet når det spyles.

Har spylt garna maaaange ganger tidligere, ser ingen forskjell på tråd før/etter, så att det skader garnet har jeg dårlig tro på !

De fleste som har prøvd tørkemetoden live på slike alger har nok også oppdaget att trådgarn (ikke monofil) fullt av alger/eller hva det nå enn er dynket i saltvann tilnærmet nesten aldrig tørker så det blir knusktørt.(ei pute som har blitt bløt av saltvann nekter nesten å tørke den også)

Da jeg satte sildgarnet sist spylte jeg i 1tim uten merkbar bedring, ga der å da opp å la det i en stamp med vann, tenkte att det her orker jeg ikke flere ganger, ett nytt koster jo bare 1500kr. Men når jeg da likevel da tok det opp igjen av stampen etter 7døgn luktet det kloakk/gråvann så ille att jeg å kompisen nesten brekte oss, men svineriet var da såpass råttent att 95% av det da lot seg da spyle av, var som å spyle av gråsvart maling.

Det jeg tenkte/håpet på var att det fantes noe å bløtlegge i ??

PS, hva tror dere som mener spyleren ødelegger garna de med laksenøter gjør når ledgarn/annet må rengjøres kanske 1 gang i uka ?? legger de dem ut på brygga til tørk ?....hehe....nei for var den korte notsesongen over, de spyler, jeg holder fast på att høytrykksspyler ikke ! skader garna.(som att vaskemaskinen ikke ødelegger klærne våre)

Har en dieseldrevet 80gr varmtvannsspyler hjemme, DEN blir med hit neste tur jeg er hjemom, håper den gjør jobben bedre på fersk "ulltråd"

Kun den som selv har opplevd ett 6m dypt og 40m langt sildgarn med 28mm masker helt igjengrodd etter 10tim vet hvor mye det kan samle opp av "usynlig" guffe, sjøen ser ren å fin ut, å dette var nå i mai med kaldt vann.

Skjønner att Plumbo er for sterkt, men håpet vel på ett mirakeltips her :))

Rune.f skrev 12 minutter siden:

Big Horn har rett, det er alger som kommer drivende ilpt av 8-10tim (ikke ! tang å tare som lett plukkes ut), har aldrig sett så mye av denne smørja før, er som "ullfiber", det flytter seg bare i garnet når det spyles.

Har spylt garna maaaange ganger tidligere, ser ingen forskjell på tråd før/etter, så att det skader garnet har jeg dårlig tro på !

De fleste som har prøvd tørkemetoden live på slike alger har nok også oppdaget att trådgarn (ikke monofil) fullt av alger/eller hva det nå enn er dynket i saltvann tilnærmet nesten aldrig tørker så det blir knusktørt.(ei pute som har blitt bløt av saltvann nekter nesten å tørke den også)

Da jeg satte sildgarnet sist spylte jeg i 1tim uten merkbar bedring, ga der å da opp å la det i en stamp med vann, tenkte att det her orker jeg ikke flere ganger, ett nytt koster jo bare 1500kr. Men når jeg da likevel da tok det opp igjen av stampen etter 7døgn luktet det kloakk/gråvann så ille att jeg å kompisen nesten brekte oss, men svineriet var da såpass råttent att 95% av det da lot seg da spyle av, var som å spyle av gråsvart maling.

Det jeg tenkte/håpet på var att det fantes noe å bløtlegge i ??

PS, hva tror dere som mener spyleren ødelegger garna de med laksenøter gjør når ledgarn/annet må rengjøres kanske 1 gang i uka ?? legger de dem ut på brygga til tørk ?....hehe....nei for var den korte notsesongen over, de spyler, jeg holder fast på att høytrykksspyler ikke ! skader garna.(som att vaskemaskinen ikke ødelegger klærne våre)

Har en dieseldrevet 80gr varmtvannsspyler hjemme, DEN blir med hit neste tur jeg er hjemom, håper den gjør jobben bedre på fersk "ulltråd"

Kun den som selv har opplevd ett 6m dypt og 40m langt sildgarn med 28mm masker helt igjengrodd etter 10tim vet hvor mye det kan samle opp av "usynlig" guffe, sjøen ser ren å fin ut, å dette var nå i mai med kaldt vann.

Skjønner att Plumbo er for sterkt, men håpet vel på ett mirakeltips her :))

Du bruker garn med multifilament ? Dvs en haug tråder som er fletta sammen ? Når disse høytrykkspyles, så holder de seg ikke like stramme mer og algene osv får ett mye større område og gro på. om du holder fast ved at garnene ikke går istykker av høytrykkspyling, så finn frem ett forstørrelsesglass også ser du hvor mye slappere multifilamentet har blitt, det er ikke like stramt som hvis sammenligner med ett nytt garn. 

Det å sammenligne garnet sitt med en million bedrift, som gir faen i utstyret bare det fisker noen uker blir helt feil. Om ledegarnet til 25 000 går til helvette av høytrykkspyling, så bryr ikke de seg, for det er forbruksvare. Tid er penger. Bare det gjør jobben sin i de 8 ukene utstyret er i vannet så er det greit, for de kjøper bare nytt til neste sesong uansett. 

Men for å være ærlig, så gir jeg totalt f*en i garnene dine, hvor mange du må kjøpe eller hvor mye det gror på de iløpet av sesongen. Så om du flirer det vekk som en bagatell så kunne ikke jeg brydd meg mindre :) Prøvde bare og være hyggelig og dele ett par av erfaringene jeg har fått som både yrkesfisker, forskningsfisker for NINA(radiomerking av laks, fiska stamfisk til villaks oppdrettsprosjekter osv), fiskeguide. 

EIKA...var visst veldig følsomt for deg dette, var ikke meningen å fornærme deg eller å tvile på din helt åpenbare kompetanse, du lærer jo her yrkesfiskere att de ikke helt vet hva de driver med.

EIKA, jeg sa att mine garn står noen timer i sjøen, da gror de ikke, se her bilder av sild garnet jeg har spylt med kraftig høytrykksspyler 10-15gr pr år ! de siste 6-7årene, ser du mye skade på dette ! gikk ut å tok ett par bilder av det aktuelle garnet som henger til tørk nå da det er irriterende å bli fremstilt som en komplett idiot etter å ha vært ivrig hobbyfisker i noen 10år.

Jeg spurte bare om det fantes ett "kjerringråd" da det er praktisk umulig for de fleste å bruke 3uker på å pille bort svineriet med fingrene hver gang det settes garn på ett uheldig tidspunkt.

Jeg har prøvd å bløtlegge i ferskvann noen timer for så å tørke, blir da betydelig tørrere men vil likevel ikke tørke opp nok til att det smuldrer.

Er ikke ofte det blir så ille som det var her i hele mai mnd, men spyler uansett alltid garna med spyler da jeg innbiller meg att saltet ikke er bra når garnet ikke er i bruk ?

16862628969296299015807655410692.jpg

16862629424601628479754278887405.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...