Eppa Startet 21.Juni.2003 Del på Facebook Startet 21.Juni.2003 Trenger gode innspill på hvordan jeg på beste og enkleste måte kan merke av vannlinjen på landstedsbåten. (Øien 16). Har tatt den hjem i garasjen for å legge bunnstoff. Merket av vannlinjen for og akter når båten lå på sjøen. Hva er beste og enkleste fremgangsmåte for å merke av vannlinjen langs båtsidene? Mvh. Espen Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 21.Juni.2003 Del på Facebook Svart 21.Juni.2003 Hvis båten allerede har ligget på vannet en stund, så må det mye til at du IKKE ser vannlinjen på skroget. Men hvis det er tilfelle og du har bare en markering bak og en foran... ... jeg har ikke prøvd det, men evt kunne man lage et kreativt opplegg ved å vatre båten opp og så rigge seg opp med en laserpeker. I denne situasjoen ville jeg har lagt hodet i bløtt å tenkt i denne retningen. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 21.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2003 Båten har frem til nå kun ligget korte perioder (helg) på vannet om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 21.Juni.2003 Del på Facebook Svart 21.Juni.2003 Kan du ikke tape fast ei rettesnor til merket foran og bak da, og så dra en strek der snoren går? Evt. dra ei taperemse på langs rett over snora, så har du noe å legge bunnstoffet mot også. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 21.Juni.2003 Del på Facebook Svart 21.Juni.2003 Båten har frem til nå kun ligget korte perioder (helg) på vannet om gangen. Og du kan ikke se noen vannlinje? Ikke når du ser nøye etter heller? Da må det vare destillert vann i den sjøen du har hatt den. Når du ser noe kan du bruke tape til tydeligere merking, men tape alene blir for unøyaktig pga skrogets vanskelige former. Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 21.Juni.2003 Del på Facebook Svart 21.Juni.2003 Da jeg spurte båtbyggeren om hvordan jeg skulle merke vanlinjen langs skroget sa ha følgende: Legg båten rett, sørg for at merket foran og bak er like høyt over bakken, bruk en kjepp/list, sett fast maskeringstapen enten foran eller bak og trekk tapen ved hjelp av kjeppen listen langs skrogsiden. Da får du en rett linje. Når linjen er trukket, vil det se ut som den stuper fremover mot baugen, men dette kommer av at skroget buer. Lykke til................................... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 21.Juni.2003 Del på Facebook Svart 21.Juni.2003 Legg båten rett, sørg for at merket foran og bak er like høyt over bakken Båten burde vel også ligge horisontalt målt på tvers! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.Juni.2003 Del på Facebook Svart 21.Juni.2003 Da jeg spurte båtbyggeren om hvordan jeg skulle merke vanlinjen langs skroget sa ha følgende: Legg båten rett, sørg for at merket foran og bak er like høyt over bakken, bruk en kjepp/list, sett fast maskeringstapen enten foran eller bak og trekk tapen ved hjelp av kjeppen listen langs skrogsiden. Da får du en rett linje. Når linjen er trukket, vil det se ut som den stuper fremover mot baugen, men dette kommer av at skroget buer. Lykke til................................... Helt riktig, jeg merket av vannlinjen min med en proff byggningslaser som jeg kunne skrå stille jeg hadde merke framme og bak og trekte tape etter roterende laser stråle som vil bli samme virkning som om du gjør som han sier over, ser ut som baugen stuper. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Poseidon Svart 21.Juni.2003 Del på Facebook Svart 21.Juni.2003 Hei Eppa, Den metoden som Mini beskriver er enkel og grei for en slik liten båt, men du må selvfølgelig passe på at den ligger på et noenlunde plant underlag - ellers blir det bare "tull"..... Det går greit med bare å holde en vanlig tusj vinkelrett på en passe lang pinne som du fører bortover mens du merker av med noen småstreker "histen og pisten". Den båten du nevner har vel også kunstige bordganger i sidene? Da får du jo i tillegg en god referanse for å sjekke at vannlinjen går like høyt opp i hver side. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
MaritimStart Svart 22.Juni.2003 Del på Facebook Svart 22.Juni.2003 Sett av et merke helt akter og et i baugen for eksempel med en sprittusj når båten ligger på vannet: 1 til 1,5 cm. over vannet. Legg båten i vater babord - styrbord på land i en krybbe, båthenger eller lignende. Rigg til en rett planke i vater på høykant slik at plankens overkant ligger ann mot merket i baugen. Fest en tynn snor på merket akter med tape og trekk denne frem mot planken i baugen - La snoren henge over plankens overkant og fest et lodd, skiftenøkkel eller annen tung gjenstand i snorens ende. Flytt snoren innover mot baugen inntil denne ligger noen centimeter fra båtsiden. Sett en arbeidslampe rett utenfor snoren akter, noen meter fra båten, og i samme høyde som snoren - Skyggen fra snoren vil da falle mot båtsiden og angi vannlinjen. Marker vannlinjen punktvis med en spiss tusj. Arbeid deg fremover. Når båtsiden begynner å bue av mot baugen flytter du snoren innover mot baugen inntil denne berører et punkt (skrogside eller steglist). Sett fast snoren med en tapebit i dette punktet og jobb deg videre. Når du har merket av vannlinjen frem til tapebiten, flytter du igjen snoren innover mot baugen inntil denne berører et nytt punkt - Sett fast snoren med en ny tapebit osv. Når vannlinjen så er merket av på begge sider taper du vannlinjen med maskeringstape langs punktene og båten er nå klar for påføring av primer og bunnstoff: 1. Dersom båten er ny mattsliper du først bunnen / gelcoaten godt - Ingen blanke flater. 2. Støvsug bunnen godt. 3. Påfør første lag primer med en radiatorrull av typen skumgummi som gir glattest overflate. 4. Når det første laget med primer fortsatt er klebrig påfører du lag 2 med primer. 5. Når lag 2 med primer fortsatt er klebrig påfører du første lag bunnstoff. 6. Når lag 1 med bunnstoff fortsatt er klebrig påfører du lag 2 og det siste laget med bunnstoff. God sommer ! MaritimStart Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 23.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Nå er vannlinjen merket, og bunnen er mattet ned. I kveld står priming for tur. Noen som har anbefalinger på hvilken primer og bunnstoff jeg bør benytte? Takk for gode tilbakemeldinger så langt!! Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 23.Juni.2003 Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Personlig er jeg fornøyd med Hempel. Ville holdt meg unna ulike "billig produkter" - Kjøpe billig kjøpe dyrt. Leit å se det hele flasse av etter mye arbeid eller at det gror over hele bunnen. Mvh Per Morten Schou MaritimStart Sitér dette innlegget Link to post
pettergutt Svart 23.Juni.2003 Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Et litt useriøst svar : Fyll et stort nok kar med bunnstoff og dypp båten forsiktig oppi Sitér dette innlegget Link to post
H.H Svart 23.Juni.2003 Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Fyll et stort nok kar med bunnstoff og dypp båten forsiktig oppi Da må du i alle fall huske å dekke sinkanodene godt til!!! Vedrørende merke er jeg svært godt fornøyd med MPS, det er jo ganske rimeligt også. Men i denne gangen ble det nærmeste butikk, og dermed Hempel, så jeg får får se om det virker like bra. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 23.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2003 Nå er båten primet 1 strøk med SeaJet 017 2. komp. epoxy primer og 2 strøk med SeaJet 117 2. komp. epoxyprimer. Deretter 1 strøk med blå International Interspeed Extra strong. Skal tilslutt legge på 1 lag med sort SeaJet selvpolerende bunnstoff. Har fått info om at det harde International bunnstoffet må være gjennomherdet før det selvpolerende bunnstoffet påføres. Da regner jeg med at det må være mer enn godt nok på denne båten. Nå ser det helt perfekt ut. Ingen sår og skader og glatt som en barnerumpe. Men det er vel bare et tidspørsmål før guttene mine har påført båten nye sår og småskader etter flittig bruk av båten på hytten. Espen Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 28.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2003 Da var båten tilbake på sjøen. Vannlinjen ble helt perfekt. Bunnstoffet går nå ca 1,5 - 2 cm over vannlinjen båten rundt. Benyttet også anledningen til å foreta en rubbing og boning av hele båten. Kjøpte båten ny i 1999. Hadde ikke bonet den før. Ny skinner den så blankt at det nesten gjør vondt å ta den i bruk. Ha en fortsatt fin helg (og eventuelt ferie). Espen Sitér dette innlegget Link to post
MaritimStart Svart 28.Juni.2003 Del på Facebook Svart 28.Juni.2003 Hei igjen Ebba ! Litt artig å vite hvilken metode du valgte å bruke. Mvh Per Morten Schou Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 29.Juni.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2003 Hei igjen Ebba ! Litt artig å vite hvilken metode du valgte å bruke. Mvh Per Morten Schou Det ble den "enkle" metoden med å bruke en pinne og merke langs båten med noen tusjmerker ca. hver 15 cm. På grunn av litt liten plass i garasjen var både bruk av laservater og ditt forslag med bruk av lys og snor ikke så aktuelle. Takker imidlertid for også disse gode forslagene som kan komme meget godt med til en senere anledning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.