May 97 Startet 14.Juni.2023 Del på Facebook Startet 14.Juni.2023 Jeg gikk « svanger» på 90 tallet etter en båt å bygge for jeg ville ikke ha en jeep som bråkte. Valget falt på en sjekte på 23 fot som jeg rev av toppen på og støpte dekk og dollboar på, fikk kjøpt en eldre Sabb hos Nor Safe da di måtte bytte ut disse med nyere motorer. Monteringen fikk jeg mange råd om som ferdiglaget kasettt i stål dom ble støpt fast eller gummi labber, gikk ikke for noe av det. Nei, jeg grovrettet motoren og merket av underkant av «føttene» til sabben , lagde en forskaling i x-finer og fylte opp med armert betong med en 10x70x700 mm stålskinne nedfelt i betong. Oppå det la jeg 6 lag 600 gr pr m2 grp matte og monterte motoren med 16 mm bolter med 25 mm Teak mellom motor og grp bedding .motor fundament er ca 1500 mm langt100-150mm høyt og 150 mm bredt . Fordelen med denne monteringen er at Sabben som kan være hard i gangen går som en « symaskin» fordi vibrasjon og gange dør bort i betongen og du har en båt som er koselig å reise på tur i . Det er vel ca 50 liter betong i hvert fundament . Noe å tenke på for nye installasjoner Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 14.Juni.2023 Del på Facebook Svart 14.Juni.2023 Interessant. Aldri hørt om en slik installasjon før. Hvordan er betongen festet i båten? Sitér dette innlegget Link to post
May 97 Svart 14.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2023 Bygger en forskaling og tømmer betong i. Er en fordel tror jeg at det ikke er glatt men, at du har slipt alt matt. Slipe må du uansett da betongen skal jo kapsles inne med matte, 6 lag. Når jeg er ute kan jeg sette en flaske på motorkassen , og den blir der så rolig er motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.