Jump to content

Små oljelekkasjer/svetting - normal? - Volvo Penta D1-30

Grizzly

Recommended Posts

Har sett på noen brukte seilbåter. Flest av dem har hatt Volvo Penta D1 motor. Nesten alle har hatt oljefilm på motoren. Og også litt olje rundt bolter og kanter. 

Må man regne med at motorer med 1000-1500 timers gangtid svetter litt olje? Eller skal en «frisk» motor med dette timetallet være helt tørr?

Jeg har hatt flere eldre biler. Sverting av olje her har ikke plaget meg. Imidlertid er jeg mer skeptisk til dette på en seilbåt med tanke på lukt.

Nei. Motoroljen skal være inne i motoren. Er den utenpå blokken, uten noen har sølt, så er det noe galt som ikke er rett. 
D1 er såpass "ny" at de burde fint klare seg uten svetting, spesielt om motoren er godt sørvet og godt holdt. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Jeg har en D1-30F som jeg er veldig godt fornøyd med. (800 timer/2011) Den "svetter" ikke noe sted og jeg følger med på alle kritiske komponenter som små dieselmotorer i båt gjerne har. Den største utfordringen i min Nidelv 24 var ved bytte av oljefilter, men det problemet er nå løst ved å flytte oljefilterplasseringen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...