AtlasCo Startet 11.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2023 Hei Folkens Jeg vurderte bytte min innenbords motor på 28ft Maxi Fenix og det koster ca 100K. Nå vurderer jeg også bruke Tohatsu Sail Pro påhengsmotor. Det er 6hp og koster 17K, har lading og ekstra lang stamme. Jeg hørte rykter om reverse gir ferdigheter på disse er dårlig. Har noen erfaring med Tohatsu SailPro som dere kan dele i forumet? https://www.seilmagasinet.no/pahengsmotor-tohatsu/phenger-for-seilbten/402615 Kommentar fra moderator: Opprinnelig tittel, Utendørsmotor til 28ft seilbåt / Tohatsu Sail Pro, var ikke iht reglene for titler. Innlegg/titler kan redigeres i 48 timer. Link to post
J-Å Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Det generelle problemet er vel at eksosen kommer ut i propellen. Så de fleste påhengsmotorer med reversgear har dette problemet. Det blir bare så mye tydeligere med en tung båt. På en Albin Express hadde jeg en 4 hk, som måtte dreies 180 grader for å bakke. Den bakket mye bedre, men betjeningen var jo en utfordring. Fungerte best med egen maskinist. Ellers er det jo det beste å lære seg å seile til og fra kai. Link to post
pirlo Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Jeg hadde en periode en Tohatsu 6hk med lang stamme på en Amigo 27. Den veier 3,5t. Fungerte fint for å komme inn og ut av havn for min del, også i revers. På en båt som er såpass lett å seile som en Fenix hadde jeg iallefall gitt løsningen en sjans før jeg tenkte på å bytte ut innenbordsmotoren. Jeg tror dog jeg hadde droppet tanken på å lade fra motoren og heller kjøpt et solcellepanel. Ikke mye som skal til for å lade 5 Ampere - og så slipper du å ha en påhengsmotor durende for å få strøm... Link to post
AtlasCo Svart 13.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2023 Hei Pirlo Hadde du kontrollboks for båhengsmotor koblet i kockpit ? Link to post
pirlo Svart 13.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2023 Nei, jeg brukte bare gir og gass der det sto montert på motoren. Jeg syntes det gikk veldig fint. Tror det fort blir mye styr om du skal ha dette i cockpit. Du kan enten låse roret og styre bare med motoren eller låse motoren og styre med roret. Når du er ute av båsen/havna heiser du opp motorbraketten og tar opp seilene. Link to post
AtlasCo Svart 15.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2023 Takk Pirlo Jeg tenkte å låse motoren siden roret til båt er utrolig effektivt. Hva med gir? Tilgjengeligheten av gir skifter kan variere mye fra motor til motor pga høyde og formen av akterspeilet. Jeg mener når man kobler til båtplassen. Link to post
pirlo Svart 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 Jeg syntes ikke det var noe problem å lene seg bak på motoren for å sette denne til å gå bakover når jeg skulle stoppe i båsen. En Fenix er vel fort ikke tyngre enn at du klarer å stoppe den uten å bruke giret på motoren også? Det kommer sikkert an på hvor høy fart du har inn mot brygga:) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn