Jump to content

Reparere sår i ekte teak-dekk?

NovaMan

Recommended Posts

Jeg har et par sår i teaken på min Nimbus Nova som jeg gjerne skulle ha ordnet. Finnes det noe slags formtre eller lignende som vil tåle vann som kan brukes til en midlertidig reparasjon? Skaden er på badeplattformen.

TT INN" FOR Å PLASSERE I MARKERT POSISJON.
HVIS IKKE VIL DET BLI VIST PÅ SLUTTEN AV INNLEGGET.

IMG_0177.jpg.1332f232fd422536f2650166ad6d2355.jpg

Mulig jeg blingser, men for meg ser det ut som om det er kryssfiner og kun et tynt lag øverst??

PolarMan skrev 56 minutter siden:

Finnes det noe slags formtre eller lignende som vil tåle vann som kan brukes til en midlertidig reparasjon?

Formtre og annet lurium hadde vært uaktuelt for meg. Jeg tenker meg tre løsninger: 

- Slipe ned hele dekket. God løsning på ekte teak av en viss tykkelse. 

- Frese ut og luse inn. God løsning når skaden er for dyp til å slipe ned.

- Bytte ut hele staver.

Enig i at det ser ut som kryssfiner bak her. Det var folk på Nimbus som sa det var ekte teak når jeg spurte om de hadde ferdige elementer for badeplattformen. Jeg får kanskje ta bort natene på begge sider av den skadede delen og se om det kan byttes ut en og en stav ,eller om det kanskje bare er frest natespor i en større kryssfinerplate.

PolarMan skrev 1 time siden:

Enig i at det ser ut som kryssfiner bak her. Det var folk på Nimbus som sa det var ekte teak når jeg spurte om de hadde ferdige elementer for badeplattformen.

Det kan jo for så vidt være ekte teak selv om det er kryssfiner. Det blir jo litt ordklyving, men kryssfiner kan være av ekte teak, men ikke massiv teak som vi kanskje intuitivt tar for gitt når man sier "ekte teak". Ekte teak er forresten et begrep jeg aldri har brukt. 

Det er også verd å ta med seg at det er ulike kvaliteter av teakfiner. De fleste kvaliteter i handelen har nok kun ett lag teak øverst, men i gamle dager var det teakfiner med teak i alle lagene. Jeg har faktisk ei slik plate i verkstedsbenken i garasjen. Ble dratt opp fra en container, og har et liv som verktøytavle bak seg :giggle:

J-Å skrev 1 time siden:

Jeg tror kansje det er en dørkfiner-plate med svarte striper ja. Du kan jo prøve å lime på ny bladfinér i tilfelle.

Oi, spenstig forslag! Men ja, det kan jo gå om man er nøye.

Her ville jeg enten ha brukt en overfres og frest ut nok til å enkelt kunne felle ned et tynt lag med teak der det gjelder, eller gjerne bedre; vurdert å skifte alt når du først er i gang, nettopp siden det kun er et tynt lag med teak oppå kryssfineren. Ut fra bildet ser også resten av teakoverflaten ganske slitt ut, så selv om du fikser et lite felt er det kun snakk om (kort?) tid før det slites gjennom flere steder. Ideelt sett, for varighetens og utseendets skyld, er det en bedre løsning å skifte ut kryssfineropplegget med hel teak der du tilpasser og fuger hver enkelt, eventuelt legge jukseteak (flexiteak eller lignende) om ikke følelsen av ekte teak er så viktig for deg.

Når jeg studerer sporene etter årringen på bildet mener jeg å kunne se helt tydelig at dette er en kryssfinerplate som har fått frest inn natespor. Veldig vanskelig å reparere så det blir pent. Skulle ikke vært lov å lage sånt på en badeplattform.

Jeg ville skiftet ut alt. Du kan få bestillt ferdige plater på mål, men det koster . . . Men jeg ville lagd det selv . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 10 minutter siden:

... dette er en kryssfinerplate som har fått frest inn natespor. 

....

Skulle ikke vært lov å lage sånt på en badeplattform.

Skuffende/overraskende at Nimbus har lagt seg på det nivået. 

NilsPils skrev 10 minutter siden:

Jeg ville skiftet ut alt. 

Enig. 

Men jeg ville vurdert behovet for å ha teak der. Vi hadde stor badeplattform med flott teak, men etter en skade valgte jeg å bare støpe ei plate i glassfiber og lage antisklimønster. Har ikke angret på det selv om velholdt teak er penest.

Helt klart kryssfiner. Får å få det til å se bra ut har det allerede kommet flere gode forslag, men hvis du er mest opptatt av å stoppe flisingen kan du lage en lav forskaling av tape eller bluetack rundt det aktuelle området å fylle på med epoxy. Deretter kan du slipe det ned til riktig høyde og avslutte med finkornet vannsliping.

Forundrer meg mye om Nimbus har valgt å bruke finer dørkplater på en badeplattform.  Når Nimbus kaller det "ekte teak" tenker jeg limte teakstaver, ikke finerplate.

Jeg ville tilnærmet meg problemet som om dette er 5mm teakstaver limt på båten eller på en glassfiber underlagsskive. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Detter ser for meg ut som teakstaver som er limt på en finerplate( blir mere og mere brukt på båter dessverre )så med årene er det blitt pusset ned og gått igjennom . Jeg driver en del med slike reparasjoner og ser mere og mere av dette .vill tro den teaken du har er lagt ned i en typ brønn slik at du ikke ser kantene . Men eneste som er og gjøre her er og bytte dette ut ,da det vil begynne og slippe nå som du er igjennom . 

• 3 uker senere...

Her var det mange fine kommentarer og observasjoner. Dette er en gammel båt og det blir altfor omfattende og skifte ut hele områder, så jeg må finne en løsnning hvor jeg bytter ut en og en 'stav'. 

@Ollenygaard

Du sier at du driver en del med slike reparasjoner. Det enkleste er vel da å finne teakstaver i riktig tykkelse, skjære vekk den ødelagte 'staven' fra kryss-finer'en med en skarp kniv eller kutteskive på fks. en Dremel og felle inn den nye staven?  Hvor tykk kan en slik finer plate være? 4-5 mm? Jeg vet Billingstad trelast normalt har godt utvalg, men finnes det andre på Østsiden av Oslo-fjorden som kan tenkes å ha slikt på lager? 

Som nødløsning kunne jeg tenke meg å fjerne det øverste laget med stemjern og lime på bladfiner. Helst uten å måtte slipe over med maskin for ikke å gjøre mer skade.

Men jeg er redd for at resten av plattformen uansett vil ha begrenset holdbarhet. Skulle gjerne sett et bide av hele området som eventuelt måtte skiftes.

NovaMan skrev for 2 timer siden:

Dette er en gammel båt og det blir altfor omfattende og skifte ut hele områder, så jeg må finne en løsnning hvor jeg bytter ut en og en 'stav'. 

Er ikke dette en Nimbus Nova? Dette er vel verdifulle båter som det er verd å ta vare på. Jeg tenker at den båten fortjener å få en skikkelig reparasjon.

Bytte ut staver i en kryssfinerplate blir vanskelig. Tror jeg har nevnt det før, men jeg ville vurdert å fjerne hele "teak"-løsningen. Vi er veldig fornøyd med en glassfiberplate på badeplattformen vår. Vedlikeholdsfritt, billig, og mye penere enn stygg teak :wink:

Jeg snakket med en gammel båtbygger her i dag, og han skulle enkelt ordne dette etter at båten tas opp til høsten. Han ville frese / skjære ut de ødelagte 'stavene' og felle inn tynne teakplanker/glattkant. Var en enkel jobb mente han, og ville bli tilnærmet usynlig hvis jeg renset teaken og oljet den før han gikk i gang.

• 4 uker senere...
NovaMan skrev On 3.7.2023 at 16.18:

Jeg snakket med en gammel båtbygger her i dag, og han skulle enkelt ordne dette etter at båten tas opp til høsten. Han ville frese / skjære ut de ødelagte 'stavene' og felle inn tynne teakplanker/glattkant. Var en enkel jobb mente han, og ville bli tilnærmet usynlig hvis jeg renset teaken og oljet den før han gikk i gang.

Da er det bare å håpe at resten av plata er i relativt god forfatning . . .

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...