Jump to content

Vp d1 30 starter ikke. Får drivstoff,luft,strøm.


Jouet 1080

Recommended Posts

Hei kjære båtfolk.

Jeg har en Vp d1-30 (2012 kjørt ca 800t) som ikke vil starte. Startet sist i vinter.

Jeg har:

-byttet grovfilter og dieselfilter på motor.

Luftet, løsnet alle slanger for å se om det kommer og tightet skikkelig. 

- Jeg ser det pumper fra drivstoffpumpa og jeg ser det kommer ut til dysene.

-Nytt startbatteri

Jeg har også gitt motoren diesel fra en annen tank for å se om det kunne være noe luft fra grovfilter e.l

 

Når jeg gløder og starter tenner det en sjelden gang. Oftere etter lufting av dyserørene. 

 

Jeg har tatt av luftfilteret og legger merke til noe røyk kommer ut når jeg prøver å starte.

 

Det kommer kjølevann. Men usikker på om det er nok siden kun starteren går.

 

Kan det være potte tett eksos?

 

Det gjør vondt å se sommeren passere uten å komme seg utpå. Alle råd mottas med takk

Hilsen Jens.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at glødingen fungerer?  På min motor (litt eldre modell) har jeg hatt trøbbel med releet for gløding. Jeg pleier å se etter en liten dip i lysene på kontrollpanelet i det glødingen kobles inn. 

 

Hvis det kommer kjølevann i eksosen uten at motoren går, så kan det indikere at du fyller opp eksossystemet med vann. På noen installasjoner kan det gi så mye motstand at motor ikke starter. Jeg måtte en gang starte en moter på fri eksos etter en lang havseilas. 

Link to post
Share on other sites

Vær uansett forsiktig med å la starteren gå i minutter uten start. Da risikerer du vann i sylindrene gjennom exhaustventilene. Evt. bør du stenge kjølevannskranen og midlertidig ta ut impelleren. 

Hvor i landet befinner båten seg? Kanskje noen her inne kan ta en rask titt på motoren din? (Jeg har forøvrig samme motor, 800 timer produsert juni 2011). 

Motoren bør starte greit uten gløding nå. Er kablene til starter godt festet med liten overgangsmotstand? Hvis motoren stort sett har gått lite belastet og skjelden fått blåst fra seg kan eksosbendet gro igjen, men da er det ofte kjølevannet som strupes. Lykke til! (Min båt er på Hovedøya nå, men vil være i Sandefjord fra juli) 

Link to post
Share on other sites

Kom nå på en ting du bør sjekke først som sist. Enkelte serier av den elektroniske styringsenheten (Volvo Penta MDI) svikter lett og det er noen serier av denne som står på en tilbakekallingsliste. Send inn ditt serienummer på denne til et volvoverksted for sjekk. Uansett er det en enkel "hack" for nødstart. Så kan du stoppe senere med den merkede hendelsen like over impelleren. Her er det Mye info om dette, men nødstart er bare en liten ledningsstump. https://nordkyndesign.com/engine-reliability-a-look-at-the-volvo-penta-mdi-black-box/?fbclid=IwAR0AdNidPg415eGOhK-cEtYvXAUIcmC5ySTtVpNRBK05foPV6YQeyNzIJKQ

Her er en enkel youtube hack: 

Link to post
Share on other sites

Pedaltom skrev 8 minutter siden:

Kom nå på en ting du bør sjekke først som sist. Enkelte serier av den elektroniske styringsenheten (Volvo Penta MDI) svikter lett og det er noen serier av denne som står på en tilbakekallingsliste. Send inn ditt serienummer på denne til et volvoverksted for sjekk. Uansett er det en enkel "hack" for nødstart. Så kan du stoppe senere med den merkede hendelsen like over impelleren. Her er det Mye info om dette, men nødstart er bare en liten ledningsstump. https://nordkyndesign.com/engine-reliability-a-look-at-the-volvo-penta-mdi-black-box/?fbclid=IwAR0AdNidPg415eGOhK-cEtYvXAUIcmC5ySTtVpNRBK05foPV6YQeyNzIJKQ

Her er en enkel youtube hack: 

 

Ut fra det TS beskriver så kan han tørne motoren med startmotoren. Da er nok den sorte boksen OK og problemet må være knyttet til diesetilførsel eller dårlig kompresjon forårsaket av f. eks. en hengende ventil. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev On 16.6.2023 at 10.57:

Er du sikker på at glødingen fungerer?  På min motor (litt eldre modell) har jeg hatt trøbbel med releet for gløding. Jeg pleier å se etter en liten dip i lysene på kontrollpanelet i det glødingen kobles inn. 

 

Hvis det kommer kjølevann i eksosen uten at motoren går, så kan det indikere at du fyller opp eksossystemet med vann. På noen installasjoner kan det gi så mye motstand at motor ikke starter. Jeg måtte en gang starte en moter på fri eksos etter en lang havseilas. 

Takk for alle svar. Fant feilen og startet på første forsøk.  Nytt bend på vei

20230619_162842.jpg

20230619_162832.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...