Jump to content

Penest knute for step fender


Bergen780

Recommended Posts

Gew77 skrev 10 minutter siden:

Brukte fenderline med spleiset øye til dette. festet rundt pulpit på den ene siden ved å tre linen gjennom eget øye, på den andre siden festet med dobbelt halvstikk. Da får du justert høyden ved behov👍

Også et godt tips, ikke dumt å ha muligheten til å justere høyden, og når jeg googlet spleising av tau, gjerne mer tidsbesparende:) Hvor tykt tau brukte du, 10mm?

Link to post
Bergen780 skrev 36 minutter siden:

Ja mener på selve fenderen..Hmm ja det hørtes ut som et godt tips! *google spleise tau*

 

Spleising er slett ikke dumt å lære seg, og ikke spesielt vanskelig heller. Anbefales. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Og som nevnt tidligere, enten man spleiser selv eller kjøper ferdigspleiset, så er det vanlig at man trer tauet gjennom hullet i fenderen og så trekker tauet gjennom løkka.  Da kan man nemlig senere fjerne tauet uten å måtte kutte opp spleisen.  (pluss at det i det hele tatt er mulig å bruke ferdigspleiset tau).  Men skal man ha det penest mulig, så er det muligens bedre å tre tampen gjennom øyet på fenderen og så gjøre en "permanent" spleis der.

 

Spleiset øye, tau gjennom fenderøye og så spleiset øye, samt dobbelt halvstikk på rekka er vel ganske standard uansett om det er fender med to tau (stepfender, horisontal eller diagonal pølsefender, etc) eller fender med bare ett tau (ballongfender eller vertikal pølsefender).

 

En ting som kan være litt viktig her er å også lage en endespleis på tauet.  Doble halvstikk har en tendens til å gradvis åpne seg dersom det blir mye rykk og napp.  Når tauet så er litt tykkere (pga spleis eller åttetallsknop) på enden av tauet, så stopper det.  Mange fendere som flyter ute på havet fordi det er benyttet dobbelt halvstikk uten endespleis.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Verktøy må man ha ... jeg bruker en enkel Biltema-sak: https://www.biltema.no/batutstyr/tau/tau-tilbehor/spleiseverktoy-2000017681

 

I tillegg benytter jeg farget tape, jeg har forskjellig farge på hver tamp slik at jeg lettere kan holde orden på det (f.eks. speise  svart-blå-gul-svart-blå-gul-svart-blå-gul ... dersom man er uoppmerksom og får rekkefølgen feil et sted kan det blialt annet enn en pen og sikker spleis)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 8 minutter siden:

Og som nevnt tidligere, enten man spleiser selv eller kjøper ferdigspleiset, så er det vanlig at man trer tauet gjennom hullet i fenderen og så trekker tauet gjennom løkka.  Da kan man nemlig senere fjerne tauet uten å måtte kutte opp spleisen.  (pluss at det i det hele tatt er mulig å bruke ferdigspleiset tau).  Men skal man ha det penest mulig, så er det muligens bedre å tre tampen gjennom øyet på fenderen og så gjøre en "permanent" spleis der.

 

Spleiset øye, tau gjennom fenderøye og så spleiset øye, samt dobbelt halvstikk på rekka er vel ganske standard uansett om det er fender med to tau (stepfender, horisontal eller diagonal pølsefender, etc) eller fender med bare ett tau (ballongfender eller vertikal pølsefender).

 

En ting som kan være litt viktig her er å også lage en endespleis på tauet.  Doble halvstikk har en tendens til å gradvis åpne seg dersom det blir mye rykk og napp.  Når tauet så er litt tykkere (pga spleis eller åttetallsknop) på enden av tauet, så stopper det.  Mange fendere som flyter ute på havet fordi det er benyttet dobbelt halvstikk uten endespleis.

Takk for gode innspill. Det verktøyet så jo smart ut! Men hvordan i all verden brukes det? Du har ikke tilfeldigvis noen bilder av prosessen?

Link to post

Hvis du googler, så er jeg sikker på at du finner både bilder og videoer på nett.  Jeg stikker verktøyet inn på tauet der jeg skal tre inn tampene, det blir en åpning, så prøver jeg å trø inn tampen gjennom åpningen, hvis den ikke sklir lett igjennom så prøver jeg å dytte tampen riktig vei med en tommel samtidig som jeg flytter verktøyet litt frem og tilbake.

 

Om dette er "rett" måte å gjøre det på eller ikke aner jeg ikke - jeg gjorde ikke noe research på dette da jeg kjøpte verktøyet, dette er bare det jeg har funnet ut at fungerer for meg.  Kanskje noen andre nå kan fortelle meg at jeg har benyttet verktøyet galt over flere år :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 6 timer siden:

Hvis du googler, så er jeg sikker på at du finner både bilder og videoer på nett.  Jeg stikker verktøyet inn på tauet der jeg skal tre inn tampene, det blir en åpning, så prøver jeg å trø inn tampen gjennom åpningen, hvis den ikke sklir lett igjennom så prøver jeg å dytte tampen riktig vei med en tommel samtidig som jeg flytter verktøyet litt frem og tilbake.

 

Om dette er "rett" måte å gjøre det på eller ikke aner jeg ikke - jeg gjorde ikke noe research på dette da jeg kjøpte verktøyet, dette er bare det jeg har funnet ut at fungerer for meg.  Kanskje noen andre nå kan fortelle meg at jeg har benyttet verktøyet galt over flere år :-)

Googlet og fant at dette ser jo absolutt overkommelig ut. Blir nok å gjøre et forsøk på dette, med eller uten redskap - kanskje jeg deler resultatet her 😁

Link to post
NilsPils skrev for 2 timer siden:

Litt på siden, men kanskje viktig: En båtkompis holdt på å gå i vannet da det ene festeøret på stepfenderen røk tvers av da han skulle gå ombord. Det var en relativt ny fender fra Biltema. Mannen er ikke spesielt tung.

Takk for tipset - har kjøpt DanFender, ser ut som robust kvalitet uten at jeg kjenner til hvordan det er i forhold til Biltema sine. Uansett greit å være obs på

Link to post
Bergen780 skrev 1 time siden:

Takk for tips! En annen variant enn på Biltema ser det ut for..hvor kjøpes dette?

Maritim bl.a. Det er altså best egnet for flettet tau, hvor man trer hele enden tilbake og inni tauet. Jeg pleier i tillegg å låse med å vrenge løkken som vist på bildet. Man kan også lage "softsjakler" med det verktøyet.

Link to post
tobixen skrev for 16 timer siden:

Og som nevnt tidligere, enten man spleiser selv eller kjøper ferdigspleiset, så er det vanlig at man trer tauet gjennom hullet i fenderen og så trekker tauet gjennom løkka. 

 

Jeg gjorde dette før, men har opplevd flere ganger å miste fendere da løkka slites ved å ligge dobbelt slik. Så nå spleiser jeg direkte i fenderen, da holder det!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 1 time siden:

 

Jeg gjorde dette før, men har opplevd flere ganger å miste fendere da løkka slites ved å ligge dobbelt slik. Så nå spleiser jeg direkte i fenderen, da holder det!

Har samme erfaring.  Har nå spleiset direkte i fenderen, og det holder.  Har også spleiset inn en karabinkrok i andre enden, som legges rundt rekkestøtte og hektes inn på tauet til fenderen. Fort og greit å hekte på og av. Hvis lengden trengs justeres, gjøres dette ved å tre to (eller flere) omganger rundt rekkestøttene.  

BONITA I

Link to post
23 hours ago, Fuglen said:

Sånn ser det ut hos meg.

 

Dette er "best practice", og penest også ...

 

  • Spleiset øye rett på fenderens festeøyer.  Som nevnt ovenfor, det er allminnelig å tre tauet gjennom fender og deretter gjennom eget øye, men det kan medføre ekstra gnag på tauet slik at det ryker.
  • Endespleis på tauene.  En dobbelt halvstikk som utsettes for mye bølger kan gradvis finne på å gli opp, men stoppes effektivt av endespleisen.  Pent er det også.

 

(nå må jeg gå gjennom alle fenderene mine og se om jeg har noe påbegynt gnaging av tau der hvor jeg har tredd tauet gjennom løkka på mine fendere)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
1 hour ago, tobixen said:

 

Dette er "best practice", og penest også ...

 

  • Spleiset øye rett på fenderens festeøyer.  Som nevnt ovenfor, det er allminnelig å tre tauet gjennom fender og deretter gjennom eget øye, men det kan medføre ekstra gnag på tauet slik at det ryker.
  • Endespleis på tauene.  En dobbelt halvstikk som utsettes for mye bølger kan gradvis finne på å gli opp, men stoppes effektivt av endespleisen.  Pent er det også.

 

(nå må jeg gå gjennom alle fenderene mine og se om jeg har noe påbegynt gnaging av tau der hvor jeg har tredd tauet gjennom løkka på mine fendere)

Enig i spleisen. Pene spleiser forsåvidt, men ikke enig i at "best practise" er endespleis(kattekuk). Korrekt avslutning på tau er å sy en takling.  Argumentet med knute som sklir må jeg tenke litt på, men i utgangspunktet så skal de ikke skli. Ikke opplevd å miste noen fendere heller. Videre kan vi kanskje argumentere for/mot at dobbelt halvstikk er korrekt knute på fender? Jeg mener at fenderstikk er en bedre variant av dobbelt halvstikk til fendere.

Link to post

Fenderstikk er sikkert bedre enn dobbelt halvstikk. Kanskje jeg skal vurdere å gjøre om noen vaner der. Uansett, dobbelt halvstikk er raskere, krever mindre tau, og dersom man har gjester ombord som vil hjelpe til må man belage seg på at dobbelt halvstikk eller enda dårligere knuter vil bli brukt, da er det fint å ha noe som kan stoppe ting fra å gli helt opp.

 

Det ligger i naturen til dobbelt halvstikk at den "slipper" med tiden. Om dette faktisk er et problem eller ikke avhenger av hvor lenge man lar genseren henge, hvor mye bølger det er, samt om fenderene treffer vannet eller ikke når det er bølger. Noen har mistet fendere, andre kommer til å miste fendere, og atter andre har ingen problemer. En endespleis er en billig (og pen) forsikring, mens en sydd takling bare er pent.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
50 minutes ago, tobixen said:

Fenderstikk er sikkert bedre enn dobbelt halvstikk. Kanskje jeg skal vurdere å gjøre om noen vaner der. Uansett, dobbelt halvstikk er raskere, krever mindre tau, og dersom man har gjester ombord som vil hjelpe til må man belage seg på at dobbelt halvstikk eller enda dårligere knuter vil bli brukt, da er det fint å ha noe som kan stoppe ting fra å gli helt opp.

 

Det ligger i naturen til dobbelt halvstikk at den "slipper" med tiden. Om dette faktisk er et problem eller ikke avhenger av hvor lenge man lar genseren henge, hvor mye bølger det er, samt om fenderene treffer vannet eller ikke når det er bølger. Noen har mistet fendere, andre kommer til å miste fendere, og atter andre har ingen problemer. En endespleis er en billig (og pen) forsikring, mens en sydd takling bare er pent.

Ser fordelen med endespleis men er også noen ulemper. Blir vanskelig å få tauet inn og ut av trange åpninger. Har hendt jeg av diverse grunner har valgt å henge fendere i hullene på aluminiumsrekke(gatt?) og ikke i vaier og da blir det trangt men ser klart fordelen. Skal ta en vurdering på fordelene og ulempene selv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...