Jump to content

Maxi Fenix, bytte til utenbords. Erfaringer med Tohatsu 6hp Sail Pro

AtlasCo

Recommended Posts

Hei Folkens

Jeg vurderte bytte min innenbords motor på 28ft Maxi Fenix og det koster ca 100K. Nå vurderer jeg også bruke Tohatsu Sail Pro påhengsmotor. Det er 6hp og koster 17K, har lading og ekstra lang stamme.  Jeg hørte rykter om reverse gir ferdigheter på disse er dårlig. Har noen erfaring med Tohatsu SailPro som dere kan dele i forumet? 

https://www.seilmagasinet.no/pahengsmotor-tohatsu/phenger-for-seilbten/402615

Kommentar fra moderator:
Opprinnelig tittel, Utendørsmotor til 28ft seilbåt / Tohatsu Sail Pro, var ikke iht reglene for titler. Innlegg/titler kan redigeres i 48 timer.

Det generelle problemet er vel at eksosen kommer ut i propellen. Så de fleste påhengsmotorer med reversgear har dette problemet. Det blir bare så mye tydeligere med en tung båt.  På en Albin Express hadde jeg  en 4 hk, som måtte dreies 180 grader for å bakke. Den bakket mye bedre, men betjeningen var jo en utfordring. Fungerte best med egen maskinist. 

Ellers er det jo det beste å lære seg å seile til og fra kai. 

Jeg hadde en periode en Tohatsu 6hk med lang stamme på en Amigo 27. Den veier 3,5t. Fungerte fint for å komme inn og ut av havn for min del, også i revers. 

På en båt som er såpass lett å seile som en Fenix hadde jeg iallefall gitt løsningen en sjans før jeg tenkte på å bytte ut innenbordsmotoren. Jeg tror dog jeg hadde droppet tanken på å lade fra motoren og heller kjøpt et solcellepanel. Ikke mye som skal til for å lade 5 Ampere - og så slipper du å ha en påhengsmotor durende for å få strøm...

Nei, jeg brukte bare gir og gass der det sto montert på motoren. Jeg syntes det gikk veldig fint. Tror det fort blir mye styr om du skal ha dette i cockpit. Du kan enten låse roret og styre bare med motoren eller låse motoren og styre med roret. Når du er ute av båsen/havna heiser du opp motorbraketten og tar opp seilene.

Takk Pirlo

Jeg tenkte å låse motoren siden roret til båt er utrolig effektivt. 

Hva med gir? Tilgjengeligheten av gir skifter kan variere mye fra motor til motor pga høyde og formen av akterspeilet. Jeg mener når man kobler til båtplassen.

Jeg syntes ikke det var noe problem å lene seg bak på motoren for å sette denne til å gå bakover når jeg skulle stoppe i båsen. En Fenix er vel fort ikke tyngre enn at du klarer å stoppe den uten å bruke giret på motoren også? Det kommer sikkert an på hvor høy fart du har inn mot brygga:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...