Jump to content

Hvordan finner jeg stillehavs-østers på hvaler

Almvik

Recommended Posts

larole skrev 1 time siden:

Håper ikke man slenger dem levende på grillen. Det kan fint stikkes en syl gjennom dem, så dør de på flekken. Man skal vise respekt for levende vesener, uansett hvor lite omløp de har i topplokket.

:yesnod:

Men tilbake til østers, mer om det i denne artikkelen i Dykking. Litt om forskjellen på flatøsters og stillehavsøsters, og litt om akkumulering av gift i gamle østers (som jo var tema lenger opp her):

https://dykking.no/nyheter/rss/2789-ser-du-forskjell-pa-ostersen 

Grand Banks jr skrev for 8 timer siden:

Så du bare slenger dem levende på grillen, og spises hele? Når er disse ferdig grillet? Når de er helt sprø?

Jeg må spørre kona. Mulig jeg sa feil og at de hadde vært en tur i woken. Jeg har lært meg å spise først og spørre siden . . Men merkelig nok var det ikke noe problem med skallet. Det var veldig små krabber.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

larole skrev for 12 timer siden:

Håper ikke man slenger dem levende på grillen. Det kan fint stikkes en syl gjennom dem, så dør de på flekken.

Det er jo en grunn til at jeg spør. Da jeg vokste opp så var det to måter jeg ble lært å koke krabber på: Enten ha dem i kaldt vann og så gradvis øke varmen ved å ha gryta over et bål, eller å legge krabbene oppi kokende vann. I begge tilfeller ble jeg fortalt at krabbene ikke merket noe. 

Avliving av krabber har jeg som voksen hørt om, men der er det noen som sier at de dør og andre sier at man bare lammer dem, men at de fremdeles føler. 

Jeg vet ikke hva som stemmer...

Andre grunnen til spørsmålet mitt var om det skal gjøres noe med krabbene før de grilles og spises.

For å spore litt tilbake: I år tar vi nok med fridykkerutstyret på tur (til konas begeistring over overfull båt :giggle:), og da er jo stillehavsøsters et godt mål. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

NilsPils skrev On 25.6.2023 at 12.47:

Å lete etter stillehavsøsters på Hvaler blir nesten som å lete etter trær i skogen, selv om jeg har inrykk av at invasjonen har stoppet opp mange steder. Jeg spiser dem, rå med tilbehør eller dampet. Men jeg foretrekker blåskjell. Jeg synes det smaker litt fisk av dampete stillehavsøsters.

Kona setter teine i strandkanten, agnet med blåskjell. Fanger stort med strandkrabber, strandreker og småfisk. Alt blir spist. Små strandkrabber grilles og spises med klør og skall. Strandreker spises rå elle kokt, med skall. Småfisken er gjerne bergnebb. Den synes jeg smaker direkte vondt og står over. Ellers går det mye i diverse ville urter, strandsnegler og blåskjell. Et tips for å få ut snglene av huset er å knipse av spissen på sneglehuset med en tang.

Det er gratis mat over alt i naturen, ikke minst langs sjøen . . .

Høres helt supert ut. Har du link til ei slik teine, og hvor lenge må den stå?

Torsen67 skrev 39 minutter siden:

Høres helt supert ut. Har du link til ei slik teine, og hvor lenge må den stå?

Hun bruker en sammenleggbar teine hun tok med fra Thailand. Veldig primitiv sak som er blitt historie allerede. Men vanlige krepseteiner, gjerne sånne simple for ferskvannskreps duger sikkert også. Eller biltemas krabbeteine for småkrabber. Hun lar teina stå i en times tid, noen ganger mer. Setter den på grunt vann i tareskogen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Var på foredrag og østersmaking hos Lotta Klemming v/ Klemming Ostron i Edsvik, Grebbestad forrige uke.

Rart hvordan svenskene ser på stillehavsøsters som en ressurs og ikke trussel. I følge Klemming som nå har klart det å få begrepet "Grebbestadostron" varemerket i EU på lik linje med "champagne", gjør stillehavsøster underverk for vannkvalitet gjennom evnen til å filtrere mer vann per time enn blåskjell og ordinære østers.

Både edulis (ordinære) og gigas (stillehavs) smakte utmerket, men et aldri så lite overtak til stillehavs faktisk. :wink:

Sequoia skrev 13 minutter siden:

Både edulis (ordinære) og gigas (stillehavs) smakte utmerket, men et aldri så lite overtak til stillehavs faktisk. :wink:

Hvordan ble de servert? Må si at det frister lite å sette tenna i de klysene som dukker opp når man knuser en østers :rolleyes:  Spiser stort sett det aller meste og er over snittet glad i mat fra havet, men østers må jeg si at ikke frister.

Nja :giggle: Jeg tenkte kanskje det var et konkret tips til hvordan man avliver en krabbe uten å knuse dem med en stein :lol:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Komodo skrev for 2 timer siden:

Hvordan ble de servert?

De ordinære østersene ble servert naturell, men med forskjellige vinagretter (agurk, sjalottløs og et par til som jeg ikke husker hva var). Det smakte sjø og sjømat, uten at jeg videre klarer å definere det tydeligere. Det var ikke ekkelt eller slimete på noen som helst måte, og man skal tygge 3-4-5-6 ganger før man svelger.

Stillehavøstersene ble grilletnoen minutter til de åpnet seg. Da trakk "klysa" ? seg sammen og ble som et fast kjøttstykke. I konsistens vil jeg sammenligne det med kamskjell faktisk. Dette ble servert i skallet sitt med litt brunet smør, blomsterknoppene fra gressløk, pepperrot, og dill. Det var veldig, veldig godt. Liker man kamskjell liker man definitivt stillehavøsters tilberedt på den måten.

Litt morsomt/rart at Norge kaller tre forskjellige reker for det samme, altså strandreker. Mens svenskene og danskene har tre forskjellige navn. Reke er reke:giggle: 

Se fra side 13 i denne linken: file:///C:/Users/ToreFjermer%C3%A5s/Downloads/Fjordrejer-som-fiskeriressource-i-Limfjorden.pdf 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...