Thomas_h Startet 14.Juni.2023 Del på Facebook Startet 14.Juni.2023 Hei, Bare et lite spørsmål😉 Hadde påhengerene nede i vannet noen dager for polering og vask etc. Nå når jeg tok de oppigjen er de dekket av er hardt hvit belegg. Klarer å skrape det av, men børste etc gjør ingen nytte. (Hvis det er kalk er vel syre ok?) Er dette noe naturlig som vokser i sjøen? eller kan noen ha jordfeil? Kan jeg ha jordfeil? (Sink er moden for bytting, men fortsatt tilstede og aktiv) Har ikke vært koblet til landstrøm, så trodde jeg var trygg da. Naboen fikk ene ips propellen spist opp ila vinteren, så derfor litt mistenktsom. Jeg har hatt propellen nede over lengre perioder før, og har aldri sett noe slikt før på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Hvis propellen er minus-ladet, vil diverse mineraler i sjøvannet 'klistre' seg på. Hvor den eventuelle minusen kommer fra, har jeg ingen formening om. Bytt anoden som vises på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Så ikke veldig tæret ut, men anoden må skiftes! mangler vel styrefinne!? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
alfaalfa Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Jeg har hatt akkurat samme belegg. Det tok noen knop på topp (49 mot 51 med blank) Brukte hvit pad eller tok av propellen og tok det med saltsyre. Vet ikke hva det bestod av eller hva det skyldes - hadde Mercuiser med Merchatode - trodde det kunne være skylden og at det var anoden rett over propellen som la et tynt metallbelegg på propell. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 15.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 -morten- skrev for 3 timer siden: men anoden må skiftes! mangler vel styrefinne!? Skal på land til helgen og bytte alle og full service og polering. Har vært planlagt noen mnd, så ikke noe problem akkurat det. Denne motoren har ikke styrefinne, da propellen har "1cm" klaring til sinken. Den er vel ca 50% spist opp tenker jeg. Jeg klarer ikke se de som er under motor, men de var byttet for ca 1 år siden. Det som overrasker meg er at det skjedde på 3 dager, mens jeg vanligvis har den i vannet 3 uker i strekk på sommerferie uten så mye som en hvit prikk. (kan ikke ta opp motorene uten å flytte benken fram en liten meter, så gidder ikke det når vi sitter der). Jeg har flyttet havn siden den gang, og ny nabo fikk hele ips propellen spist opp ila viinteren (før jeg kom), så må vel være en med svin på skogen? Jeg tenkte å måle etter feil, men er usikker på fremgangsmetode? Jeg har en kobberplate på 100x5cm til overs som jeg tenkte på putte i sjøen og måle mot jord i landstrømanlegget, men vet ikke om det gir noen svar? Jeg regner med om den viser noen volt om det er noen som har jordfeil? Eventuelt måle mellom landjord og min egen båt? Feil i andre båter kan vel også være av og på, feks vvb, kjøleskap så vanskelig å oppdage. Min båt er 2 år nå, og ble gått gjennom for et år siden av skipselektrikker når inverter ble installert uten noen feil. Så tviler på at det er hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Jeg har opplevd det samme. Uten at jeg helt har sett sammenhengen. Jeg har hatt en liten mistanke om at noe polering/voks ikke liker stål og g saltvann. Er det lenge siden du har polert propellen? Og hvilke produkter? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 15.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Sørlandet2 skrev for 1 time siden: Er det lenge siden du har polert propellen? Og hvilke produkter? Ja, det er vel 1.5 år siden de var polert, og da var de ny. Så ingen produkter jeg har kjørt på, og tror de var syrevasket før levering. Er mange som har polert båtene sine de siste dagene, så kan det selvsagt være noe hvis det tiltrekkes rustfritt uten at jeg kan noe om den kjemien. Tar med noen dråper med syre ned å tester om det går vekk Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Thomas_h skrev for 2 timer siden: nabo fikk hele ips propellen spist opp ila viinteren Skyldes nok at han har hatt forbindelse mellom propell og landjord. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 15.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Var nede å målte mot kobberplaten i vann. Da lærte jeg ikke noe. Jeg målte jorden til 8 stk båter (fra landjordkontakten ved strømsøylen) og halvparten hadde 0.62v og resten 0v. Så det ga 0 info til meg. 🤣 videre var det 0.62v mellom landjord og kobberplate i vann. Målte også noen (1.5v) mellom fasene og kobberplate også. Jaja, ble en naturfagstime uten lærebøker. Sikkert slik de fant opp lutefisk. 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 15.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Stormwatch skrev 37 minutter siden: Skyldes nok at han har hatt forbindelse mellom propell og landjord Må det ikke være problemer et sted for at slik korosjon skal oppstå? Altså selv om det er full kontakt mellom landjord og propell så koroderer det vel bare om det er noen med snikstrømmer eller jordfeil? Det finnes da båter som har kontakt mellom motorblokk, aksling, propell og landjord? (Ikke mange båter som levers med skilletrafo som standard) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Thomas_h skrev 12 minutter siden: Var nede å målte mot kobberplaten i vann. Da lærte jeg ikke noe. Jeg målte jorden til 8 stk båter (fra landjordkontakten ved strømsøylen) og halvparten hadde 0.62v og resten 0v. Så det ga 0 info til meg. 🤣 videre var det 0.62v mellom landjord og kobberplate i vann. Målte også noen (1.5v) mellom fasene og kobberplate også. Jaja, ble en naturfagstime uten lærebøker. Sikkert slik de fant opp lutefisk. 🤣 Var det likespenning eller vekselspenning du målte? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stormwatch Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Thomas_h skrev 16 minutter siden: Må det ikke være problemer et sted for at slik korosjon skal oppstå? Altså selv om det er full kontakt mellom landjord og propell så koroderer det vel bare om det er noen med snikstrømmer eller jordfeil? Ja, men det vil det være på landstrømsjord i havneanlegg. Både forbindelse til metaller i kontakt med sjøen i andre båter eller bryggeanlegg, og lekkasje til jord fra elektiske kilder (jordfeil). Din propell er vel isolert fra motoren med gummikobling. Thomas_h skrev 16 minutter siden: Det finnes da båter som har kontakt mellom motorblokk, aksling, propell og landjord? Ja, svært mange. Derfor må man ta forholdsregler ombord i egen båt. Være sikker på at ikke landstrømsjord har kontakt med metall som har forbindelse med sjøen. Motor, aksling, drev etc. Har man 220V varmtvannsbereder må det brukes skilletrafo, noe vel de fleste ikke har. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Juni.2023 Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Det vil alltid være potensialforskjell mellom landjord og sjøjord. Det er jo det faktumet som er hele basisen for at metaller/jern i båter får elektrolytisk betinget tæring. Og jo lenger avstanden er mellom områdetrafo og båt (med forbehold) dess større blir potensialforskjellen. Man kan leve med 50 mV, helst bør det være maks 30 mV diff. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 15.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2023 Lars H. skrev 28 minutter siden: likespenning eller vekselspenning Det var likespenning jeg målte. Forsøkt også ac men da fikk jeg 0. Målte ikke flere enn 2 for AC, da det ga 0 hver gang. Måleren var ikke mer nøyaktig enn 200v på ac, så kan være derfor den ikke fanget noe opp. DC er ned på millivolt. Stormwatch skrev 27 minutter siden: propell er vel isolert fra motoren med gummikobling. Ja, det stemmer. Hadde jeg ikke tenkt på. Hulda skrev 20 minutter siden: Og jo lenger avstanden er mellom områdetrafo og båt (med forbehold) dess større blir potensialforskjellen. Man kan leve med 50 mV, helst bør det være maks 30 mV diff. Så når jeg måler 620mV er det ikke bra? Eller hvor/hvordan bør jeg måle for å måle? Jeg regner med kobberet har noe katodisk spenning uavhengig av jordfeil, men klarte ikke finne hva den spenningen skulle være. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 16.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Da var jeg nedom havnen igjen, og synes det hvite belegget så tykkere ut. Så når jeg tok på det datt det av i store flak. Så vet ikke hva det er, eller hvor det kom fra; men var ikke noe stort problem når det detter av så lett. 😉 Krise avblåst, så da leverer jeg fra meg denne båten på søndag og håper den nye også overlever el. anlegget i havnen når den kommer en gang. 🙃 Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 19.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2023 Da var båten på land. Det var nok på tide da de 2 store anodene som henger under motorene var nesten helt spist opp. Sist gang båten var oppe var de nesten som ny med litt pitting (men ble skiftet for det). Så er overbesvist at det er noe som skurrer i havnen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.