Jump to content

Montere kryssholt "ovenifra"?

Napoli

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å gå over en GH 11, og en av utfordringene med den, er at den ikke har kryssholt/taufeste bak. Å montere fra innsiden er klønete - da må jeg enten skille innerliner fra skroget, eller lage hull i innerlineren. 

Fins det noen "god nok" løsning for å montere kryssholt ovenifra? I utgangspunktet tenkte jeg å bore hull, lage en plugg med epoxy fra innsiden og bore opp på nytt. Men usikker på hvor holdbar en slik løsning vil være. Jolla ligger hovedsakelig i uthalerfortøyning, så det vil få litt rykk og napp.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Bor et 15 mm hull der du vil ha skruene.

Lag et flattjern (helst syrefast) som er 15*30 mm og gjeng opp et hull i midten.

Tryll flattjernet ned i hullet med litt lim oppå endene og trekk det opp mot undersiden av glassfiberen. Bruk en skrue i gjengene for å holde til limet stivner. La skruen stå i og sparkle igjen hullet med stålsparkel. Ta vekk skruen og monter.

Samme prinsipp kan brukes med lengre og bredere plate med 4 skruehull.

Mons

Jeg ville valgt en litt annen løsning enn mons, men ikke helt ulik.

Finn et kryssholt som dekker hele området mellom skruehullene, feks Biltema sine.

Ta et flattstål på feks 25x5mm og en lengde som er litt lenger enn boltavstanden. Bor og gjeng to hull i flatstålet.

Der kryssholtet skal stå på båten borer du de to hullene til boltene og lagere deretter et spor på feks 27x7mm (litt større det som kreves for å få nedi flattstålet). Sporet går på langs mellom bolthullene og slik at det dekkes helt av kryssholtet til slutt.

Finn en teiprull som er smalere enn flattstålet ditt og dra av en halvmeter  som legges på bordet med limet opp.

Legg flattstålet flatt nedpå teipen så de danner en +.

Brett opp teipen så den går rundt flattstålet på midten og limflatene deretter møtes så du kan løfte opp flattstålet etter teipen som da danner et festet midt på den store flata på flattstålet.

Finn bolter som er lange nok, de bør helst ha et par cm mer lengde enn det som krees av sluttresultatet.

Dytt flattstålet nedi firkanthullet og trekk det opp med teipen slik at det ligger ca der det skal, korriger deretter med spiker eller lignende så du får hullene helt rett plass. Skru fast ene skruen (bare så du får endtret den, ikke noe mer) mens kryssholtet peker ut til siden og finjuster deretter andre enden av flatttålet med en spiker før du svinger rundt kryssholtet (men holder igjen skrua) og så kan du sette i andre bolten og entre denne.

Nå henger alt på plass og du kan skjæe av den delen av teipen som stikker opp (resten blir værende der) og evt ha på litt silikon rundt så det blir tett før du strammer boltene passelig og så er jobben ferdig. Husk å ha langt nok gjengeparti, også kan det nok vre lurt å prøvestramme før silikon så du ser at ting passer.

Hvis det er nok plass mellom innerliner og det øverste laget, vil vel begge de beskrevne metodene fungere. Jeg synes likevel Mons' høres enklere ut. Men uansett hva du  går for, så hold silikonen langt vekk. Bruk heller tec7, sikaflex eller noe tilsvarende.

Disse: https://toggler.com/products/snaptoggle-heavy-duty-toggle-bolts-304-stainless-steel-channels

En bekjent som selger daviter bruker slike for montering av baseplate når bakside er utilgjengelig.

De er kjekke fordi en ikke trenger å bruke medfølgende bolt siden de holdes på plass av plasthylsa og stripsene som trekkes til og knekkes av. Kombinert med en passe dose solid lim (NoMoreNails, PL400, el) så burde det holde bra på en GH11, i alle fall dersom en velger kryssholt med litt anleggsflate for å unngå bend. 

mons skrev On 6.6.2023 at 17.03:

Tryll flattjernet ned i hullet

Gode løsninger her! @mons - har du formelen for å trylle flatjernet ned i hullet? ? 

Tror Fantino sin løsning blir den jeg går for - den hørtes enklest ut. Og siden det bare er to kryssholt får jeg stå i kostnaden ?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...