Jump to content

Hvilke merker finnes av båten med bakvegg i ca 30 fot?


Okkaby

Recommended Posts

Blir mer å mer sugen på kombinert ferie/fiskebåt, så en slipper å ha flere store båter.

Tenker da en båt med bakvegg å greit akterdekk med mulighet for kalesje over akterdekket.

Hvilke merker finnes da? skal på intet tidspunkt ha båt med drev, om ikke den er fabrikks ny å gratis. Så her er det aksling som gjelder.

Skal ikke være snekke heller. Må kunne holde marsj fart på rundt 18 knop. å ikke noe eldre enn 95, å ikke så nytt at en ender i million klassen heller(de glemmer jo å ringe fra Hamar)

 

Viknes

Saga

NB

Nimbus

Hva mer finnes?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  Okkaby skrev On 13.6.2023 at 19.14:

Blir mer å mer sugen på kombinert ferie/fiskebåt, så en slipper å ha flere store båter.

Tenker da en båt med bakvegg å greit akterdekk med mulighet for kalesje over akterdekket.

Hvilke merker finnes da? skal på intet tidspunkt ha båt med drev, om ikke den er fabrikks ny å gratis. Så her er det aksling som gjelder.

Skal ikke være snekke heller. Må kunne holde marsj fart på rundt 18 knop. å ikke noe eldre enn 95, å ikke så nytt at en ender i million klassen heller(de glemmer jo å ringe fra Hamar)

 

Viknes

Saga

NB

Nimbus

Hva mer finnes?

Vis hele sitatet  

Viksund st cruz 290/310 er levert med aksling.

Barracuda 33 ht har også blitt levert med aksling.

Nord west 330.

Riviera.

Alle disse er levert både med og uten fly.

Norline har vel også noen varianter, men gjerne ikke så nytt som 95.

Link to post
  Pequod skrev On 13.6.2023 at 19.44:

En Tresfjord 29 Nordic kan kanskje også være aktuell? Selv om den riktignok er 1 fot mindre...

 

https://www.batmagasinet.no/bakveggbat-bm202204-bruktbat/bruktbattest-av-tresfjord-29-nordic/754691

 

 

Vis hele sitatet  

Dette blir for gammelt. Å den har for lite plass innvendig. ikke mer soveplass enn til 2 personer.

Må ha  noe med min 2 kabiner(fremme å stikk køye) Samt en skikkelig løsning med kalesje over akterdekket.

Tresfjord har også dårlige egenskaper når den kommer over 15-16 knop. Vil kunne gå lange strekk i feks 18knop.

Dårlig plass i sittegruppen oppe også på disse.

Disse vil jeg mene er mer fiskebåt enn turbåt. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  _Bliss_ skrev On 13.6.2023 at 20.31:

Viksund st cruz 290/310 er levert med aksling.

Barracuda 33 ht har også blitt levert med aksling.

Nord west 330.

Riviera.

Alle disse er levert både med og uten fly.

Norline har vel også noen varianter, men gjerne ikke så nytt som 95.

Vis hele sitatet  

ikke noe sugen på Fly B båter. Siden den skal brukes til pilke ture, henter litt teiner, kanskje hente et par garn, i tillegg til ferietur. så er båter uten Fly greieste.

Riviera er fine båter med fine layout i moderne stil. Men fleste er med drev, å noen en andre to motorer.

Disse med en motor er jo å be om kort levetid på drev. 6 tonns båt med single drev på 230hk KAD42/43 er ikke noe jeg vil røre. Å to motorer å drev er ennå mer no go for meg. Vil ha aksling å noe som ikke er total nedslitt.

Skal jeg ha nye 80 talls båt, så må den være nesten gratis, da jeg vet at kostnad for å få den i brukbar stand er ikke under 500k, å nok gjerne en del mer, om en må oppgradere innredning/luker/vinduer++ i tillegg til motor/elektrisk/navigasjon/inventar skal byttes. 

Så derfor jeg vill opp i slutten av 90 tallet eller på på 2000 tallet. Da er gjerne ting i bedre stand. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  Okkaby skrev On 13.6.2023 at 21.02:

ikke noe sugen på Fly B båter. Siden den skal brukes til pilke ture, henter litt teiner, kanskje hente et par garn, i tillegg til ferietur. så er båter uten Fly greieste.

Riviera er fine båter med fine layout i moderne stil. Men fleste er med drev, å noen en andre to motorer.

Disse med en motor er jo å be om kort levetid på drev. 6 tonns båt med single drev på 230hk KAD42/43 er ikke noe jeg vil røre. Å to motorer å drev er ennå mer no go for meg. Vil ha aksling å noe som ikke er total nedslitt.

Skal jeg ha nye 80 talls båt, så må den være nesten gratis, da jeg vet at kostnad for å få den i brukbar stand er ikke under 500k, å nok gjerne en del mer, om en må oppgradere innredning/luker/vinduer++ i tillegg til motor/elektrisk/navigasjon/inventar skal byttes. 

Så derfor jeg vill opp i slutten av 90 tallet eller på på 2000 tallet. Da er gjerne ting i bedre stand. 

 

Vis hele sitatet  

Alle de nevnte er ogå levert uten fly.

Link to post
  Okkaby skrev On 13.6.2023 at 20.41:

Må ha  noe med min 2 kabiner(fremme å stikk køye) Samt en skikkelig løsning med kalesje over akterdekket.

Vis hele sitatet  

Er vel egentlig bare Viknes 880 og 1030 som tilfredsstiller dine krav. Få av de andre som egner til å dra opp teiner garn på akterdekk.

 

Link to post
  Komodo skrev On 13.6.2023 at 21.40:

Er vel egentlig bare Viknes 880 og 1030 som tilfredsstiller dine krav. Få av de andre som egner til å dra opp teiner garn på akterdekk.

 

Vis hele sitatet  

Saga å NB går vel greit de også. Store fine akterdekk uten fansy benker med dyre puter hehe

 

Men ja enig at de beste er nok de 2 Viknes ja. 930 er jo også konge båt, men noe dyr, da den er passe nye ennå.

Men håper jo ennå på en koselig telefon fra Hamar. Da kan en jo ringe fabrikken å bestille en 103/1080 med absolutt alt hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Sun 960 bør kunne gjøre jobben, til en rimeligere investering enn Saga og Viknes. Har greit akterdekk og 2 lugarer, med 240hk Yanmar toucher den 20kn.

7F07383A-0F7E-4A7F-9231-21CD50645515.jpeg.e169f356673910829a53049bbf5a2a9d.jpeg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
  Okkaby skrev On 13.6.2023 at 20.41:

Dette blir for gammelt. Å den har for lite plass innvendig. ikke mer soveplass enn til 2 personer.

Må ha  noe med min 2 kabiner(fremme å stikk køye) Samt en skikkelig løsning med kalesje over akterdekket.

Tresfjord har også dårlige egenskaper når den kommer over 15-16 knop. Vil kunne gå lange strekk i feks 18knop.

Dårlig plass i sittegruppen oppe også på disse.

Disse vil jeg mene er mer fiskebåt enn turbåt. 

Vis hele sitatet  

Enig i dine konklusjoner. Dette er mer som en 25 foter de har lagd en god meter ekstra dekksplass på. Du får de med kalesje på dekket da!

 

denne er lav og med kjøl helt frem. Man går ned i salongen og har ingen stikkøyer. Men avdriften er liten og den ligger bra på mesan med sluregir. Og jeg har stort sløyekar, garnrenne, garnbinge og garngreier ombord i min. Men noe sier meg at du klarer deg med noe mindre :lol:

 

Westbas hadde jeg kikket på hadde jeg vært deg. 

Link to post
  Timmeeh skrev On 14.6.2023 at 8.47:

Enig i dine konklusjoner. Dette er mer som en 25 foter de har lagd en god meter ekstra dekksplass på. Du får de med kalesje på dekket da!

 

denne er lav og med kjøl helt frem. Man går ned i salongen og har ingen stikkøyer. Men avdriften er liten og den ligger bra på mesan med sluregir. Og jeg har stort sløyekar, garnrenne, garnbinge og garngreier ombord i min. Men noe sier meg at du klarer deg med noe mindre :lol:

 

Westbas hadde jeg kikket på hadde jeg vært deg. 

Vis hele sitatet  

Ja trenger ikke masse utstyr til garnfiske lengre. Har komt yil at det holder med litt kosefiske med 3-5 garn å en elektrisk haler. Blir mer ut å pilke på litt dybde etter storfisk.

 

Men samler en liste over aktuelle båter. Så får jeg se etter årets sesong, om fornuften råder, eller galskapen tar overhånd ??

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
  Okkaby skrev On 14.6.2023 at 9.09:

Ja trenger ikke masse utstyr til garnfiske lengre. Har komt yil at det holder med litt kosefiske med 3-5 garn å en elektrisk haler. Blir mer ut å pilke på litt dybde etter storfisk.

 

Men samler en liste over aktuelle båter. Så får jeg se etter årets sesong, om fornuften råder, eller galskapen tar overhånd ??

Vis hele sitatet  

Galskapen bruker å vare noen år ekstra, så slipper man å bytte så ofte :giggle:

Link to post
  Timmeeh skrev On 14.6.2023 at 8.47:

Westbas hadde jeg kikket på hadde jeg vært deg. 

Vis hele sitatet  

Westbas er jo fine, men framstår kanskje litt gammeldags i forhold til f.eks Viknes 880. Usikker på hvor lenge de var i produksjonen, men de ble kanskje produsert fram mot 2000? 

 

Når det gjelder størrelse. Det ligger en Westbas i nabobåsen vår på flytebrygga. Vår båt er en Viksund 900, den er altså 29,5 fot. Det er påfallende hvor mye mindre Westbasen er i forhold. De skal jo liksom være like store, det er de ikke. Innbiller meg at det må være litt trangt i Westbasen. 

 

  hanto1 skrev On 14.6.2023 at 6.37:

Viknes 900 er vel kanskje den som gir deg mest plass ute og inne innen dette prisleiet ( er vesentlig større enn 880)

Vis hele sitatet  

Ja, men Viknes 900 tilhører jo forrige generasjon, og fremstår vesentlig mindre moderne. Dessuten hadde vel ikke det skroget det fartspotensialet som 880 har. 

Link to post
  Komodo skrev On 14.6.2023 at 9.33:

Westbas er jo fine, men framstår kanskje litt gammeldags i forhold til f.eks Viknes 880. Usikker på hvor lenge de var i produksjonen, men de ble kanskje produsert fram mot 2000? 

 

Når det gjelder størrelse. Det ligger en Westbas i nabobåsen vår på flytebrygga. Vår båt er en Viksund 900, den er altså 29,5 fot. Det er påfallende hvor mye mindre Westbasen er i forhold. De skal jo liksom være like store, det er de ikke. Innbiller meg at det må være litt trangt i Westbasen. 

Vis hele sitatet  

Helt klart. Designet er jo fra 1985 eller noe. Men de ble vel produsert til utpå 2000 tallet. De er jo smalere enn viksunden også. Så noe stor 29 foter er det nok ikke. Annet enn muligens litt lav marsjfart så er jo kriteriene til TS oppfylt. To voksne har sikkert nok plass i en slik, men skal det være med barn blir det sikkert trangt ja. 

 

Det spørs jo hva en ønsker. Er moderne design viktig kan man jo ikke velge en westbas. Men skal man ha en tidløs bruksbåt så er det nok verdt en titt? 

Link to post
  Timmeeh skrev On 14.6.2023 at 10.19:

De er jo smalere enn viksunden også. Så noe stor 29 foter er det nok ikke.

Vis hele sitatet  

Nei, tvert imot. Når jeg ser den i forhold til vår er den både kortere og vesentlig lavere. Bredden vet jeg ikke, men den må nødvendigvis være mindre romslig. 

 

Nå er ikke vår båt noen kandidat på noen måte, kun ment som et eksempel på at det er veldig stor forskjell på størrelsen på båter som utgir seg for å være mellom 29 og 30 fot.

 

  Timmeeh skrev On 14.6.2023 at 10.19:

Det spørs jo hva en ønsker. Er moderne design viktig kan man jo ikke velge en westbas. Men skal man ha en tidløs bruksbåt så er det nok verdt en titt? 

Vis hele sitatet  

Helt klart ? Knallfin bruksbåt til fisking, dykking og litt overnatting. 

 

Men så er det jo alltids slik at enkelte familier på 4 har det supert i en Nidelv 24, mens andre må opp i en P50 for å oppnå tilfredsstillende komfort.

Link to post
  Komodo skrev On 14.6.2023 at 13.07:

Nei, tvert imot. Når jeg ser den i forhold til vår er den både kortere og vesentlig lavere. Bredden vet jeg ikke, men den må nødvendigvis være mindre romslig. 

 

Nå er ikke vår båt noen kandidat på noen måte, kun ment som et eksempel på at det er veldig stor forskjell på størrelsen på båter som utgir seg for å være mellom 29 og 30 fot.

 

Helt klart ? Knallfin bruksbåt til fisking, dykking og litt overnatting. 

 

Men så er det jo alltids slik at enkelte familier på 4 har det supert i en Nidelv 24, mens andre må opp i en P50 for å oppnå tilfredsstillende komfort.

Vis hele sitatet  

Ja båtlengden indikerer egentlig kun prisen ved slipsetting og havneleie, man må se helheten. Bruttotonnasje skulle vært mer brukt :thumbsup: 

 

880 er jo en veldig flott båt, men de fleste bikker vel millionen.

Link to post

Siden det er voksne barn med på tur, vil nok westbas gå ut, da den nok bli litt trang inne.

 

NB er jo romslige båt ja.

Men er npk Viknes 880 som oppfyller gleste kriterier. Blir ikke bytte før neste år uansett, så har hoe tid å følge med.

Å kommer renta opp noen % til, så kan det sikkert gjøres greie handel om et år.

Har set flere ,880 nede på 800+, men da med minste motoren, som er i minste laget.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...