Jump to content

Neptim 8000 EL-schema

Ahlcab

Recommended Posts

Ut fra hva jeg på min (som jeg tror har vært original) har sett så har det vært slik:

Batterier under luke i dørk (gulv) i cockpit, der trappen går ned (babord side). Altså mellom bysse (kjøkken) og akterkabin på babord side.

Fra batterier har det gått 1 stk pluss og 1 stk minus frem til under dashbord. Under dashbord, på veggen mot badet, så har det vært en minusskinne, og en pluss-skinne. Fra pluss-skinne ned til sikringer som er lasket sammen på den ene side. Deretter fra sikringer til bryterpanelet på babord side av dashbord.

Til Volvo Penta instrumentpanelet gikk det egen pluss fra motor-elektronikken, men minus var koplet mot minus-skinne ved dashbord. Jeg synes ledningen til minus-skinnen var underdimensjonert. Det kunne jeg se blant annet ved at når jeg skrudde på instrumentlyset så sank temperaturen på motoren med 5-10 C... Skrudde av lyset så ble motoren straks varmere... Tydet på litt for liten kapasitet i strømkabler.

Fra strømbryterne gikk det strømkabler til de ulike brukerne. For eksempel til kjøleskapet, til lensepumpe med mer. Det gikk altså relativt korte ledninger rundt om i båten, men uforholdsvis lange lengder.

Spesielt er det dumt at pluss til kjøleskapet gikk fra batteriet og helt frem til dashbord, gjennom sikring, gjennom strømbryter, og så nesten tilbake til batteriet igjen. Minst 10 meter med ledning. Den har jeg endret, så strømmen går rett fra batteri via bryter til kjøleskap. Ca 1,5 meter ledning i stedet.

Ellers er alt av ledninger til lys i akterkabin, forkabin, i cockpit etc trukket til dashbord.

Endringer jeg har gjort:

1) Byttet ut originalt bryterpanel til nytt
2) Lagt frem ny 10 eller 16mm2 pluss og minus til dashbord (mye mindre spenningsfall enn før)
3) Koplet kjøleskap på forbruksbatteriet via sikring og hovedstrømbryter

4) Lagt opp ny 10 eller 16mm2 strømkabel fra batterier (via sikring) til dieselvarmer og septikpumpe som er på babord side

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...