Jump to content

Wallas 900 Safeflame i båt blir ikke ordentlig varm

Jtmm

Recommended Posts

Hei, har en Windy 7800 1999 mod med Wallas Safeflame 900 som fungerte fint ifjor men i år så blir den ikke ordentlig varm, den «klikker» men platen blir ikke varm nok til at maten blir stekt. Det står en halvfull Kemetyl varmeolje der som nok har stått der i mange år. Ser ulike tråder at man bør bytte ut med ny etter en stund grunnet kondens. Er det varmeolje som gjelder og er det evt andre feilkilder?

Takk for svar. Mvh Jan Tore

IMG_8070.jpeg

IMG_8080.jpeg

Du bør bruke fritidsparafin på disse, skal gi renere forbrenning. Jeg kjøper på OBS Bygg.

Høres ut som det kan være glødespiralen som begynner å bli dårlig.

En sjekk du kan gjøre er om du får varme på den imens motor går og dynamoen gir høyere spenning. Da vet du i hvert fall at tilførsel av brennstoff fungerer.

Sjøvind skrev for 2 timer siden:

Høres ut som det kan være glødespiralen som begynner å bli dårlig..

Den blir jo varm, så glødespiralen er OK. Bare ikke varm nok. Jeg vil tro at enten er brenneren kokset eller så får den ikke nok drivstoff frem. En ny dunk med fritidsparafin er en god begynnelse, klarer ikke dette å brenne den ren er det nok greit å bytte filtputene og stake opp litt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Varmeolje er ikke anbefalt drivstoff for Wallas. Det vil føre til koksing. Bruk fritidsparafin som nevnt høyere opp. Så rens tank, ren, ny, Fritidsparafin, full gass en periode og se hvordan det går. 

Dette basert på råd fra dypt savnet Wallas-service. Ligger mange fine tråder på dette emnet her hvis du søker. 

Sørlandet2 skrev 22 minutter siden:

Varmeolje er ikke anbefalt drivstoff for Wallas. Det vil føre til koksing.

Jeg har lurt på å gå over til Fritidsparafin på min jeg også. Så langt har det gått i Blåtind lampeolje som jeg kjøpte på tilbud på Obs Bygg for 16-17 år siden. Kjøpte mange. Eneste jeg har skiftet på Wallasen på 18 år er bryter og eksosslange, utover det har den vært påliteligheten selv. Jeg har virkelig sansen for disse apparatene, jeg kunne aldri tenke med å bytte fra Wallas til gass f.eks. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 2 timer siden:

Den blir jo varm, så glødespiralen er OK. Bare ikke varm nok. Jeg vil tro at enten er brenneren kokset eller så får den ikke nok drivstoff frem. En ny dunk med fritidsparafin er en god begynnelse, klarer ikke dette å brenne den ren er det nok greit å bytte filtputene og stake opp litt. 

Mulig du har rett, men mitt innspill var basert på erfaring fra tilsvarende apparat som jeg hadde i forrige båt.

Fikk lunk i platen i oppstartsfase, men så sluknet den. Med motor i gang, eller toppladete batterier, så tente den. Etter råd fra nevnte Wallas-service så byttet jeg glødespiral og veke samt renset for koks. Byttet også kabler til større kvadrat. Da ble det fres i Wallasen igjen, også med slappe batterier.

Jtmm skrev 42 minutter siden:

Hei - prøvde igjen idag mens jeg kjørte og da ble den ordentlig varm  -👍👍

Da ville jeg sett over det elektriske og målt spenning på apparatet med motor av og på.

Min båt hadde samme greia; motor (i praksis dynamo) måtte gå for at apparatet skulle bli varmt. Det skal ikke være slik og det indikerer at batteriet ikke klarer å levere nok strøm på riktig spenning. Wallasen min, en Safeflame 1000, skal ha 5A på 12V i rundt 2 minutter når den starter. I den finske delen av manualen står det 6A, mens på alle andre språk står det 5A…

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Jtmm skrev for 10 timer siden:

Hei - prøvde igjen idag mens jeg kjørte og da ble den ordentlig varm  -👍👍

Det kan tyde på at du har fått brent bort litt koks. La den brenne en stund så den får brent seg skikkelig ren. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...