Jump to content

Yanmar 1GM - starter ikke

Saar

Recommended Posts

Har ei lita snekke med en Yanmar 1GM motor som ikke vil starte. Har luftet helt til dysa og det ser ut som det kommer diesel hele veien. Har også forsøkt med litt startgass og deretter olje men ingenting skjer. Det rare er at det kommer litt eksos, men det er ikke tegn til liv. Noen ide? Brent ventil?

Eksos er jo tegn til liv. Men når den ikke tenner på stargass så er kompresjonenen heller dårlig ja. Tipper en av ventilene ikke tetter helt. Den trenger ikek være brent, men er den nok kokset så tetter den ikke. Jeg vilel ha tatt av toppen og slipt inn ventilene. Fort gjort, det er jo bare en sylinder...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Kjenner ikke Yanmar stort men der er andre liknende motorer som sliter med koksing på ventilstammene som gjør at ventilen enten åpner og blir stående åpen eller at støtstangen bøyer seg. Om du tar av ventildekselet og kjører startmotoren ser du lett om ventilene beveger seg som de skal eller om en av de står i ro. Med litt flaks kan du klare å løsne en kokset ventilstamme med WD40 e.l.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

SveinHa skrev for 4 timer siden:

Med litt flaks kan du klare å løsne en kokset ventilstamme med WD40 e.l.

Ingen dum ide! Sabb anbefaler i sine instruksjonsbøker å blande halvt om halvt diesel og motorolje i en oljekanne, og pumpe dette på ventilskaftene mens man beveger ventilene. Men WD 40 fungerer sikkert vel så bra. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hold oss oppdatert på hva du finner ut @Saar

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Ikke mye tetting der, nei... Godt det bare er 1 sylinder, ikke så store jobben  da...

J-Å skrev 42 minutter siden:

Hvis du i utgangspunktet ikke har tenkt å ta opp stempelet, så kan det være greit å sjekke kompresjonen mens toppen er av. F.eks legge en plexiglassplate eller lignende på + litt olje og tørne. 

Vil det gi noen nyttig informasjon? Olje påvirker kompresjonen og en plate vil gi et annet "forbrenningskammer" og dermed annet kompresjonstrykk.

Hulda skrev 1 time siden:

vil uansett plexiglasset gå rett i taket. 

Ikke nødvendigvis...

Sidespor dette men ser fremdeles ikke nytteverdien i dette tilfellet.

Satser på å fikse ventilen først. Litt for mye jobb å ta ut hele motoren i tilfelle stempelringene er brent fast. Venter nå på ny ventil fra England, men sliter med å finne noen i ytre Østfold som kan fikse ventilsetet for det så ikke så bra ut det heller. Ikke noe rust ser det ut som, men ikke spesielt jevnt heller. 

Saar skrev for 3 timer siden:

sliter med å finne noen i ytre Østfold som kan fikse ventilsetet for det så ikke så bra ut det heller. Ikke noe rust ser det ut som, men ikke spesielt jevnt heller. 

Et litt gammeldags bliverksted, kanskje en yrkesskole, har slike freser som du kan bruke for hånd. De har en styringspinne som du trer inn i ventilstyringen, og et fresehode som skjærer/høvler av ventilsetet. Skal nok ikke så mye til for å løfte standarden litt her. 

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...