Saar Startet 7.Juni.2023 Del på Facebook Startet 7.Juni.2023 Har ei lita snekke med en Yanmar 1GM motor som ikke vil starte. Har luftet helt til dysa og det ser ut som det kommer diesel hele veien. Har også forsøkt med litt startgass og deretter olje men ingenting skjer. Det rare er at det kommer litt eksos, men det er ikke tegn til liv. Noen ide? Brent ventil? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Eksos er jo tegn til liv. Men når den ikke tenner på stargass så er kompresjonenen heller dårlig ja. Tipper en av ventilene ikke tetter helt. Den trenger ikek være brent, men er den nok kokset så tetter den ikke. Jeg vilel ha tatt av toppen og slipt inn ventilene. Fort gjort, det er jo bare en sylinder... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Saar Svart 7.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Takk for innspill :-) Tenkte noe slikt ja, men kviet meg for å plukke av toppen (og dieselmotor er ikke min sterke side). Da blir det frem med verktøykassa igjen! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Kjenner ikke Yanmar stort men der er andre liknende motorer som sliter med koksing på ventilstammene som gjør at ventilen enten åpner og blir stående åpen eller at støtstangen bøyer seg. Om du tar av ventildekselet og kjører startmotoren ser du lett om ventilene beveger seg som de skal eller om en av de står i ro. Med litt flaks kan du klare å løsne en kokset ventilstamme med WD40 e.l. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Taskeladden Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 bruk et batteri som er tipp topp, kan godt være du ikke har nok omdreninger på motoren til at den tenner skikkelig. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
index Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 SveinHa skrev for 4 timer siden: Med litt flaks kan du klare å løsne en kokset ventilstamme med WD40 e.l. Ingen dum ide! Sabb anbefaler i sine instruksjonsbøker å blande halvt om halvt diesel og motorolje i en oljekanne, og pumpe dette på ventilskaftene mens man beveger ventilene. Men WD 40 fungerer sikkert vel så bra. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jonas Svart 7.Juni.2023 Del på Facebook Svart 7.Juni.2023 Og bruke dekompresjonspaken riktig hvis den har det. Sitér dette innlegget Link to post
Saar Svart 8.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Takk for mange gode innspill :-) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Hold oss oppdatert på hva du finner ut @Saar Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Saar Svart 9.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 Oppdatering kommer! Sitér dette innlegget Link to post
Saar Svart 10.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 Ikke mye tvil her nei.... Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Juni.2023 Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 Ikke mye tetting der, nei... Godt det bare er 1 sylinder, ikke så store jobben da... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2023 Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 Det der må være den mest sota soppen jeg har sett i hele mitt liv :-) Motoren kommer til å virke som en rakett etter rengjøring og sliping. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.Juni.2023 Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 Hvis du i utgangspunktet ikke har tenkt å ta opp stempelet, så kan det være greit å sjekke kompresjonen mens toppen er av. F.eks legge en plexiglassplate eller lignende på + litt olje og tørne. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Juni.2023 Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 J-Å skrev 42 minutter siden: Hvis du i utgangspunktet ikke har tenkt å ta opp stempelet, så kan det være greit å sjekke kompresjonen mens toppen er av. F.eks legge en plexiglassplate eller lignende på + litt olje og tørne. Vil det gi noen nyttig informasjon? Olje påvirker kompresjonen og en plate vil gi et annet "forbrenningskammer" og dermed annet kompresjonstrykk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2023 Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 Så sant det er stempel i sylinderen, vil uansett plexiglasset gå rett i taket. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10.Juni.2023 Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 Hulda skrev 1 time siden: vil uansett plexiglasset gå rett i taket. Ikke nødvendigvis... Sidespor dette men ser fremdeles ikke nytteverdien i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2023 Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 OK. Da anbefaler også jeg TS om å rigge til en 50 mm pleksiglassplate og bolte den fast :-) Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 10.Juni.2023 Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 Jeg kunne vel vært tydeligere her. Jeg pleier bare å gjøre en undetrykktest med plexiglassplate. Jeg tror det vil avsløre om stempelringene er helt fastkokset. Men det er selvsagt lettere når man har sylindre å sammenligne med. Sitér dette innlegget Link to post
Saar Svart 18.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 Satser på å fikse ventilen først. Litt for mye jobb å ta ut hele motoren i tilfelle stempelringene er brent fast. Venter nå på ny ventil fra England, men sliter med å finne noen i ytre Østfold som kan fikse ventilsetet for det så ikke så bra ut det heller. Ikke noe rust ser det ut som, men ikke spesielt jevnt heller. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2023 Del på Facebook Svart 18.Juni.2023 Saar skrev for 3 timer siden: sliter med å finne noen i ytre Østfold som kan fikse ventilsetet for det så ikke så bra ut det heller. Ikke noe rust ser det ut som, men ikke spesielt jevnt heller. Et litt gammeldags bliverksted, kanskje en yrkesskole, har slike freser som du kan bruke for hånd. De har en styringspinne som du trer inn i ventilstyringen, og et fresehode som skjærer/høvler av ventilsetet. Skal nok ikke så mye til for å løfte standarden litt her. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Saar Svart 7.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2023 Fant en i nærområdet som slipte ventilsetet og med ny ventil og toppakning er den nå lett å få i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.