Jump to content

Tips, monterte Sabb på betongfundament..


May 97

Recommended Posts

Jeg gikk « svanger» på 90 tallet etter en båt å bygge for jeg ville ikke ha en jeep som bråkte. Valget falt på en sjekte på 23 fot som jeg rev av toppen på og støpte dekk og dollboar på, fikk kjøpt en eldre Sabb hos Nor Safe da di måtte bytte ut disse med nyere motorer. Monteringen fikk jeg mange råd om som ferdiglaget kasettt i stål dom ble støpt fast eller gummi labber, gikk ikke for noe av det. Nei, jeg grovrettet motoren og merket av underkant av «føttene» til sabben , lagde en forskaling i x-finer og fylte opp med armert betong med en 10x70x700 mm stålskinne nedfelt i betong. Oppå det la jeg 6 lag 600 gr pr m2 grp matte og monterte motoren med 16 mm bolter med 25 mm Teak mellom motor og grp bedding .motor fundament er ca 1500 mm langt100-150mm høyt og 150 mm bredt . Fordelen med denne monteringen er at Sabben som kan være hard i gangen går som en « symaskin» fordi vibrasjon og gange dør bort i betongen og du har en båt som er koselig å reise på tur i . Det er vel ca 50 liter betong i hvert fundament . Noe å tenke på for nye installasjoner

Link to post
Share on other sites

Bygger en forskaling og tømmer betong i. Er en fordel tror jeg at det ikke er glatt men, at du har slipt alt matt. Slipe må du uansett da betongen skal jo kapsles inne med matte, 6 lag. Når jeg er ute kan jeg sette en flaske på motorkassen , og den blir der så rolig er motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...