Grizzly Startet 17.Juni.2023 Del på Facebook Startet 17.Juni.2023 Har sett på noen brukte seilbåter. Flest av dem har hatt Volvo Penta D1 motor. Nesten alle har hatt oljefilm på motoren. Og også litt olje rundt bolter og kanter. Må man regne med at motorer med 1000-1500 timers gangtid svetter litt olje? Eller skal en «frisk» motor med dette timetallet være helt tørr? Jeg har hatt flere eldre biler. Sverting av olje her har ikke plaget meg. Imidlertid er jeg mer skeptisk til dette på en seilbåt med tanke på lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 17.Juni.2023 Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Nei. Motoroljen skal være inne i motoren. Er den utenpå blokken, uten noen har sølt, så er det noe galt som ikke er rett. D1 er såpass "ny" at de burde fint klare seg uten svetting, spesielt om motoren er godt sørvet og godt holdt. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
J-Å Svart 17.Juni.2023 Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Vel, de eldste D1 er vel 18 år, så litt må man regne med. Litt oljedamp kan det komme fra innsuget når en varm motor stanses, så det kan ligge en oljefilm på motoren, men det skal jo ikke dryppe olje. Siden motoren suger luft når den går, så blir det vanligvis ikke så mye lukt. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 17.Juni.2023 Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Ein Volvo som ikkje lekker olje er tom.😁😁 Sitér dette innlegget Link to post
Shortcut Svart 17.Juni.2023 Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Ein Volvo som ikkje lekker olje er tom.😁😁 I Danmark er det nu en Perkins, der har det ry. Men Volvo har jo købt mange Perkins-motorer , og "bare" malet dem om ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Grizzly Svart 17.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Takker så mye. Da vet man hva man skal se etter. Har noen erfaring med D1-30 motoren. Er den pålitelig? (Tenker ikke på en Yanmar vs VP diskusjon). Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 17.Juni.2023 Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Shortcut skrev for 1 time siden: Men Volvo har jo købt mange Perkins-motorer , og "bare" malet dem om ;-) D1-30 er basert på Perkins 403D-11 , som igjen er basert på Shibaura S773L Mye brukt i minitraktorer og lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 17.Juni.2023 Del på Facebook Svart 17.Juni.2023 Jeg har en D1-30F som jeg er veldig godt fornøyd med. (800 timer/2011) Den "svetter" ikke noe sted og jeg følger med på alle kritiske komponenter som små dieselmotorer i båt gjerne har. Den største utfordringen i min Nidelv 24 var ved bytte av oljefilter, men det problemet er nå løst ved å flytte oljefilterplasseringen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.