Førstefender Startet 15.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2023 Ankere har vært diskutert opp og ned i mente her på båtplassen, men kom tilfeldigvis over denne testen. Synes testen er spesielt intressant siden den er gjort i farvann kanskje de fleste av oss ferdes. Den gir kanskje ikke noe ensbetydene svar, siden de har testet kun på leire, men likevel.. har sett flere tester nå som Rocna faktisk ikke gjør det spesielt bra. Intressant at Bruce rustfritt gjør det mye bedre enn galvanisert, det er også min subjektive opplevelse av rustfritt vs galvanisert. Har hatt begge deler. Hadde en opplevelse på svenskekysten hvor en kompis forsøkte 4ganger med galvaniserte bruce anker uten å få bra nok feste, jeg fikk kanon feste på første forsøk, samme plass, med mitt i rustfritt, begge med 20kg. Hans Ankert hans ble tilslutt kjørt ut med jolla, mens han lå på meg. Test: https://www.poly.se/wp-content/uploads/test-ankare-polyropes-force-SXK.pdf Siden min aksjonsradius er triangelet Langesund-Kristansand- Skagen- Gøteborg-Langesund blir ikke mitt 30kg rustfrie Bruce byttet ut med det første ;) Link to post
lr-80 Svart 15.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2023 Merkelig, og pussig stor forskjell på galvanisert og syrefast Bruce. Vi hjalp en som blåste på land med Bruce i fjor, og vår erfaring etter bytte til Rocna er at det fester så det kjennes som det sitter fast i et skipsvrak der nede. Likevel får vi det enkelt opp hver gang. Sover godt med Rocna (opp én størrelse og kjetting hele veien). … men nå ble det subjektivt igjen. Link to post
5nacks Svart 15.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2023 23 minutes ago, lr-80 said: Merkelig, og pussig stor forskjell på galvanisert og syrefast Bruce. Vi hjalp en som blåste på land med Bruce i fjor, og vår erfaring etter bytte til Rocna er at det fester så det kjennes som det sitter fast i et skipsvrak der nede. Likevel får vi det enkelt opp hver gang. Sover godt med Rocna (opp én størrelse og kjetting hele veien). … men nå ble det subjektivt igjen. Har erfaring med Rocna 20 kg på 9t båt i 2 sesonger i Oslofjorden og langs svenskekysten. Ligger mye på svai. Har aldri mistet feste. Har ankret opp på leire, mudder, sand, stein og sjøgress. Det har blåst 15-20 m/s (sjelden), og vindretningen har dreid. Eneste "problemet" jeg har hatt, var da jeg ankeret opp i Näverkärrskilen i tre døgn med mye vind. Ankeret hadde gravd seg langt ned i mudderet. Link to post
lr-80 Svart 15.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2023 5nacks skrev for 1 time siden: Har erfaring med Rocna 20 kg på 9t båt i 2 sesonger i Oslofjorden og langs svenskekysten. Ligger mye på svai. Har aldri mistet feste. Har ankret opp på leire, mudder, sand, stein og sjøgress. Det har blåst 15-20 m/s (sjelden), og vindretningen har dreid. Eneste "problemet" jeg har hatt, var da jeg ankeret opp i Näverkärrskilen i tre døgn med mye vind. Ankeret hadde gravd seg langt ned i mudderet. Näverkärrskilen er fin. Vi hadde tre uker på anker i fjor, for det meste fine forhold men hadde 15-16 i kastene i Kosterhavn. Link to post
Bitteliten Svart 15.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2023 Blåser ofte godt der. jeg har Vulcan. Sover godt med det. Ligger nå på svai også. Kjører det fast med mer enn anbefalt motorkraft (mitt krav er at båten ikke flytter seg på 3000rpm i bakk, 75 hk motor). Jeg må alltid kjøre løs ankeret for å få det opp. bruce er ikke bruce. Det er små forskjeller på form som gir stort utslag. en ting er hvordan ankeret setter seg når det kjøres fast. Noen anner er hvordan det setter seg om det løsner ved vindskift. Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Hvordan ankeret oppfører seg ved vindskift er en egenskap man bør være obs på. Hulda har en brucekopi på 30 kg. Ved test på hardpakket sandbunn, 6 meter dybde og 50 meter kjetting, var avdriften ikke merkbar ved kursendring 90 grader. Anvendt kraft ca. 50 hk og 21" propell. Brucekopien jeg har er så nær originalen at jeg kan ikke se forskjell. På den andre siden, hadde en gang enn 20 kg kopi som var så elendig at jeg kjørte den på fyllinga. Hadde ikke samvittighet til å selge ankeret videre. Det er et poeng å kjøpe original-anker om man er usikker. Koster kan man sommerstid vurdere som en del av 'Oslofjord-syndromet'. SW frisk vind om ettermiddagen. Stille kveld. N fallvind ut fjorden med start rundt ettiden om natten. Og stille ved sekstiden på morgenen. Og brisen kommer gjerne opp i 10- til 15 m/s. Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Med tanke på vindskift og hvor godt de nye ankrene sitter bør man være obs på rett innfesting mellom anker og kjetting. Det er så mye sideveis krefter i sving av en svivel fort kan åpne seg. Link to post
5nacks Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 34 minutes ago, Bitteliten said: Med tanke på vindskift og hvor godt de nye ankrene sitter bør man være obs på rett innfesting mellom anker og kjetting. Det er så mye sideveis krefter i sving av en svivel fort kan åpne seg. Derfor bruker jeg vanlig galvanisert sjakkel. Har ikke bydd på noen problemer til nå. Ser ikke helt poenget med svivel, men mindre båten dreier i sirkel, en vei. Link to post
Gabi Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 De 2 syrefaste Bruce som jeg har (15 og 20 kg) er vesentlig spissere og kvassere enn de galvaniserte. Så at de syrefaste enklere kan penetrere bunnen bedre tror jeg på, kanskje størst forskjell der det er siv eller veldig hard bunn? Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 5nacks skrev 32 minutter siden: Derfor bruker jeg vanlig galvanisert sjakkel. Har ikke bydd på noen problemer til nå. Ser ikke helt poenget med svivel, men mindre båten dreier i sirkel, en vei. Jeg hadde lyrsjakkel før - og den kilte seg fast og ble deformert. Var ikke 360 grader vindskift. Hver og en får selv velge hvordan man setter opp ankeret. jeg liker å ligge trygt når stormbygene kommer om sommeren Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Førstefender skrev On 15.6.2023 at 2.56: Intressant at Bruce rustfritt gjør det mye bedre enn galvanisert, det er også min subjektive opplevelse av rustfritt vs galvanisert. Har hatt begge deler. Da er jeg glad for at Org.galv 20kg Bruce i hver ende den sitter dønn, sliter nok med å kjøre det løst noen ganger, Mener jeg har treffet på de fleste bunnforhold som er å finne fra Bergen, Oslo svenskekysten ned mot Treleborg Tyske bukta Danmark på kryss og tvers. Er vant til skiftende vind og strøm, det takler Brucen fint. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 5nacks skrev for 1 time siden: Ser ikke helt poenget med svivel, Enig, så lenge noen har hatt brudd i svivelen, er det en feilkilde som er unødvendig å ha. har treffet på noen som sier de skal kjøpe for ankret kommer skjeft opp da har jeg sett at kjettingen ligger en løkke feil i kabularet og problemet løst. Hvis en ser på første lenke til og fram til kabularet så blir det er rett linje da kommer ankret rett opp hver gang hos meg. Skal en absolutt ha svinel i systemet så er det eneste fornuftige løsningen den som Bitteliten har her, bakdelen er vel at ankret lever sitt eget liv når det skal inn? Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Ankeret kommer fint inn det. måtte ha svivel pga størrelse på sjakkel. 10mm sjakkel var en konsekvens av krav til min bruddstyrke over 5 tonn. Svivel tåler også 5 tonn alt det var en konsekvens av 8 mm kjetting i stedet for 10 pga vekt og plass Link to post
Førstefender Svart 16.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Å starte tråd om ankere er jo som å stikke hånda in i vepsbol ;) Kommer nok ikke til å bytte bort Bruce da jeg har hatt gode erfaringer gjennom mange år, og denne testen gir jo en god støtte til opplevelsen med ankeret. @Bittelitensine betraktninger ang. svivel har jeg ikke tenkt på eller fått med meg, vurderer å fjerne svivel foran nå, har 10mm kjetting i nesa, så en stor nok sjakkel bør gå greit å finne. Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Sett sjakkelen rett vei. Se mitt bilde ? Link to post
Havarita Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Bitteliten skrev 1 time siden: Sett sjakkelen rett vei. Se mitt bilde ? Og med sikring på sjakkelbolten. Syrefaste sjakler spesielt kan skru seg opp. Jeg har opplevd å finne ankert, sjakkelen, bolten og til sist kjettingen pent på rekke på bunnen. Med 20cm mellomrom.??? Heldigvis grunt vann, klar sikt og badetemperatur. Så det ble ikke den stressende situasjonen det kunne blitt om forholdene ikke var så ideelle. Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Sjakkelen er sikret med syrefast ståltråd ? Link to post
Maika Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Ang syrefast vs galvanisert anker, så er det vel sannsynlig at syrefast i mudder lettere slipper det som ha pakket seg i bakkant, og at det dermed resetter seg bedre ved et vindskifte. Løsningen til boen med galvanisert har jo vært å borre store hull i platene. Link to post
tobixen Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Nå har jeg ekte Rocna på baugen - og svivel koblet rett på ankeret. Den kommer jeg nok til å bytte ut en av disse dagene. Det er vel bedre å prøve å ha kontroll på kjettingen. Eventuelt gå med løsningen som vist over. Men jeg har problemer med stor sjakkel med øre, den setter seg fast mot rulla når ankeret skal opp. Med Mantus og svivel, så kom ankeret alltid rett opp på rulla pga vektfordelingen. Rocnaen derimot, virker å være balansert slik at det er mindre enn 50% sannsynlighet for at den kommer rett vei opp - og det er mye slit å prøve å få rullet ankeret riktig vei. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Hvis du leser 'Soga om Hulda' vil du se et bruce koblet til en 10 mm kjetting med standard sjakkel (ikke lyre). Øret på sjakkelbolten kuttet av med vinkelsliper. Sjakkelbolten klinket på gjengesiden. Like sterk som kjettingen, og bolten kan ikke skru seg ut. Ankeret entrer greit, ikke som en drøm, men greit nok. Link to post
tobixen Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Angående tester ... det var en ting jeg innså her for ganske lenge siden, tester under kontrollerte forsøk vil ikke alltid gi et fullgodt bilde, det blir sjeldent det samme som å ligge for anker om og om igjen under forskjellige bunnforhold og i flere døgn med varierende vind- og strømforhold. Brukererfaringer er også av begrenset verdi. "Anker XXX er helt perfekt, har aldri hatt problemer med det" kan noen si ... men vedkomne har aldri ankret i storm før. "Rocna fungerer utrolig mye bedre enn Bruce for oss" kan noen andre si, uten å informere om at man samtidig gikk opp to størrelser på ankeret. Dessuten, det er den éne brukererfaringen med at ankeret ikke satt som er viktig. At ankeret har sittet perfekt i hundre andre tilfeller er irrrelevant. Hvor store krefter ankeret tåler før det river seg løs er også ofte irrelevant - for moderne godt dimensjonerte ankre er den grensa ofte veldig mye større enn hva man kan oppleve under ankring i røffe forhold. Sannsynligheten for at ankeret ikke vil sette seg under visse forhold (f.eks. fordi kloa allerede er fyllt opp med gjørme eller sjøgress) er en parameter som er mye viktigere. Jeg har hatt fire hovedanker i de siste årene, men erfaringene er lite sammenlignbare fordi det har vært forskjellig ankerstørrelse. * Bruce på forrige båt. Jeg var helt "grønn" på dette og trodde jeg kunne gå rett mot land i relativt høy hastighet, droppe ankeret, og så ville det sitte. Jeg tok feil. Greide heldigvis å snu båten unna land før det gikk galt. Uansett, et godt anker hadde bestått denne testen! :-) * Bruce - har erfart at det ikke alltid gir godt feste i sand samt i rullesten. Men igjen - kanskje et større bruce hadde hjulpet. Jeg byttet etterhvert ut ankeret. Det gamle ankeret "lånte" jeg ut til noen som ikke fikk feste (hei, hvis du har lånt et anker fra meg og ikke levert det tilbake og tilfeldigvis leser dette ... så ta kontakt!) * Overdimensjonert Mantus. Jeg følte at det tok ganske mange meter før det satt seg - man slipper ankeret på ett sted fordi man ville at ankeret skulle sitte akkurat der - men i realiteten måtte man slippe det et godt stykke "ovenfor" der man ønsker at ankeret skulle ligge. Dette gir også en annen konsekvens - større risiko for å fange ting man ikke ønsker å fange med ankeret - gammelt fiskeutstyr, sjøkabler, søppel, ankre og andre ting "gjenglemt" av tidligere båtfolk, etc. (Dette falt av og plumpet i sjøen med et stort "plopp" på grunn av en sjakkel som skrudde seg selv opp - heldigvis mens vi ikke lå for anker, og utrolig nok langs den raller oligste delen av ruta). Jeg tror også at vi en gang driftet minst fem meter, i meget rolig temp, mens jeg lå for anker på sandgrunn. * Litt mindre rocna-kopi. Det opplevde jeg én gang at ikke ville sitte, under forhold med mye vind og mye sjøgress. Den gangen fikk jeg også virvlet opp en god del "dieseldyr", slik at jeg endte opp i fjærstenene. Huff. (Den forsvant i fjor. Jeg husker ikke helt forhistorien, men det var noe mannskap som surret mye tape rundt tau som var festet til ankeret, jeg hadde en følelse av at det ikke ville vare lenge - og før jeg rakk å gjøre noe mer med den saken så var ankeret plutselig borte). * Rocna. Ingen negative erfaringer så langt. Bortsett fra den ene gangen hvor vi plutselig mistet begge ankrene - men da var det sten som gnaget av ankertauene. Jeg har lest at man skal forebygge slikt gnag med å ha minst fem meter med kjetting, men har aldri opplevd det før denne éne gangen. Forøvrig ble hovedankeret kappet av ca 20m fra ankeret, så i dette tilfellet hadde ikke fem meter med kjetting vært tilstrekkelig. (folk dykket og plukket opp begge ankrene for meg) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 19 minutes ago, Hulda said: 10 mm kjetting med standard sjakkel (ikke lyre). Øret på sjakkelbolten kuttet av med vinkelsliper. Omtrent dette var min forrige løsning - men Noe var galt, hele greia rustet i stykker ila noen måneder. Ja, det var det ankeret som ble liggende på kanskje femten meters dyp ved Berlenga i et par måneder måneder, men allikvel ... slikt bør ikke skje. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Førstefender Svart 17.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 tobixen skrev for 2 timer siden: * Bruce på forrige båt. Jeg var helt "grønn" på dette og trodde jeg kunne gå rett mot land i relativt høy hastighet, droppe ankeret, og så ville det sitte. Jeg tok feil. Greide heldigvis å snu båten unna land før det gikk galt. Uansett, et godt anker hadde bestått denne testen! :-) Enig i endel av dine betraktinger, og in the and of the day, må vel folk bare bruke det de har best erfaring med og føler seg trygg med, feks min far som har kjørt rundt med et overdimensjonert skål-anker i 20år og er strålende fornøyd, aldri sluppet for han, selv om det blir slaktet som en "stein med tau i" i test.. Men skjønner ikke helt sitatet ditt over her, hva mener du med relativ høy hastighet? Har sluppet bruce anker 100ganger ut bak og kjør inn til land, men jeg siger alltid sakte inn til land. Tror aldri jeg har sett noen som ankrer opp med "relativ høy hastighet" før ? Har de siste årene hatt kjetting, men de åra jeg hadde blytau og Bruce, var det en kjekk bi-effekt at ankeret "fløy" bakover gjennom vannet og landet ofte 5-10m lenger bak en der det ble sluppet, innbiller meg at dette sørget for en bedre vinkel når det traff bunn og ga et raskere feste. Link to post
Gullfisk Svart 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 Førstefender skrev for 4 timer siden: Har de siste årene hatt kjetting, men de åra jeg hadde blytau og Bruce, var det en kjekk bi-effekt at ankeret "fløy" bakover gjennom vannet og landet ofte 5-10m lenger bak en der det ble sluppet, innbiller meg at dette sørget for en bedre vinkel når det traff bunn og ga et raskere feste. Så det er derfor jeg stort sett ikke har noe igjen av 50m tau, samme f hvor nærme land jeg synes jeg er når jeg slipper. Føler at det svømmer som en hummer så fort det er i vannet Link to post
Roger jo Svart 17.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2023 Havarita skrev for 11 timer siden: Og med sikring på sjakkelbolten. Syrefaste sjakler spesielt kan skru seg opp. Kutter av øye i sjskklen for ikke at den skal henge fast i baugspyde og klinker bolten på sjakklen. da sover en trygt. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn