Jump to content

Bytte termostat (ITC-1000) på gammelt Isotherm kjøleskap.

PanzerHans

Recommended Posts

Jeg har et haugammalt Isotherm kjøleskap (tipper nærmere 20 år) som kjøler helt fint, men har en elendig temperaturregulering. Det er en plastknapp man skrur på for å stille inn hvor mye det skal kjøle. Det fryser ting til stadighet og når det ikke fryser ting, så varierer temperaturen voldsomt.

Jeg har liggende en 12 volt Inkbird, tilsvarende denne: ITC-1000, men jeg hører at enkelte hevder at kompressorene på slike kjøleskap har variabel hastighet (noe jeg synes høres rart ut for et gammelt skap) som ville gjort en mye bedre jobb på temp-regulering (iallefall gjør tilsvarende enheter en ypperlig jobb på bryggeriet mitt).

Er det noen som har byttet til ny termostat tilsvarende det jeg tenker?

Det går fint, svært få, om noen skap, hadde variabel hastighet for 20 år siden. Men du må velge om du skal regulere på temperatur i frysedelen (slik mekaniske regulatorer gjør) eller i skapet.

Regulere på frysedelen gir varierende skaptemperatur og det vil kunne fryse når utetemperaturen er lav.

Regulere på skaptemperaturen vil gi varierende frysetemperatur.

Jeg valgte å prioritere skaptemperatur og det fungerte glimrende. Kjøleskap i båt, reduksjon av strømforbruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...