Jump to content

Ang. ekstern bryter for Victron inverter

Schjell

Recommended Posts

Eg har ein liten Victron Phoenix 350W inverter under benken.

Tenkte å montere en ekstern bryter på panelet - på inverteren så kan en sette den i av/på/remote på brytaren.

På remote tilkoblinga på inverteren så er der to poler der en kan koble seg til for ekstern bryter.

Ser då at Victron sin eksterne bryter krever korrekt polaritet på desse to lederane. Er dette kun fordi denne Victron bryteren har ei LED pære?

Vil ikkje bruke Victron sin bryter - diger dings for det den skal gjere og av prinsipp så betaler eg ikkje 350 kroner for en simpel brytar.

1 hour ago, Bårdp said:

En bryter er jo i utgangspunktet ikke polaritetsavhengig. Men om bryteren har en LED pære må den jo ha tre tilkoblinger for at pæra skal virke slik at den lyser når bryteren er på.

Om den LED pæra står kobla i serie så vil det vel være nok med to lederar vil eg tru, men der må en ha polariteten rett vei ift lysdioden.

Tenkte uansett å sjekke her på forumet før eg setter inn en standard bryter eller bruker en av dei ledige bryterane i panelet.

Hadde ikkje vore forundra om det var noko tull med krav til resistans eller eit eller anna som gjer at en må kjøpe en "original" remote bryter:smiley:

Victron bryter.JPG

Ja, den "strap"-en er den jeg refererte til som "kabel-snutt" som vel er på 2,5-kvadrat.

Jeg syns det er rart at de har en så tykk kabel på noe som jeg ville tro skal lede veldig lite strøm.
Jeg hadde tenkt å legge opp en bryter som trenger totalt ca.20 meter kabel, og tenkte først å bruke en jeg har liggende på 0,75-kvadrat, men det blir jo potensielt for snaut hvis det går mere strøm i denne.

1 hour ago, Maika said:

Ja, den "strap"-en er den jeg refererte til som "kabel-snutt" som vel er på 2,5-kvadrat.

Jeg syns det er rart at de har en så tykk kabel på noe som jeg ville tro skal lede veldig lite strøm.
Jeg hadde tenkt å legge opp en bryter som trenger totalt ca.20 meter kabel, og tenkte først å bruke en jeg har liggende på 0,75-kvadrat, men det blir jo potensielt for snaut hvis det går mere strøm i denne.

Eg målte volten på min igår i allefall - i underkant av 6V mellom polane. Eg monterte ein tynn to-leder ledning (type lampett) uten at den blei varm i allefall. Funka greit.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...