Jump to content

Hvordan tetter jeg lekkasje ved gammelt avløpsrør?

SørlandetAs

Recommended Posts

Jeg kjøpte ny båt nå i våres og ser nå at den ikke er helt tett som selger mente på.  

Det lekker litt på gulvet fremme i lugaren. Det kommer fra et gammel avløpsrør som er blitt blenda. 

Det rant litt vann jevnt og trutt når jeg satt den på vannet fra «membranen» rundt røret. 
Klinte på med en del sika og fikk stoppet nesten alt, men dagen etter så var sikaen våt og hang dårlig igjen. 

Mitt spørsmål er hvordan tette dette best? Fjerne all sika og gammel membran, og putte på ny? Hvilket tetningsmiddel hefter godt og passer til noe slik?

Tenker nå som båten ligger på vannet.

Til høsten når båten skal opp så støper jeg igjen hullet under. 

Røret ligger godt gjemt, så er ikke viktig for at det skal se pent ut. 

F15DFFE0-1AAE-4B1B-9C82-0F24AB29F990.jpeg

Den der er skummel! Det kan være gjennomføringen som er sprukket, da skal det ikke store dunket til før du har en fontene i båten! Jeg ville tatt opp båten og enten skiftet til ny gjennomføring eller plastret igjen hullet. Den store skrekken i båt er jo om man er langt fra land og vannet plutselig strømmer inn. Så det ville jeg ha tatt grep for å unngå. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 2 timer siden:

Den der er skummel! Det kan være gjennomføringen som er sprukket, da skal det ikke store dunket til før du har en fontene i båten! Jeg ville tatt opp båten og enten skiftet til ny gjennomføring eller plastret igjen hullet. Den store skrekken i båt er jo om man er langt fra land og vannet plutselig strømmer inn. Så det ville jeg ha tatt grep for å unngå. 

Er såpass ja! Da får jeg ringe litt rundt å høre om det finnes noen som kan løfte opp båten med kailøft til en grei pris her i Arendal!

Fjernet sikaen. Denne kunne lett dras av ?

Det lekker rundt gjennomføringen helt ytterst.

Betyr det at det kan være en sprekk her, eller bare at den gamle fugen er blitt dårlig? 

Røret sitter knallhardt og viser lite tegn til svakhet ellers.. 

199EC077-5560-49C7-BAF5-F320E3667D25.jpeg.f8ab5bef61e914c17c3f69952715578e.jpeg

Jeg ville vært forsiktig med å tulle for mye med den mens du er på vannet. Den kan kjennes hard ut men allikevel være sprø og knekke.

Men klarer du å komme til på utsiden med noe gaffa eller annen type tape som kan sitte litt så kan det være mulig du får tørket såpass opp at den holder tett lenge nok til at fugemassen herder. Finnes fugemasse som herder under vann. 

Når jeg byttet gjennomføringer sist så tettet jeg godt med egnet fug på både mutteren og på flensen og dro til med håndmakt først. Så fikk det herde over natten og så strammet jeg til med verktøy etterpå. 

Båten bør nok løftes på land for en skikkelig reparasjon. Hull under vann i båt er ikke til å spøke med. 

Her blir alt annet en bytte av gjennomføring eller lapping av hull som å sette plaster på en knekt fot, like greit få det i orden skikkelig med en gang, så er nattesøvnen reddet resten av sommeren :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Grufolf skrev 30 minutter siden:

Jeg ville vært forsiktig med å tulle for mye med den mens du er på vannet. Den kan kjennes hard ut men allikevel være sprø og knekke.

Men klarer du å komme til på utsiden med noe gaffa eller annen type tape som kan sitte litt så kan det være mulig du får tørket såpass opp at den holder tett lenge nok til at fugemassen herder. Finnes fugemasse som herder under vann. 

Når jeg byttet gjennomføringer sist så tettet jeg godt med egnet fug på både mutteren og på flensen og dro til med håndmakt først. Så fikk det herde over natten og så strammet jeg til med verktøy etterpå. 

Båten bør nok løftes på land for en skikkelig reparasjon. Hull under vann i båt er ikke til å spøke med. 

Takk for tips! Men blir å ta opp båten igjen. Tørr ikke annet nå??

Taskeladden skrev 31 minutter siden:

Her blir alt annet en bytte av gjennomføring eller lapping av hull som å sette plaster på en knekt fot, like greit få det i orden skikkelig med en gang, så er nattesøvnen reddet resten av sommeren :)

Godt sagt!?? Blir å få den opp!

Er det sandwichskrog eller enkeltlaminat? Hvis sandwich er det sikkert veldig lurt å få tørket ut ordentlig før utbedring, så du ikke sperrer fukt inne. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

seilfred skrev for 6 timer siden:

Er det sandwichskrog eller enkeltlaminat? Hvis sandwich er det sikkert veldig lurt å få tørket ut ordentlig før utbedring, så du ikke sperrer fukt inne. 

Skal sjekke når jeg får båten på land!

seilfred skrev for 15 timer siden:

Er det sandwichskrog eller enkeltlaminat? 

Sandwich under vannlinjen er vel heller skjeldent. Så sannsynligheten for enkeltlaminat er overhengende. 

Det kan gjøres enkelt ved å sette inn en ny gjennomføring og en ventil på denne, eller du kan gå "all in" og plastre igjen ordentlig. Tett blir det på begge måter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg gjorde som en her på baatplassen tipset om, og satte inn en trudesign i samme størrelse, satt en sluttmuffe (er det et dansk uttrykk mon tro?? Mener en kork, propp, hva det nå heter..) på, og fylte det hele med sika. Da blir det tett, det er gjort på kort tid og du har mulighet for å ta i bruk gjennomføringen senere hvis du trenger..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Komodo skrev On 7.6.2023 at 11.41:

I mellomtiden kan du ta på dykkemaske og gå under båten. Spikk en plugg av tre og slå den inn fra utsiden. 

Hjelper vel lite om lekkasjen som er forsøkt tettet er mellom skrog og gjennomføring. 

Lazyjack skrev 1 minutt siden:

Hjelper vel lite om lekkasjen som er forsøkt tettet er mellom skrog og gjennomføring. 

Ja, det er klart ? Forslaget skrev jeg før TS fant ut at det lakk mellom gjennomføring og skrog, og litt av den årsak @index skrev, altså at en tæret og sprekt gjennomføring kan finne på å knekke når som helst. 

Dersom gjennomføringen viser seg å være grei hadde jeg droppet kranløft bare for dette. Da ville jeg lagt en fuge med MS-polymer (F.eks Tec7) fra utsiden. Ville skrapt rent for bunnstoff først, men bare 15mm rundt flensen samt på flensen. 

Komodo skrev 45 minutter siden:

Ja, det er klart ? Forslaget skrev jeg før TS fant ut at det lakk mellom gjennomføring og skrog, og litt av den årsak @index skrev, altså at en tæret og sprekt gjennomføring kan finne på å knekke når som helst. 

Dersom gjennomføringen viser seg å være grei hadde jeg droppet kranløft bare for dette. Da ville jeg lagt en fuge med MS-polymer (F.eks Tec7) fra utsiden. Ville skrapt rent for bunnstoff først, men bare 15mm rundt flensen samt på flensen. 

Hvordan kan jeg sjekke om gjennomføringen er «grei»?

Og hvordan ville du lagt fuge fra utsiden nå som den står på vannet?

Sliter med å få tec7 til å herde bare det er litt fuktig..

SørlandetAs skrev 50 minutter siden:

Hvordan kan jeg sjekke om gjennomføringen er «grei»?

Akkurat det bør egentlig gjøres fra utsiden. Bruk ei halvrund eller rund fil, og fil deg inn på blankt gods. Lys inn med ei lykt for å se om den er tæret eller frisk i messingen. 

Og hvordan ville du lagt fuge fra utsiden nå som den står på vannet?

Ville lagt på en fuge med vanlig fugepistol. Evt så kan du bruke fugemasse på en mindre tube.

Sliter med å få tec7 til å herde bare det er litt fuktig..

Det er litt pussig. MS-polymervaserte fugemasser er fuktherdende.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...