Jump to content

Yamaha motorinstrumenter, tilkobling av kabler i dashbord?

Naturlig

Recommended Posts

Ved et innbrudd i båten, en Buster XL med 100 hk Yamaha ble begge motor instrumentene og kart plotteren stjålet.

Heldigvis ble alt tatt pent ut og kablene koblet fra, ikke noe ramponert. Jeg har kjøpt begge de runde instrumentene fra forhandler, TACH og Speed/Fuel.

Dette kan jeg vel koble selv tenkte jeg? Men forhandleren kunne ikke fortelle meg hvilke kabler skal til hvilket instrument.

Det er 3 kabler, 1 sort 6 pin og 2 hvite 4 pin. 6 pin til Speed/Fuel er jo greit, men hvilken av de hvite skal til Speed/Fuel og hvilken skal til TACH?

Speed/Fuel står øverst og det virke som om den ene hvite er litt lenger og skal samme med den sorte dit? Den har også en sort/rød kabel kappe.

Noen som vet?

ps: bildet ble visst speilvendt ...

20230615_110154.jpg

Naturlig skrev for 14 timer siden:

Noen som vet?

Sikkert letter å få relevante svar for din motor om du forteller hvilken årsmodell det er istedenfor at folk skal bruke tid på å sjekke hvordan det er for så i tur og orden få beskjed om at det ikke er sånn 100 hk Yamaha du har.

Også jeg har 100 hk Yamaha om er tilkoblet diverse instrumenter, min Yamaha er en gammel 2-takter, Pro-V 100 fra 1997.

Ok, skjønner.

Motor: 2014 Yamaha F100D montert på en 2014 Buster XL.

I eierhåndbok står det ikke noe om hvordan koble instrumentene.

Har kontaktet Yamaha kundeservice som sier de ikke svarer på tekniske spørsmål og de henviser meg til forhandler, som ikke kunne svare meg 100% hvordan.

Naturlig skrev On 16.6.2023 at 8.56:

6 pin til Speed/Fuel er jo greit, men hvilken av de hvite skal til Speed/Fuel og hvilken skal til TACH?

Har du spurt forhandler eller andre om det kan gjøre noen skade å forbytte disse kablene?

Om det ikke gjør noen skade og du har to alternativer for hva som er rett tilkobling så kunne du jo bare prøve en variant og se om instrumentene virker logisk. Hvis høyere turtall gir "full tank" eller andre ulogiske visninger så har du koblet feil og må prøve den andre varianten.

Det blir jo litt som om man har koblet fra et bryterpanel og kobler på for å prøve seg frem og lanternene lyser når man slår på kabinlys, da blir det gjerne opplagt hvordan kablene skulle vært koblet til.

En annen variant kan kanskje være å måle på kontaktene (mange poler så trenger nok noen forsøk) og se om du finner noen logikk i målingen som sier noe om hva denne ledningen fra båten skal kobles til. Tankmålere pleier vel ofte å gi fra seg en variabel spenning ettersom det er mye eller lite på tanken, så om systemet ellers har feks 12,4 volt og du med ca halv tank finner en strømkilde som er 6,8 volt så er det sannsynlig at det er tankmåleren du har funnet ledningen til (evt andre ting som gir signal på samme måten). Jeg har aldri koblet opp tankmåler, men har jo lest at fungerer på denne måten.

Kan du evt  følge ledningene til motor og tank og finne ut på den måten hva som er hva?

Evt se på fargekombinasjonene hvis du kun finner endene av kablene uten å følge dem hele veien?

La oss si at feks kontakt 1 har kabler i fargene rød, svart, gul, hvit, mens kabel 2 har ledninger i fargene rød, svart, hvit, blå. Hvis du da i motor-enden (eller ved tank) finner igjen en samling av 4 kabler med en av disse fargekombinasjonene så tyder det på at du har funnet et system (men det kan jo også hende det er kabler som blir skjøtet underveis til annen farge, det kan forvirre).

Naturlig skrev On 17.6.2023 at 8.48:

Motor: 2014 Yamaha F100D montert på en 2014 Buster XL.

Hvis du fortsatt har mulighet til å redusere overskriften kan det være lurt å ta med motortypen (og evt båtmodellen) der også. Både for å lettere få hjelp og for å hjelpe andre med å sortere relevante / irrelevante tråder når de lurer på noe om Yamaha-motorer av både samme type og andre typer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...