Jump to content

Dockspot bredde på båtplasser vs reel bredde på båten


Renzir

Recommended Posts

Hei

 

Driver å planlegger ett par faste bydager i sverige på sommerturen i år. Vi har en seilbåt som er nøyaktig 4,0 meter bred. Hvis jeg taster inn i Dockspot 4,0 så foreslår det 4,0m brede plasser. Men går egentlig dette? Har noen litt digre fendere og må jo uansett få båten inn i plassen også. Hva er Dockspot sine 4,0meter? EN plass hvor en båt på 4,0 meter passer eller en plass som er i realiteten 4 meter bred?

 

Tenker på en plass der det er brygge med utstikker på begge sider.

Link to post
Share on other sites

Vi har brukt Dockspot flere ganger de siste årene, og min erfaring er at hvis du ved booking oppgir båtens bredde (det er tross alt det de spør etter når du booker), så får båten plass. Vår båt er 3.93 på det bredeste, og vi sklir fint inn med fendere ute på begge sider på de plassene vi har booket og oppgitt at båten er 4.00 meter.

 

Eneste sted hvor vi har opplevd at det kan bli litt trangt er i Fjällbacka. Uten at jeg kan si det 100% sikkert så tror jeg det kan skyldes tre ting:

1. Manglende utriggere,

2. Noen fortøyer litt på skrå, så de tar mer plass en nødvendig, og 

3. Enkelte er kanskje er litt optimistiske på båtbredden (sier 4.0 i stedet for 4.5/5.0) for å få plass.

 

Hvis noen lyver på bredden må andre båter skyves litt til siden. Blir det flere litt for brede båter så kan det bli trangt. Det samme om man fortøyer på skrått. Hadde det vært utriggere i Fjällbacka hadde det ikke vært noe problem, for da hadde alle ligget rett inn, det hadde bare blitt trangt til egen båt i valgt bås, mens andre båter hadde sluppet unna.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...