Jump to content

Wallas ceramic 100x, pumpe går ikke.

Marqies

Recommended Posts

Wallas ceramic 100x. Har skiftet etter kjølings termostat, montert ny glødespiral. Prøvekjørte, alt virket normalt, pumpe og vifte startet som det skulle. Lampeolje begynte å flytte seg i slange, ble litt mykere lyd i pumpa etter ca. 15 sek, ikke bevegelse i olje slangen. Tok opp brenner igjen, spiral ikke skadet, sjekket åpne rør fram til brenner. Ny test ikke noe slag i pumpe, ikke noe rødt lys. Testet med 12v direkte på pumpe, pumpa slår som den skal, med litt aktivitet ser jeg også bevegelse i slangen.

Finner ikke noe som er skadet på printkort, ser heller ikke noen sikring, har noen gode ider hvor jeg skal lete etter feil.

Etter kjølings termostat var defekt, vifta gikk hele tiden, nu fungerer den slik jeg mener den skal, kortslutter over termostat og vifte starter. Glødespiral var helt ødelagt. Har ikke hatt denne i drift, fulgte med båten jeg kjøpte. Var ute nu og tok ut kretskort for å se etter blind loddinger, vasket rent men ikke noe å se, skal gå nøye over i morgen.

Det dukket opp en tempføler under kortet mot koketopp, kabling går via en plugg til kopling av viftedeksel tror jeg, linket igjennom så til kretskort, tempføler ligger sammenkoplet i sløyfe (lurer på om dette kan være feil, den skal vel muligens stoppe pumpe på høy temp).

Ser at det ene releet på kortet legges inn når jeg slår på ovnen, det er vel ett gløderele.  Pumpe styres vel også via effektbryter på panelet, når viftehastighet senkes må vel det endres med antall slag på pumpe. Skal prøve og finne ett skjema for å sjekke bryter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...