Jump to content

retting motor, klokking aksel, nye cutlesslagre. Noen i Oslo-omr. som kan gjøre det?

Youngtimer

Recommended Posts

Hei,

Jeg har skiftet alle 4 cutless ifm slippsetting for et par uker siden.

Babord motor ristet i fjor på høye turtall og skifte av cuttless gjorde jobben. Denne drivlinjen/motor er nå vibrasjonsfri. Jeg ba også slippen om å skifte på styrbord side som preventivt vedlikehold selv om denne drivlinjen fungerte helt utmerket. Etter at jeg fikk nye cuttless på styrbord så rister nå denne motoren. Slippen peker på mulig kast i aksling, de vil løfte, demontere hele drivlinjen og sende aksling til klokking/retting for min regning. Det jeg ikke kan forstå er jo at styrbord drivlinje var helt i orden fra før.

Det jeg la merke til var at det var to forskjellige mekanikere som satt sammen hver av drivlinjene, han første som satt sammen på babord justerte også motor mot den "nye" posisjonen til akslingen mot klemflens før det ble skrudd i sammen. Det ble ikke gjort på styrbord. Det har jeg påpekt men slippen nekter for at dette vil ha noen betydning da det passet umerket når det ble satt i sammen. Aksling gikk pent inn i klemflens uten indikasjoner på at det var misaligned. 

Jeg har slike R&D fleksible koblinger og har forsøkt å justere etter alle kunstens regler men blir ikke kvitt "skjelvingen" i motor under hard belastning. 

Noen som skjenner noen som kan hjelpe meg ombord, der båten ligger i Oslo Motorbåtforening - klokking av aksel samt retting av motor? 

Jeg betaler jo selvfølgelig for denne hjelpen ombord,  har delvis mistet tilliten til de fleste båtverksteder og tror kanskje at jungeltelegrafen her vil gi noe gode råd eller anbefalinger?

Jeg kan ikke hjelpe deg, selv om jeg innehar kompetansen. Vil bare bemerke at en som kan 'se' oppretting bedre enn 0,1 mm TIR ved å 'kjenne hvordan' to flenser går sammen, innehar ikke kompetanse til å ha noen seriøs formening. Akslingen behøver ikke å demonteres for klokking. Klokking om bord vil gi en indikasjon på akslingens tilstand mellom cutless og monteringsflens mot fleksibel kopling. Nå ligger vel mesteparten av akslingen i sjø. Men en smule indikasjon vil en klokking inne i båten kunne gi. Eller sagt på en annen måte, er akslingen skjev inne i båten, så er den helt sikkert ikke noe bedre utenfor båten.

Ble akslingene montert på samme side som de sto opprinnelig? Kan det være opprinnelig babord aksling som hele tiden har hatt kast som nå står på styrbord?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ja begge akslingene ble godt merket! 

klokking ombord er godt nok og gir en god indikasjon..

det som hører med til historien er at babord cuttless v akselbukk var utslitt men ikke den ved pakkboks/skroggjennomføring. Det var omvendt på styrbord, den ved pakkboks var veldig «romslig»..

Hvis alt var i orden før så skal det ikke riste nå med nye cutless lagre om oppretting er riktig. Viktig at dette blir gjort nøyaktig av noen med nok tålmodighet og yrkesstolthet.

Hva med å prøve selv? er ikke rocket science det det der... 

Mvh. SAP

jeg takker for alle tilbakemeldinger. Skal så absolutt prøve oppretting selv, får det ikke til med R&D flexible coupling så da må jeg løsne klemflens og skyve aksling ut...så rette mot lysåpning som oppstår.. er bare redd jeg skal miste akslingen ut ... ;o) også redd jeg ikke skal få den inn igjen da ingen skyver fra undersiden ...

aksling copy.jpg

Youngtimer skrev 9 minutter siden:

Skal så absolutt prøve oppretting selv, får det ikke til med R&D flexible coupling så da må jeg løsne klemflens og skyve aksling ut...så rette mot lysåpning som oppstår.. er bare redd jeg skal miste akslingen ut ...

Nei, du skal ikke løsne på klemflens og trekke ut aksel. R&D koblingen er skrudd mellom klemflensen og gearflensen. Denne koblingen er egentlig ikke noe annet enn ei plastplate med dobbelt så mange hull som det flensene dine har. Så går det en skrue til gearflensen, og en skrue til klemflensen annenhver gang. Hvis du skrur av de fire mutterene mot klemflensen kan du trekke denne bakover. Så skrur du av de fire skruene på gearflensen, da kan du ta av koblingen. 

Utfordringen nå er om du klarer å dytte akselen helt inn slik at klemflensen ligger an mot gearflensen. Hvis det går må du sørge for at begge flensflatene er helt rene for korrosjon og smuss. Det kan du gjøre med ei pakningsskrape, og gjerne et fint smergelpapir på en parallellkloss (eller noe annet som er helt plant).

Dersom du ikke får akselen helt inn trenger du et mellomstykke som forer ut mellom flensene. Jeg lagde meg et slikt mellomstykke til vår båt. Årsaken var at jeg ikke kom til med bladsøker mellom flensene. Når du så skal kontrollere spaltene kan det være lurt å bruke to bladsøkere, en nede som du klemmer fast, og en oppe som du kontrollerer spalten med. Det samme sideveis. Dersom opprettingen er korrekt skal du merke at to søkerblader som har lik tykkelse har lik friksjon på begge sider (180 grader) av flensene. Men det første du kan gjøre er å løfte litt opp og ned og sideveis på akelen slik at du får en følelse av at akselen går lett i begge cutlesslagrene, og se at høyden er riktig inn mot gearflensen. Dette er viktig siden du har to cutlesslager på akselen. Det betyr at du får to faste opplagerpunkter i tillegg til høyden og sidestillingen på gearflensen, som jo også er fiksert. Skjønte du?

ja skjønner.

Jeg skiftet R&D kobling på babord motor ifjor da plastplaten hadde sprukket...(se bilder) så det får jeg til.

ok da er det ingen fare for at meg "mister" akslingen mens jeg holder på. 

Da følger jeg denne planen. Takk :)

Mrk: begge øvre cutlesslagrene måtte skimmes/tiltes for at akslen skulle gå lett i begge cutlesslagrene. De forsøkte montere rett på som før, da satt akslingene i spenn mellom cutlesslagrene... Det var det jeg som påpekte da akslingen ikke kom ut i senter av pakkboks, det var montert i spenn (lå helt oppi v kl 12 i pakkboks...) De var i ferd med å sjøsette første gangen sånn... da ble det demontert og pakkbokserl/øvre cutlesslagrene ble tiltet med skims...

R&D 1.jpg

R&D 2.jpg

Youngtimer skrev 8 minutter siden:

Mrk: begge øvre cutlesslagrene måtte skimmes/tiltes for at akslen skulle gå lett i begge cutlesslagrene.

De forsøkte montere rett på som før, da satt akslingene i spenn mellom cutlesslagrene... Det var det jeg som påpekte da akslingen ikke kom ut i senter av pakkboks, det var montert i spenn (lå helt oppi v kl 12 i pakkboks...) De var i ferd med å sjøsette første gangen sånn... da ble det demontert og pakkbokserl/øvre cutlesslagrene ble tiltet med skims...

Ok, og da har du nok svaret på vibrasjonene der. Høres ut som om akselen har blitt forskjøvet ut fra sin gamle senterlinje, og dermed står i spenn med utgående gearaksels senterlinje. Disse to senterlinjene må flukte. 

Men det er en ting jeg ikke skjønner. Hvordan klarte de å shimse cuttlesslageret? Er ikke det bare presset inn i bosset? Hvor er det shimset?

Komodo skrev 15 minutter siden:

Ok, og da har du nok svaret på vibrasjonene der. Høres ut som om akselen har blitt forskjøvet ut fra sin gamle senterlinje, og dermed står i spenn med utgående gearaksels senterlinje. Disse to senterlinjene må flukte. 

Men det er en ting jeg ikke skjønner. Hvordan klarte de å shimse cuttlesslageret? Er ikke det bare presset inn i bosset? Hvor er det shimset?

pakkboksen har to bolter i bunn og en i topp (trekant). Det ble bygget opp med innvendig skiver mellom skrog og pakkboks på de nedre boltene - det ga en tilt på pakkboks/cutlesslagre som matchet bakre cutlesslagre og ga en mer riktig senterlinje..

Youngtimer skrev 2 minutter siden:

pakkboksen har to bolter i bunn og en i topp (trekant). Det ble bygget opp med innvendig skiver mellom skrog og pakkboks på de nedre boltene - det ga en tilt på pakkboks/cutlesslagre som matchet bakre cutlesslagre og ga en mer riktig senterlinje..

Ok, så framre cutlesslager sitter i bosset til pakkboksen?

Mulig jeg misforstår, har aldri skrudd på P45 før, men for meg høres det ut som om dere løftet framre opplagerpunkt slik at akselens senterlinje er tiltet. I så tilfelle kan det i verste fall tenkes at det ikke er mulig å justere nok på motorlabbene for å hente inn denne geometriske endringen. 

Komodo skrev 3 minutter siden:

Ok, så framre cutlesslager sitter i bosset til pakkboksen?

Mulig jeg misforstår, har aldri skrudd på P45 før, men for meg høres det ut som om dere løftet framre opplagerpunkt slik at akselens senterlinje er tiltet. I så tilfelle kan det i verste fall tenkes at det ikke er mulig å justere nok på motorlabbene for å hente inn denne geometriske endringen. 

Jepp, de sitter i bosset til pakkboksen. Motorlabbene ble justert før det ble skrudd sammen på babord og der fungerer det helt supert. 

men da gjelder det kanskje å justere opp mest mulig på de fremre labbene først for å treffe akslens nye senterlinje, og finjustere med de bakre labbene?

Youngtimer skrev Just now:

Jepp, de sitter i bosset til pakkboksen. Motorlabbene ble justert før det ble skrudd sammen på babord og der fungerer det helt supert. 

men da gjelder det kanskje å justere opp mest mulig på de fremre labbene først for å treffe akslens nye senterlinje, og finjustere med de bakre labbene?

ifm bytte fra 71 motorer til 63P motorer for 8 år siden så ble det støpt om i vangen. 71 motorer sitter skrått og 63 motorer sitter "vannrett"

Youngtimer skrev 12 minutter siden:

Tror ikke jeg kan si noe mer konkret om dette uten å se det selv. Det ser dessverre ikke ut til at jeg har noe ledig tid med det første, ellers skulle jeg gjerne kjørt til Oslo og tittet på dette sammen med deg. Men nå høres det jo ut som om du begynner å få litt kontroll på dette selv, så da får du begynne med disse tipsene og se hvor langt du kommer. Du får oppdatere med posting her inne på hvordan det går, og legg inn gode bilder som beskriver problemene og hva du gjør. Også noen vidvinkelbilder som viser hvordan det ser ut i motorrommet hos deg. 

da er R&D fexicoupling fjernet. Jeg ser nå at her spriker det mye... litt sideveis og altfor høy motor...

Det som er rart er at målingen med R&D inntakt så var den nå perfekt 12 vs 6 og 3 vs 9...

.... da er det håp. 

IMG_2314 copy.jpg

IMG_2315 copy.jpg

Hulda skrev for 13 timer siden:

Hmmm. Denne 'opprettingen' er mer på tommestokk- enn mikrometerstadiet. Og dette er et verksted som tar seg betalt? Håper du får motoren langt nok ned. 

ja de truet også med å ikke sette ut båten før jeg hadde betalt...

..legaliserte banditter

Får ikke motoren langt nok ned.

labbene bak har jeg masse å gå på men ikke de foran. Hvis jeg ikke får de foran lengre ned så blir det feil tilt på motor og det spriker kl 6 på bladsøk.

har dokumentert alt og sent mail til slippen/verkstedet om at båten må opp og senterlageret justeres på nytt.

håper på positiv tilbakemelding og at ferien kan starte til uken 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...