frekar Startet 8.Juni.2023 Del på Facebook Startet 8.Juni.2023 Hei. vurderer sterkt å kjøpe meg seilbåt og har for øyeblikket to båter oppe til vurdering Begge er maxi 77, men den enne har innenbordsmotor mb10a, og den andre har utenbordsmotor 6hk om jeg husker rett. Hva er å foretrekke? Fordeler ulemper med den ene eller andre typen motor? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Innenbords har propellen under båten, nedi vannet også i bølger. På flatt vann i vindstille tilbake til brygga gjør påhenger jobben. Er du på tur og prøver gå for motor i bølger er propellen mye ute av vannet. Ulempe med påhenger: bråker, upålitelig, vanskelig å operere, gir ikke fremdrift i bølger. Ikke dynamo/lader ikke batterier. Gir ikke varme / varmtvann. Fordeler: billig, når innenbordsmotoren må skiftes så er påhenger billig-alternativet. innenbords: fordeler: pålitelig, enkel å betjene, diesel, ikke så brannfarlig, stillere, dunker og går i stor sjø. Ulemper: vedlikehold, aksling / belg / kjølevann gir huller i skroget / lekkasjepunkter. Sitér dette innlegget Link to post
Eurus Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 De fleste Maxi77 har utenbordsmotor, Det fungerer ganske bra på den båten i beskyttet farvann. Fasong på akterspeilet gjør motoren greit tilgjengelig, og propellen holder seg for det meste i vannet. Ser av profil at du holder til langt nordpå. Mulig forholdene der krever andre prioriteringer enn i indre Oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Et par ting til. Innenbords: - Fordel at propellstrømmen treffer rorbladet, og lettere å styre både farten og forver/revers når man har spak i cockpit, . (Ref det @Code0 sa om at en utenbords er vanskelig å operere.) - Fordel at motorens tyngdepunkt kommer lenger ned og blir mer sentrert i båten. Utenbords: - Fordel at den er enkel å ta av og levere inn til service, (men da også enkel å stjele). - Fordel at den ikke stjeler plass under dekk i en båt med allerede begrenset plass. Jeg har hatt Maxi 68 med begge deler, og foretrakk definitivt innenbords. Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 8.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Har ikke oppdatert profilen, men bor i allefall inntil videre på Vestlandet. Er helt ny når det gjelder seilbåt og seiling så tenker motor vil være en del mer brukt i begynnelsen enn de som kanskje er mer vant til dette. Mer stabilt med innenbordsmotor , spesielt med litt bølger altså. Men nå er vel den mb10a motoren bensindrevet, og begynner å bli en del som kanskje hører mer hjemme på museum enn i en båt? Hvordan er vedlikehold, deletilgang og driftssikkerhet på disse? Denne har saltvannskjøling, kan det bygges enkelt om med varmeveksler for å utnytte varme fra motor eller? Noen andre motorer som kan erstatte den uten å måtte bygge om hele båten? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Jeg hadde ikke kjøpt en lukket båt med en gammel innenbords bensinmotor. Det er både på grunn av brannfare og på grunn av driftssikkerhet. Vi hadde en Maxi 77 med utenbordsmotor tidlig på -90 tallet, og det var helt greit. Vi seilte bl.a. Bergen-Kristiansand med den med to barn ombord. Er det bølger så er det som regel vind til å seile. Det en bør tenke på er mulighet for å lade batterier. Vi hadde en påhengsmotor som ladet med noen ampere. I tillegg hadde vi en slepegenerator. Solceller er også en mulighet nå. En fordel med utenbordmotor er at en får betydelig mer lagringsplass. En kan også flytte motoren over på jollen. Eller ha en reservemotor som går både til jolle og hovedfartøy. Selv med innenbordsmotor ville jeg hatt et påhengsmotorstativ som backup. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 frekar skrev 1 time siden: kan det bygges enkelt om med varmeveksler for å utnytte varme fra motor eller? Jeg hadde ikke lagt penger i så gammel motor. Enten bruke som den er til noe stopper, eller bytte. Ett unntak.., jeg hadde gått over hele bensinsystemet og byttet slanger om det er noen. Bensindamp smeller BANG!! Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 8.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Tanken var evt å montere en enkel avtrekksvifte slik at evt damp/gass kan ventileres ut før bruk og kanskje på sikt bytte ut motor om jeg finner noe som kan erstatte den uten å rive/ bygge om hele båten. Den med innenbordsmotor er noe billigere i innkjøp men trenger noe mer arbeid for å skinne igjen. Og sannheten er vel at jeg har mer evner og innsikt for å gjennomføre arbeid enn jeg har penger å legge i en dyrere båt nå. Men ser jo fordelen i lagringsplass samt muligheten til å benytte en påhengsmotor både på seilbåt og på jolle. Samt at motoren er av nyere dato. Som nybegynner vil det nok heller ikke bli snakk om å dra ut i så mye vær med det første heller😅 Er vel heller mer i tvil på om 6hk er nok om man møter noe motstrøm og eller motvind? Sitér dette innlegget Link to post
Eurus Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 frekar skrev 15 minutter siden: Er vel heller mer i tvil på om 6hk er nok om man møter noe motstrøm og eller motvind? Det er det nok ikke. Må nok bruke seil for å komme noen vei. Husker selv opplevelse i min første seilbåt, mindre enn Maxi77, med 5 hp påhenger. Det ble frisk bris og regn da vi skulle et par nm hjem fra en øy. Tenkte vi ikke gadd å heise seil, og evt reve for den lille turen. Med motor på max ble det etter noen minutter reist tvil fra mannskapet om vi kom noen vei. Peiling mot land viste at vi sto dønn stille. Måtte heise seil og gjorde god fart. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 frekar skrev 19 minutter siden: Som nybegynner vil det nok heller ikke bli snakk om å dra ut i så mye vær med det første heller Påhenger fungerer (...) når du har kjøpt en seilbåt for å seile når det blåser, og trenger motor for å komme hjem i vindstille. Hvis du har en seilbåt for å dra på tur fra A til B og er avhengig av å være i B et gitt tidspunkt, bør du ha innenbords. Bra du følger opp tråden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Det må da finnes Maxi 77'er der tidligere eiere har byttet ut den gamle Marnaen med en dieselmotor? Kanskje det kan være greit å vente litt å se hva som kommer på markedet? Bor i båt selv, og kommer derfor ofte i drøs med de på bryggene i havna. Samtlige av dem jeg har snakket med (som har seilbåter med påhengs bakpå) har en våt drøm om innenbords diesel (ferskvannskjølt med strak aksling). Fordelene med tanke på lading, varmtvann og driftssikkerhet, spesielt om man tenker å bruke motor over lengre strekk, overgår bakdelene med innenbords. I alle fall hvis man skal høre på meningene disse har å si Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 8.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Satser på å dra å se skikkelig på begge båtene. Begge er forøvrig klar for bruk men trenger litt tlc på sikt. Mest på den med innenbordsmotor, men ser muligheter for enkle personlige tilpasninger. Holder vel personlig en liten knapp på innenbordsmotor. Opplegget er på plass å fungerer foreløpig. Og jeg tenker vel at om den tar kveld kan påhengsmotor være en midlertidig løsning. Samtidig kan jeg over tid se på løsninger for å evt bytte ut med nyere dieselmotor. Tenker forøvrig enkelt opplegg med solceller for strøm da jeg har skjønt det slik at den typen dynamo/starter kombinasjon på disse motorene ikke er så glad i høy belastning. Code0: må jo følge opp, hvis ikke hadde det jo ikke vært noe vits i å spørre i utgangspunktet😅👍 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 frekar skrev for 4 timer siden: Samtidig kan jeg over tid se på løsninger for å evt bytte ut med nyere dieselmotor. Etter 2 år med Maxi77 gikk det omtrent slik @Hakkannen sier med meg. Jeg ønsket meg innenbords ferskvannskjølt diesel med strak aksling. Men jeg ønsket meg også en litt større båt. Så jeg endte opp med en 30 foter, og fikk ingenting igjen for oppgraderingene jeg gjorde på Maxien. Jeg anbefaler derfor at du ikke legger for store planer for oppgraderinng av en Maxi77, før du har seilt den litt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.Juni.2023 Del på Facebook Svart 8.Juni.2023 Code0 skrev for 15 timer siden: Innenbords har propellen under båten, nedi vannet også i bølger. På flatt vann i vindstille tilbake til brygga gjør påhenger jobben. Er du på tur og prøver gå for motor i bølger er propellen mye ute av vannet. Ulempe med påhenger: bråker, upålitelig, vanskelig å operere, gir ikke fremdrift i bølger. Ikke dynamo/lader ikke batterier. Gir ikke varme / varmtvann. Fordeler: billig, når innenbordsmotoren må skiftes så er påhenger billig-alternativet. innenbords: fordeler: pålitelig, enkel å betjene, diesel, ikke så brannfarlig, stillere, dunker og går i stor sjø. Ulemper: vedlikehold, aksling / belg / kjølevann gir huller i skroget / lekkasjepunkter. Joda, påhenger kan lade. Jeg hadde en 8hk Honda, lite bråk (2-sylindret 4T), ladet batteriet, ok å operere (gearspak foran) grei fremdrift når ikke bølgene var for store. Den var i alle fall pålitelig. Jeg tror jeg heller ville hatt en slik påhenger enn en kranglete, gammel saltvanskjølt innenbordsmotor i alle fall. En fordel du ikke nevner er at du får propellen helt ut av vannet når du seiler. Men ja, i store bølger kan man glemme å bruke motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Juni.2023 Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 Krimart skrev for 8 timer siden: Joda, påhenger kan lade. TS får sjekke hva den som henger på Maxien kan, hvor lettstartet og hvor betjeningene sitter på den. Planen var vel ikke å kjøpe ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Juni.2023 Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 Mange påhengsmotorer i den aktuelle størrelsen kan oppgraderes med ladesett/likeretter. Sitér dette innlegget Link to post
Eurus Svart 9.Juni.2023 Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 Om man bare bruker påhengsmotoren når det er nødvendig i havn og vindstille, så blir det vel ikke så mye lading. Et solcellepanel bør vel kunne gi nok strøm for lanterner og noen LED-lys, lading av telefon/nettbrett, og evt. autopilot. Jeg er ikke uenig i at innenbordsmotor er betydelig mere komfortabelt, men jeg er litt fascinert av enkelheten av mindre seilbåt uten kompliserte installasjoner. For å finne en båt som kanskje har fått nyere diesel innenbordsmotor i løpet av siste 20 år bør man kanskje vurdere flere båttyper enn Maxi77, eksempelvis Maxi84, og være forberedt på å betale i hvert fall ca 100' Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 9.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2023 Båten skal i all hovedsak brukes av meg alene og tenker størrelsen burde være bra. Infoen jeg finner om maxi77 tilsier at den tåler mye, og er lett å håndtere for en person. Dog er den visst ikke så glad i å få sjøene rett imot. Kanskje, og bare kanskje får jeg med fruen om havet er flatt og vinden uteblir, så det er nok en viss sjanse for at det kan bli litt motorbruk. Har sett på flere båttyper og flere prisklasser, men har bestemt meg for at i denne omgang er billig best. Har ingen erfaring med seiling og seilbåter, så det må prøves og læres. Og i så måte ønsker jeg ikke en for stor båt og heller ikke å legge for mye penger i kjøp. Utstyrsfrik som jeg er blir det garantert dyrt nok på sikt😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 10.Juni.2023 Del på Facebook Svart 10.Juni.2023 Jeg hadde en Etap 22, med 6hk i brønn bak i cocpit. Da var den i sjøen uansett vær, og den gav propellstrøm over roret. Funket stort sett greit, men i motvind og litt motsjø sleit den med å holde farten. Kunne lett stå stille og til og med gå baklengs under slike forhold. Drømte selvsagt om større båt med innenbords, men hadde mange flotte seilturer i den lille tassen. Lengste turen var Bergen-Måløy t/r. 5 dager opp i motvind, og 4 hjem igjen i medvind. Hadde vært skeptisk til eldre bensiner med sjøvannskjøling. Da hadde jeg gått for den med utenbordsløsning. lykke til med valget😀 Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Krimart Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Code0 skrev On 9.6.2023 at 7.52: TS får sjekke hva den som henger på Maxien kan, hvor lettstartet og hvor betjeningene sitter på den. Planen var vel ikke å kjøpe ny motor. Ja, men å kategorisk si at en påhenger ikke kan gi lading er jo feil. En annen ting dessuten stor forskjell om påhengerern er tilpasset behovet for seilbåt. Det man ønsker i tillegg til lading er gearspak på fremsiden eller gjerne på rorkulten, (ekstra) lang stamme, og saildrive propell. Har man ekstra lang stamme og en god hev/senk -brakett så man får motoren godt ned i vannet er den også mindre følsom for bølgene :-D Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Krimart skrev for 3 timer siden: Ja, men å kategorisk si at en påhenger ikke kan gi lading er jo feil. Jeg er klar over det. Jeg har en 115 hk evinrude som lader startbatteriet. Dette er vel ikke en tråd om påhengere og lademuligheter, men Maxi 77, innenbords vs utenbords. Whatever…. Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 4.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2023 Da ble det maxi med innenbordsmotor. 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.Juli.2023 Del på Facebook Svart 4.Juli.2023 frekar skrev On 8.6.2023 at 17.48: Tanken var evt å montere en enkel avtrekksvifte slik at evt damp/gass kan ventileres ut før bruk og kanskje på sikt bytte ut motor om jeg finner noe som kan erstatte den uten å rive/ bygge om hele båten. brennstoffslanger, rør og koplinger i motoren. Bensin som lekker og legger seg i bunnen av motorrommet fordamper og kan eksplodere når motoren startes. Det er derfor påbudt med utsugingsvifte i motorrommet på alle båter med innenbords bensinmotor. Viften må alltid stå på en stund før motoren startes. Ps. er det Propan ombord? en Artikkel https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-filt/motorskolen-2---bensinmotoren/676464 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mons Svart 4.Juli.2023 Del på Facebook Svart 4.Juli.2023 Gratulerer! Maxi 77 er en ypperlig nybegynnerbåt og tåler det meste av vær og feilmanøvreringer for seil hvis du ikke roter med spinnaker ol. Hvis motoren skulle stoppe kan du seile med vinden og svinge 45 grader til hver side bare på riggen - uten å heise seilene. Med litt fokk oppe går du på tvers av vinden. Fint å øve på hvis man har en litt ustadig motor. Sjekk tilstanden på slangene som drenerer cockpit i akterkant. Kan være morkne og lett å ødelegge med en dregg el i kassa. Sitér dette innlegget Mons Link to post
frekar Svart 5.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2023 Roger jo: Motor og drivstoff system overhalt for ca 1 år siden. Drivstoffrør er byttet til slange. Ingen gass ombord nei. mons: slangene er sjekket og ok, men ser at de kan være litt utsatt. Så har tenkt på å kanskje lage noe som kan dekke de litt men enkelt kan fjernes for inspeksjon. Interessant opplevelse når vinden fikk tak, båten la seg litt over og farta passerte 6,5 knop på første tur med seilbåt og alene😂😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.