Jump to content

Dynamo og lithium. Vil dette fungere?


Moas-ark

Recommended Posts

Hei! Enda et lithiumspørsmål som muligens er besvart, men med ørten sider med svar og meninger i alle retninger prøver jeg et litt mer spesifisert innlegg. 
Jeg har en Craftsman 42hk med en 110a dynamo. Jeg vurderer å bygge/bytte ut forbruksbanken med ett Improve 100ah lithiumbatteri. (Maks ladestrøm 50a) og har et 60ah startbatteri (maks ladestrøm 19a) vil dette fungere mtp dynamoen. Lading går via bep dvsr fra startbatteriet, evt via bryter, Skissen viser hvordan det vil se ut med opplegget som er i dag. . Evt vil jeg også sette det gamle forbruksbatteriet 162ah (ladestrøm 40a) som forbruk nummer 2. Blir dette kræsj? Det å lade et blybatteri til i serie med lithiumet? Skisse 2, (bare batteriene er byttet om.) 

IMG_5385.jpeg

IMG_5384.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke heller ha en velger nr.3 ut fra dvsr, så du kan velge å lade den ene eller den andre banken ? Evt. koble dvsr rett til forbruk ( gjerne med en automatsikring som kan legges ut) . Så kan du velge hvilken bank som lader med velger 2.

 

 

 

 

le 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

50A ladestrøm må være en begrensning i BMS. LiFePO4 tåler fint å lades kontinuerlig med 1C, dvs 100A i dette tilfellet, og skal kunne tåle lading med 3C i noen minutter uten å ta skade.

Det som vil skje med den oppkoblingen TS viste, er at BMS vil koble fra lithiumbatteriet omtrent med en gang dynamoen begynner å levere.  Det er uansett ikke optimalt å lade Lithium og blybatterier i parallell fra samme ladekilde.  Dersom dynamoen leverer 14.4 - 14.6V, vil blybatteriet ha et godt liv mens lithium batteriet får for høy ladespenning.  Dersom regulatoren kan justeres slik at dynamoen leverer passe spenning for Lithium (<14V), kan du risikere at blybatteriet får en tidlig død pga sulfatering.

Det enkleste er å gjøre som @Swingswongsier, bruk DC-DC lader til å lade lithiumbatteriet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også tenk at oppgitt maks ladestrøm, er en begrensning i batteriet, at det ikke tar i mot mer, som med blybatteriene. Tar jeg feil? Kan jeg da ikke bruke lader/dynamo som gir mer? Ser også at anbefalt ladespenning er 14,4v på lithiumbatteriet . Er ikke det det en vanlig dynamo gir, og samme som med vanlige batterier? 
Det er i grensen for dyrt for meg i utgangspunktet å kjøpe batteriet, så noen flere ladetuppeditter er ikke aktuelt nå.  Legger ved spec på batteriet

IMG_5387.jpeg

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 10 timer siden:

Kan du ikke heller ha en velger nr.3 ut fra dvsr, så du kan velge å lade den ene eller den andre banken ? Evt. koble dvsr rett til forbruk ( gjerne med en automatsikring som kan legges ut) . Så kan du velge hvilken bank som lader med velger 2.

Den er uansett ikke dum 👍

Link to post
Share on other sites

En egen DC-DC lader er nok best, men jeg tror det går helt fint hvis du følger med på strøm og spenning.  Hvis du som sagt bare flytter Dvsr utgangen til forbruksiden på velger 2, så kan du koble ut litiumbatteriet når du vil. 

 

Det du bør være lltt obs på er at en vanlig spenningstyrt Dvsr kan bli hengende inne når motor stanses, fordi litiumbatteriet har ganske høy spenning. Så du bør ha en beregnet for litium (Cyrix-li-ct for eksempel). Du kan evt koble Dvsr mellom utgang 2 på Velger 1 og forbruk på Velger 2. , Da kan du skille batteriene helt når motoren ikke går. Så kan du heller bruke en startkabel hvis du må nødstarte fra forbruksbanken. Men startbatteriet må alltid ha forbindelse med dynamo når motoren går.! Så stilling 2 på velger 1 skal aldri brukes.

 

Diodesplitter er et alternativ, den vil senke spenningen litt også. 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar her, dette skal jeg ta med meg. Det er som sagt ikke aktuelt å kjøpe flere dingser for øyeblikket, ei heller å bygge om anlegget nå. Nå tenkte jeg å slappe av og nyte sommer og ferie 😁️ Derimot tenker jeg at jeg kan sette inn et lithium som forbruk 2 og da bruke det helt separat så lenge. Så sant «velger 2» ikke står i 1+2 vil de jo aldri ha kontakt, så får jeg lade det med landstrøm. Det vil uansett gi oss flere dager ekstra i uthavn, har også solceller. Jeg får gå grundigere til verks i vinter.    Men en tanke som slo meg. Hva hvis jeg bruker en inverter og lader med 220v laderen, vil det være problematisk på noen måte? Vil feks felles jord være et problem?

Link to post
Share on other sites

thomsped skrev 9 minutter siden:

 Hva hvis jeg bruker en inverter og lader med 220v laderen, vil det være problematisk på noen måte? Vil feks felles jord være et problem?

God idé. Det bør gå helt fint hvis inverteren er stor nok. Litt tap bllir det jo, men det betyr gjerne ikke så mye.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...