Jump to content

Hvilke merker finnes av båten med bakvegg i ca 30 fot?

Okkaby

Recommended Posts

Blir mer å mer sugen på kombinert ferie/fiskebåt, så en slipper å ha flere store båter.

Tenker da en båt med bakvegg å greit akterdekk med mulighet for kalesje over akterdekket.

Hvilke merker finnes da? skal på intet tidspunkt ha båt med drev, om ikke den er fabrikks ny å gratis. Så her er det aksling som gjelder.

Skal ikke være snekke heller. Må kunne holde marsj fart på rundt 18 knop. å ikke noe eldre enn 95, å ikke så nytt at en ender i million klassen heller(de glemmer jo å ringe fra Hamar)

Viknes

Saga

NB

Nimbus

Hva mer finnes?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 1 time siden:

Blir mer å mer sugen på kombinert ferie/fiskebåt, så en slipper å ha flere store båter.

Tenker da en båt med bakvegg å greit akterdekk med mulighet for kalesje over akterdekket.

Hvilke merker finnes da? skal på intet tidspunkt ha båt med drev, om ikke den er fabrikks ny å gratis. Så her er det aksling som gjelder.

Skal ikke være snekke heller. Må kunne holde marsj fart på rundt 18 knop. å ikke noe eldre enn 95, å ikke så nytt at en ender i million klassen heller(de glemmer jo å ringe fra Hamar)

Viknes

Saga

NB

Nimbus

Hva mer finnes?

Viksund st cruz 290/310 er levert med aksling.

Barracuda 33 ht har også blitt levert med aksling.

Nord west 330.

Riviera.

Alle disse er levert både med og uten fly.

Norline har vel også noen varianter, men gjerne ikke så nytt som 95.

Pequod skrev 53 minutter siden:

En Tresfjord 29 Nordic kan kanskje også være aktuell? Selv om den riktignok er 1 fot mindre...

https://www.batmagasinet.no/bakveggbat-bm202204-bruktbat/bruktbattest-av-tresfjord-29-nordic/754691

Dette blir for gammelt. Å den har for lite plass innvendig. ikke mer soveplass enn til 2 personer.

Må ha  noe med min 2 kabiner(fremme å stikk køye) Samt en skikkelig løsning med kalesje over akterdekket.

Tresfjord har også dårlige egenskaper når den kommer over 15-16 knop. Vil kunne gå lange strekk i feks 18knop.

Dårlig plass i sittegruppen oppe også på disse.

Disse vil jeg mene er mer fiskebåt enn turbåt. 

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Westbas 29

Sandvik 945 (Snekke, men halvplaner som gjør ca 20 knop. Ligger en på finn med nyere Yanmar, 23 knop)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

_Bliss_ skrev 22 minutter siden:

Viksund st cruz 290/310 er levert med aksling.

Barracuda 33 ht har også blitt levert med aksling.

Nord west 330.

Riviera.

Alle disse er levert både med og uten fly.

Norline har vel også noen varianter, men gjerne ikke så nytt som 95.

ikke noe sugen på Fly B båter. Siden den skal brukes til pilke ture, henter litt teiner, kanskje hente et par garn, i tillegg til ferietur. så er båter uten Fly greieste.

Riviera er fine båter med fine layout i moderne stil. Men fleste er med drev, å noen en andre to motorer.

Disse med en motor er jo å be om kort levetid på drev. 6 tonns båt med single drev på 230hk KAD42/43 er ikke noe jeg vil røre. Å to motorer å drev er ennå mer no go for meg. Vil ha aksling å noe som ikke er total nedslitt.

Skal jeg ha nye 80 talls båt, så må den være nesten gratis, da jeg vet at kostnad for å få den i brukbar stand er ikke under 500k, å nok gjerne en del mer, om en må oppgradere innredning/luker/vinduer++ i tillegg til motor/elektrisk/navigasjon/inventar skal byttes. 

Så derfor jeg vill opp i slutten av 90 tallet eller på på 2000 tallet. Da er gjerne ting i bedre stand. 

Okkaby skrev 2 minutter siden:

ikke noe sugen på Fly B båter. Siden den skal brukes til pilke ture, henter litt teiner, kanskje hente et par garn, i tillegg til ferietur. så er båter uten Fly greieste.

Riviera er fine båter med fine layout i moderne stil. Men fleste er med drev, å noen en andre to motorer.

Disse med en motor er jo å be om kort levetid på drev. 6 tonns båt med single drev på 230hk KAD42/43 er ikke noe jeg vil røre. Å to motorer å drev er ennå mer no go for meg. Vil ha aksling å noe som ikke er total nedslitt.

Skal jeg ha nye 80 talls båt, så må den være nesten gratis, da jeg vet at kostnad for å få den i brukbar stand er ikke under 500k, å nok gjerne en del mer, om en må oppgradere innredning/luker/vinduer++ i tillegg til motor/elektrisk/navigasjon/inventar skal byttes. 

Så derfor jeg vill opp i slutten av 90 tallet eller på på 2000 tallet. Da er gjerne ting i bedre stand. 

Alle de nevnte er ogå levert uten fly.

Komodo skrev 1 time siden:

Er vel egentlig bare Viknes 880 og 1030 som tilfredsstiller dine krav. Få av de andre som egner til å dra opp teiner garn på akterdekk.

Saga å NB går vel greit de også. Store fine akterdekk uten fansy benker med dyre puter hehe

Men ja enig at de beste er nok de 2 Viknes ja. 930 er jo også konge båt, men noe dyr, da den er passe nye ennå.

Men håper jo ennå på en koselig telefon fra Hamar. Da kan en jo ringe fabrikken å bestille en 103/1080 med absolutt alt hehe

Sun 960 bør kunne gjøre jobben, til en rimeligere investering enn Saga og Viknes. Har greit akterdekk og 2 lugarer, med 240hk Yanmar toucher den 20kn.

7F07383A-0F7E-4A7F-9231-21CD50645515.jpeg.e169f356673910829a53049bbf5a2a9d.jpeg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Viknes 900 er vel kanskje den som gir deg mest plass ute og inne innen dette prisleiet ( er vesentlig større enn 880)

Aterdekket på Saga blir smått i forhold til Viknes 900.

NB 870 har også god plass, og godt fartspotensiale, se etter en med  ca 300Hk. 

Okkaby skrev for 11 timer siden:

Dette blir for gammelt. Å den har for lite plass innvendig. ikke mer soveplass enn til 2 personer.

Må ha  noe med min 2 kabiner(fremme å stikk køye) Samt en skikkelig løsning med kalesje over akterdekket.

Tresfjord har også dårlige egenskaper når den kommer over 15-16 knop. Vil kunne gå lange strekk i feks 18knop.

Dårlig plass i sittegruppen oppe også på disse.

Disse vil jeg mene er mer fiskebåt enn turbåt. 

Enig i dine konklusjoner. Dette er mer som en 25 foter de har lagd en god meter ekstra dekksplass på. Du får de med kalesje på dekket da!

denne er lav og med kjøl helt frem. Man går ned i salongen og har ingen stikkøyer. Men avdriften er liten og den ligger bra på mesan med sluregir. Og jeg har stort sløyekar, garnrenne, garnbinge og garngreier ombord i min. Men noe sier meg at du klarer deg med noe mindre :lol:

Westbas hadde jeg kikket på hadde jeg vært deg. 

Timmeeh skrev 18 minutter siden:

Enig i dine konklusjoner. Dette er mer som en 25 foter de har lagd en god meter ekstra dekksplass på. Du får de med kalesje på dekket da!

denne er lav og med kjøl helt frem. Man går ned i salongen og har ingen stikkøyer. Men avdriften er liten og den ligger bra på mesan med sluregir. Og jeg har stort sløyekar, garnrenne, garnbinge og garngreier ombord i min. Men noe sier meg at du klarer deg med noe mindre :lol:

Ja trenger ikke masse utstyr til garnfiske lengre. Har komt yil at det holder med litt kosefiske med 3-5 garn å en elektrisk haler. Blir mer ut å pilke på litt dybde etter storfisk.

Men samler en liste over aktuelle båter. Så får jeg se etter årets sesong, om fornuften råder, eller galskapen tar overhånd ??

Okkaby skrev 5 minutter siden:

Ja trenger ikke masse utstyr til garnfiske lengre. Har komt yil at det holder med litt kosefiske med 3-5 garn å en elektrisk haler. Blir mer ut å pilke på litt dybde etter storfisk.

Men samler en liste over aktuelle båter. Så får jeg se etter årets sesong, om fornuften råder, eller galskapen tar overhånd ??

Galskapen bruker å vare noen år ekstra, så slipper man å bytte så ofte :giggle:

Timmeeh skrev 37 minutter siden:

Westbas er jo fine, men framstår kanskje litt gammeldags i forhold til f.eks Viknes 880. Usikker på hvor lenge de var i produksjonen, men de ble kanskje produsert fram mot 2000? 

Når det gjelder størrelse. Det ligger en Westbas i nabobåsen vår på flytebrygga. Vår båt er en Viksund 900, den er altså 29,5 fot. Det er påfallende hvor mye mindre Westbasen er i forhold. De skal jo liksom være like store, det er de ikke. Innbiller meg at det må være litt trangt i Westbasen. 

hanto1 skrev for 2 timer siden:

Viknes 900 er vel kanskje den som gir deg mest plass ute og inne innen dette prisleiet ( er vesentlig større enn 880)

Ja, men Viknes 900 tilhører jo forrige generasjon, og fremstår vesentlig mindre moderne. Dessuten hadde vel ikke det skroget det fartspotensialet som 880 har. 

Komodo skrev 35 minutter siden:

Westbas er jo fine, men framstår kanskje litt gammeldags i forhold til f.eks Viknes 880. Usikker på hvor lenge de var i produksjonen, men de ble kanskje produsert fram mot 2000? 

Når det gjelder størrelse. Det ligger en Westbas i nabobåsen vår på flytebrygga. Vår båt er en Viksund 900, den er altså 29,5 fot. Det er påfallende hvor mye mindre Westbasen er i forhold. De skal jo liksom være like store, det er de ikke. Innbiller meg at det må være litt trangt i Westbasen. 

Helt klart. Designet er jo fra 1985 eller noe. Men de ble vel produsert til utpå 2000 tallet. De er jo smalere enn viksunden også. Så noe stor 29 foter er det nok ikke. Annet enn muligens litt lav marsjfart så er jo kriteriene til TS oppfylt. To voksne har sikkert nok plass i en slik, men skal det være med barn blir det sikkert trangt ja. 

Det spørs jo hva en ønsker. Er moderne design viktig kan man jo ikke velge en westbas. Men skal man ha en tidløs bruksbåt så er det nok verdt en titt? 

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

De er jo smalere enn viksunden også. Så noe stor 29 foter er det nok ikke.

Nei, tvert imot. Når jeg ser den i forhold til vår er den både kortere og vesentlig lavere. Bredden vet jeg ikke, men den må nødvendigvis være mindre romslig. 

Nå er ikke vår båt noen kandidat på noen måte, kun ment som et eksempel på at det er veldig stor forskjell på størrelsen på båter som utgir seg for å være mellom 29 og 30 fot.

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Det spørs jo hva en ønsker. Er moderne design viktig kan man jo ikke velge en westbas. Men skal man ha en tidløs bruksbåt så er det nok verdt en titt? 

Helt klart ? Knallfin bruksbåt til fisking, dykking og litt overnatting. 

Men så er det jo alltids slik at enkelte familier på 4 har det supert i en Nidelv 24, mens andre må opp i en P50 for å oppnå tilfredsstillende komfort.

Komodo skrev 1 time siden:

Nei, tvert imot. Når jeg ser den i forhold til vår er den både kortere og vesentlig lavere. Bredden vet jeg ikke, men den må nødvendigvis være mindre romslig. 

Nå er ikke vår båt noen kandidat på noen måte, kun ment som et eksempel på at det er veldig stor forskjell på størrelsen på båter som utgir seg for å være mellom 29 og 30 fot.

Helt klart ? Knallfin bruksbåt til fisking, dykking og litt overnatting. 

Men så er det jo alltids slik at enkelte familier på 4 har det supert i en Nidelv 24, mens andre må opp i en P50 for å oppnå tilfredsstillende komfort.

Ja båtlengden indikerer egentlig kun prisen ved slipsetting og havneleie, man må se helheten. Bruttotonnasje skulle vært mer brukt :thumbsup: 

880 er jo en veldig flott båt, men de fleste bikker vel millionen.

Siden det er voksne barn med på tur, vil nok westbas gå ut, da den nok bli litt trang inne.

NB er jo romslige båt ja.

Men er npk Viknes 880 som oppfyller gleste kriterier. Blir ikke bytte før neste år uansett, så har hoe tid å følge med.

Å kommer renta opp noen % til, så kan det sikkert gjøres greie handel om et år.

Har set flere ,880 nede på 800+, men da med minste motoren, som er i minste laget.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...