Jump to content

VHF-koblinger...


bjoris

Recommended Posts

Enda et VHF-spørsmål. Lette rundt etter svar på dette uten hell.

 

Den koblingen som skal inn i antenne og i VHFen har et slags tynn hylse i midten. Her skal lederen i kablen gå, men det blir stor klaring. Skal isolasjonen rundt lederen være av hele veien også i denne koblingen? Forstår meg liksom ikke helt på dette da jeg hadde ventet at den skulle kiles fast et sted, men nå blir den bare stående helt løst inni kontakten, men det er kanskje nok?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei,

Vet ikke om jeg skjønner spørsmålet ditt. Men, den indre isolasjonen i koaxkabelen, kalles dielektrikum, denne skal dekke innerlederen helt frem til senterpinnen i pluggen. Dette er viktig da da denne isolasjonen er med på å danne rett impedans i kabelen.

Skulle tatt noen bilder av dette, da hadde det vært enklere. Jeg tror jeg forstår, det er iallefall slik hos meg at denne dielektrikum ikke går inn i senterpinnen i pluggen og det skal den vel heller ikke da, men da er det altså vanlig at lederen i kablen ikke kiles inn i noe? Hvor lang del av lederen skal være uten dielektrium da?

 

Hadde snart 3 åringen med i båten under montering og dermed forsvant både div ledninger, bruksanvisningen og den ene av de to koblingene :lol: MEN skal de tidlig krøkes så må en regne med litt svinn... :yesnod:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Høres ut som om det trengs en loddebolt her. Altså til å lodde fast senterlederen i pinnen på pluggen.

Helt korrekt! Standard kontakt som benyttes til VHF er denne:

Bilde

 

Jeg pleier å avisolere ca. 0,5 cm av senterlederen på kabelen som med isolator går inn i "røret" i kontakten. Skyv (eller skru) frem til ledningen er i utgangen av hullet. Her må det loddes, det er kontakten laget for.

 

Jordingen skal avisoleres ca. 1,5 cm (mener jeg å huske) fra enden, og jordlederen "vrenges" tilbake. Denne får god kontakt da hele kabelen vanligvis skrues inn i kontakten, som har grove gjenger i bakkant der kabelen går inn. Var dette forståelig?

Link to post
Share on other sites

Ok, så jeg må til å lodde... Hmm. Hadde håpt jeg skulle unngå det. Er klar over at jeg bretter jordingen over ledningen og skrur. det går greit, men ble usikker på denne lederen og det var jo tydeligvis med god grunn. Får kjøpe meg en loddebolt, koster vel ikke allverden?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Loddebolt er fast utrustning i enhver båt :lol:

 

Koster nesten ingenting, fåes kjøpt nesten overalt. Billigste hos Clas Ohlson koster 98,-

Velg uansett ikke den svakeste modellen, da du trenger en med middels varmekapasitet for å lodde på en såpass stor kontakt. Varmeavledningen er stor, så for å unngå en såkalt "kaldlodding" som ikke sitter skikkelig må du ha nok varme til at loddetinnet flyter godt i loddepunktet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...