Jouet 1080 Startet 15.Juni.2023 Del på Facebook Startet 15.Juni.2023 Hei kjære båtfolk. Jeg har en Vp d1-30 (2012 kjørt ca 800t) som ikke vil starte. Startet sist i vinter. Jeg har: -byttet grovfilter og dieselfilter på motor. Luftet, løsnet alle slanger for å se om det kommer og tightet skikkelig. - Jeg ser det pumper fra drivstoffpumpa og jeg ser det kommer ut til dysene. -Nytt startbatteri Jeg har også gitt motoren diesel fra en annen tank for å se om det kunne være noe luft fra grovfilter e.l Når jeg gløder og starter tenner det en sjelden gang. Oftere etter lufting av dyserørene. Jeg har tatt av luftfilteret og legger merke til noe røyk kommer ut når jeg prøver å starte. Det kommer kjølevann. Men usikker på om det er nok siden kun starteren går. Kan det være potte tett eksos? Det gjør vondt å se sommeren passere uten å komme seg utpå. Alle råd mottas med takk Hilsen Jens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Jeg ville ha løst blandebendet for å sjekke. Tett eksos er ikke så uvanlig på disse. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Er du sikker på at glødingen fungerer? På min motor (litt eldre modell) har jeg hatt trøbbel med releet for gløding. Jeg pleier å se etter en liten dip i lysene på kontrollpanelet i det glødingen kobles inn. Hvis det kommer kjølevann i eksosen uten at motoren går, så kan det indikere at du fyller opp eksossystemet med vann. På noen installasjoner kan det gi så mye motstand at motor ikke starter. Jeg måtte en gang starte en moter på fri eksos etter en lang havseilas. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pedaltom Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Vær uansett forsiktig med å la starteren gå i minutter uten start. Da risikerer du vann i sylindrene gjennom exhaustventilene. Evt. bør du stenge kjølevannskranen og midlertidig ta ut impelleren. Hvor i landet befinner båten seg? Kanskje noen her inne kan ta en rask titt på motoren din? (Jeg har forøvrig samme motor, 800 timer produsert juni 2011). Motoren bør starte greit uten gløding nå. Er kablene til starter godt festet med liten overgangsmotstand? Hvis motoren stort sett har gått lite belastet og skjelden fått blåst fra seg kan eksosbendet gro igjen, men da er det ofte kjølevannet som strupes. Lykke til! (Min båt er på Hovedøya nå, men vil være i Sandefjord fra juli) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pedaltom Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Kom nå på en ting du bør sjekke først som sist. Enkelte serier av den elektroniske styringsenheten (Volvo Penta MDI) svikter lett og det er noen serier av denne som står på en tilbakekallingsliste. Send inn ditt serienummer på denne til et volvoverksted for sjekk. Uansett er det en enkel "hack" for nødstart. Så kan du stoppe senere med den merkede hendelsen like over impelleren. Her er det Mye info om dette, men nødstart er bare en liten ledningsstump. https://nordkyndesign.com/engine-reliability-a-look-at-the-volvo-penta-mdi-black-box/?fbclid=IwAR0AdNidPg415eGOhK-cEtYvXAUIcmC5ySTtVpNRBK05foPV6YQeyNzIJKQ Her er en enkel youtube hack: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Pedaltom skrev 8 minutter siden: Kom nå på en ting du bør sjekke først som sist. Enkelte serier av den elektroniske styringsenheten (Volvo Penta MDI) svikter lett og det er noen serier av denne som står på en tilbakekallingsliste. Send inn ditt serienummer på denne til et volvoverksted for sjekk. Uansett er det en enkel "hack" for nødstart. Så kan du stoppe senere med den merkede hendelsen like over impelleren. Her er det Mye info om dette, men nødstart er bare en liten ledningsstump. https://nordkyndesign.com/engine-reliability-a-look-at-the-volvo-penta-mdi-black-box/?fbclid=IwAR0AdNidPg415eGOhK-cEtYvXAUIcmC5ySTtVpNRBK05foPV6YQeyNzIJKQ Her er en enkel youtube hack: Ut fra det TS beskriver så kan han tørne motoren med startmotoren. Da er nok den sorte boksen OK og problemet må være knyttet til diesetilførsel eller dårlig kompresjon forårsaket av f. eks. en hengende ventil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 16.Juni.2023 Del på Facebook Svart 16.Juni.2023 Gi den en liten dusj med startgass så kan sesongen starte. Du har sikkert en luftboble i diesel systemet etter filter skifte og når motoren tenner på startgass lufter den seg selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jouet 1080 Svart 19.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2023 J-Å skrev On 16.6.2023 at 10.57: Er du sikker på at glødingen fungerer? På min motor (litt eldre modell) har jeg hatt trøbbel med releet for gløding. Jeg pleier å se etter en liten dip i lysene på kontrollpanelet i det glødingen kobles inn. Hvis det kommer kjølevann i eksosen uten at motoren går, så kan det indikere at du fyller opp eksossystemet med vann. På noen installasjoner kan det gi så mye motstand at motor ikke starter. Jeg måtte en gang starte en moter på fri eksos etter en lang havseilas. Takk for alle svar. Fant feilen og startet på første forsøk. Nytt bend på vei Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.Juni.2023 Del på Facebook Svart 20.Juni.2023 Se der ja! Det ligger vel noen bilder her på forumet av slike tette bend etter hvert;-) Var bendet så korrodert at det måtte byttes? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.