Frøken Fryd Startet 13.Desember.2005 Del på Facebook Startet 13.Desember.2005 I mine tanker er det så vidt jeg kan se ingen inspesjonsluker, i dag er det noe bensin igjen og disse skal bygges om til diesel. Spørsmålet er hva som er vanlig? Lønner det seg å ha en rustfri luke, må vel helst ha ut hele tanken nå unasett når den skal bygges om. Hva med tankmålere? Kunne vel kort sagt tenkt meg litt generelle opplysninger om diesel tanker Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2005 Del på Facebook Svart 13.Desember.2005 Det beste er vel å lage mannlokk der mesteparten av det som skal ned i tanken er montert i dette lokket. Hulda har mannlokk av heller stor dimensjon. Det eneste som går ned der er dieseltilførsel til motor og lufting av tanken. Mitt dieselforbruk er så beskjedent i forhold til tankvolum at jeg ikke ser vitsen med å montere tankmåler, bruker peilepinne etter gammelmetoden. Dette mannlokket kan vel lages i vanlig jernplate, litt avhengig av fuktigheten på stedet. Hulda har sort jern og det ruster ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2005 Får ikke tilgang til tanken fra oppsiden uten å ta den ut, er det noen poeng å ha mannlokk på siden? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2005 Del på Facebook Svart 13.Desember.2005 Neeeei, bare hvis du f.eks. trenger å rense tanken. Eller du for et eller annet trenger å ha adkomst til innsiden. Grunnen til at jeg laget mine gedigne mannlokk var at jeg skulle kunne stikke hodet nedi og titte rundt. Jeg man rense tanken gjennom lokket. Lokket er stort nok til å kunne huse alle nødvendige tilkoblinger, uansett. Nå har jeg også en adkomst gjennom et rør der jeg kan pumpe ut en "kontrollskvett" fra tankens laveste punkt. Skal jeg ha igjennom et eller annet der jeg trenger å skru fra begge sider, så kan jeg det. Hulda lager helt sikkert en del ting det ikke er bruk for også. Det er bare så kjekt og ha hvis et eller annet går på trynet. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 13.Desember.2005 Del på Facebook Svart 13.Desember.2005 Hm, vanntank og dieseltanker hos meg er plassert oppunder dollbord, mao ikke tilkomst ovenfra. Var ikke klar over at det er greit å ha mannlokk på sida. Får se om ikke jeg kan få laga meg det neste vinter. Antar det vil da være nok å skjære til ei plate, lage noe mindre hull (eksempelvis 30x30 eller lignende), kjøpe gummiforing på tess eller lignende og lage bolter tett som haggel?? Jeg har avtapning nederst (over dieseltilførsel til motor), men det kan med fordel renses noe mer enn den "skvetten" jeg tar ut en gang iblant..... Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 13.Desember.2005 Del på Facebook Svart 13.Desember.2005 ... i dag er det noe bensin igjen ...Så lenge det er bensin eller bensindamp igjen på tanken, må ikke gjøre noe som skaper gnist der inne :nono: Det er galt nok at folk i Østen sprenger seg selv i luften om ikke du skal gjøre det også. Rens tanken og luft den godt eller fyll den med vann mens du borer, sager eller brenner hull. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 13.Desember.2005 Del på Facebook Svart 13.Desember.2005 (redigert) Hm, vanntank og dieseltanker hos meg er plassert oppunder dollbord, mao ikke tilkomst ovenfra. Var ikke klar over at det er greit å ha mannlokk på sida. Får se om ikke jeg kan få laga meg det neste vinter. Antar det vil da være nok å skjære til ei plate, lage noe mindre hull (eksempelvis 30x30 eller lignende), kjøpe gummiforing på tess eller lignende og lage bolter tett som haggel?? mitt problem også. Jeg bare slenger ut en ide...skal jeg ha mannhull må det bli fra siden, det blir nok ikke i år eller til neste år. Setter jeg i gang, ville jeg laget et ovalt hull for å få en metallskive inn på baksiden. Dette for at godset i selve tanken kanske ikke er tykt nok til å få det tett. red: metallskive i tillegg til lokket Redigert 13.Desember.2005 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 13.Desember.2005 Del på Facebook Svart 13.Desember.2005 Traust, er det ikke bedre å sveise på ei ring langsmed åpningen da? Jeg er redd denne platen kan komme til å være i veien/vanskeliggjøre å få det tett når du skrur på lokket igjen ???? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2005 Skjønner iallefall så mye at det kan være greit å ha mannlokk i tankene, så viss jeg må ut med tankene for å rengjøre de kan jeg jo få satt inn to lokk med det samme. Det blir vel vanskelig å rengjøre tanker uten å ta de ut? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Desember.2005 Del på Facebook Svart 14.Desember.2005 mitt problem også. Jeg bare slenger ut en ide...skal jeg ha mannhull må det bli fra siden, det blir nok ikke i år eller til neste år. Setter jeg i gang, ville jeg laget et ovalt hull for å få en metallskive inn på baksiden. Dette for at godset i selve tanken kanske ikke er tykt nok til å få det tett. red: metallskive i tillegg til lokket Jeg synes dette er en god ide. På denne måten kan du unngå sveising, som vanligvis medfører stor deformasjon på rustfritt stål. Gjengene for mannhullskruene bør være i ringen. Jeg ville brukt pinneskruer. Da blir det enkelt å holde ringen på plass. Ellers mener jeg at alle tanker for diesel, vann og avløp bør ha mannhull for inspeksjon og rengjøring, også dersom de bare er tilgjengelige fra siden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2005 (redigert) Ellers mener jeg at alle tanker for diesel, vann og avløp bør ha mannhull for inspeksjon og rengjøring, også dersom de bare er tilgjengelige fra siden.Det er ikke så dumt det nei, jeg har jo to tanker for vann og avløp som også skulle hatt en rens, dette er jo bare plast og er lett tilgjengelig så det er jo en grei skuring. Noen som vet hvem som selger slike luker? rustfritt eller aluminium (er ikke sikker :-P Redigert 14.Desember.2005 av Bayliner 3258 1996 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 14.Desember.2005 Del på Facebook Svart 14.Desember.2005 Traust, er det ikke bedre å sveise på ei ring langsmed åpningen da?Dette er løsningen som er brukt på min dieseltank. Tanken er av alumenium og har 4 rom. Det var opprinnelig bare en plastluke i tanken, denne var årsak til diesellukt. Tanken ble tatt ut, levert til et verksted som sveiser alumenium. Der ble det sveist på en ring av alumenium, dette var mekanikeren sin ide. I tillegg skar jeg ut en ekstra luke som dekket 2 rom. Samme metode med å sveise på en ring ble bruk her og. Ringen var 4 eller 5 mm, for å få den jevn. Lokket er også av alumenium med oljebestandig pakning mellom. Der ble laget gjenger for skruene gjennom ringen. Skruene er rustfri og satt inn fra undersiden. For at skruene ikke løsner når man monterer lokket er skruene limt fast i gjengene i ringen med araldit. Dette har fungert helt fint i over 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2005 Tanken ble tatt ut, levert til et verksted som sveiser alumenium. Kan jeg spørre hvem som utførte arbeidet? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 14.Desember.2005 Del på Facebook Svart 14.Desember.2005 Den som utførte arbeidet var: Turøy Mek Verskted, Kolltveit, 5353 Straume, 56332161. En del sparte jeg nok på å gjøre pussearbeid selv, tilpasse pakning, bore og gjenge opp hull for skruene og lime fast skruene. Du bør ha noe varme under limingen. Pass på at det ikke kommer lim på gjengene der muttrene skal på. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Jeg løfter denne tråden igjen. Jeg fikk tidligere aldri tid til å montere mannlokk på dieseltanken. Den gangen var planen om å gjøre dette fra siden, men etter endringer i båten, har jeg nå muligheten for å montere dette i toppen av tanken. Bra! Ett dummyspørsmål i den forbindelse. Jeg akter å lage et mannlokk så stort at huet går nedi, for inspeksjon. MÅ jeg bruke stål eller den slags? Finnes der noe plexi/herda glass/gjennomsiktig plast eller lignende som kan brukes ???? Har jo lyst til å kunne titte ned i tanken uten å nødvendigvis fjerne mannlokket........ Eller er det dødfødt? Kanskje remediet blir så fort skittent at observasjon vanskeliggjøres ? Hva mener dere ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Seilmagasinet nr.5 i år har en meget grei artikkel om dette under tittel; "Gørr på dieseltanken? Sag den opp!" Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Verrie Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Mouche, den så jeg, og har tatt vare på, men takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Ka farsken. En tjukk (10 mm?) plate i plexi eller lexan, tett-i-tett med hull c-c<20mm, pakning fra Biltema, selvborende skruer ... hva venter du på? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 Den nevnte artikkel i Seilmagasinet påpekte nødvendigheten av å bruke spesialskruer for bygg (herdet og fåes med god korrosjonsbeskyttelse) og ikke selvgjengende syrefaste karosseriskruer da disse er for svake og blir vridd rett av! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 ikke selvgjengende syrefaste karosseriskruer da disse er for svake og blir vridd rett av! BTDT Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Suzuki Svart 18.August.2006 Del på Facebook Svart 18.August.2006 skal dette åpnes og lukkes, må gjøre et av to: enten sveise fast muttre på innsiden av tankflensen eller sveise fast skruer fra innsiden og ut, for påsetting av muttre. Disse selvgjengende sakene, holder aldri i verden over tid. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mouche Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 BTDT Og for oss uinnvidde så betyr det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Suzuki Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 BTDT =Been there, done that ! ( got the mug to proof it..;-)) ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 Suzuki : Du har et poeng. Selvgjengende skruer holder neppe lenge. MEN : Hvordan sveise i en tank som står fast i båten? Det er noe i overkant tungvint å dra denne tanken ut, for denne operasjonen...... Jeg ser for meg at man må være slangemenneske for i det hele tatt å klare å sveise i tanken..... Et annet moment, de fleste inspeksjonsluker er små, noen store nok til at huet kommer oppi. Hvordan i all verden klarer dere å sveise på innsiden ?? (som dere skjønner, sveising er definitivt ikke min "greie") Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.August.2006 Del på Facebook Svart 19.August.2006 du lager en " styreflens" i valset flattjern som kan ligge påinnsiden av tanken. Her sveises boltene fast. Så deles denne i to like biter, slik at hver bit kan "tres" gjennom tanklokkluka. Funker brillefint det. Å sveise direkte på tanken "on site ", er helt kurrant for noen som kan det. Tanken tømmes, rengjøres og ventileres. Deretter settes det på avsug mens sveisingen foregår.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.