Jump to content

Väderöarna - Strömsund blir det mye svell her ved litt sjø?

Førstefender

Recommended Posts

Ikke så lenge til vi kaster loss for årets båtferie, har mange ganger reist forbi Väderöarna pga været og kunn vært der i maks vær.

Har merket litt svell i "indre" havn ved resturanten, selv om forholdene i havet utenfor ikke har vært så ille, men hvordan blir det i Strömsund? Går det å ligge her selv om det er litt sjø utenfor?

Det kommer helt sikkert an på mange faktorer som jeg ikke har kompetanse på. Men, under riktige forutsetninger så kan det komme en del svell der. Har selv opplevd det.., og det var såpass at fenderne lå å skrapte opp og ned berget. Lå da helt i den nordre munningen av sirkelen på bildet, så mulig det er bedre midt i sundet.  

Da gjaldt det å både fendre opp med vannrette fendere som kunne rulle, sammen med loddrette fendere med lodd ned i sjøen, så de ikke ble dyttet opp så lett.. god søvn ble det ikke

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Code0 skrev for 9 timer siden:

Hvis du i stedet prøver deg inn i havna, ikke bli blant dem som går på her… 

IMG_0298.jpeg

Nei, er klar over den grunna der ;) Utrolig at de ikke kan merke den noe bedre istede for å sette streker på tavla over alle som går på. Artig havn, men har ikke tenkt meg inn der, virker litt styrete med alle som må flytte kl 10 om morgenen og havnekaptein med ropert som roper inn båter og bruker også trafikklys :lol: 

Duverden, har det blitt det nå? Forrige gang jeg var der, var leden inn ikke merket. Inni havnen var vi to båter. Ble kompis med et par, den gangen, eldre svensker. De bød på 'nubba', og jeg hadde noen bokser pils. Det var lenge siden. Før Tanums kommun kastet ut etterkommerene etter losfamiliene som bodde i husene rundt omkring havnen. Før det ble clamydiadunk og kommersialisert. 

Bohusln121012003.jpg.869d073c75d15cb2ccdc3732a9d7c254.jpg

• 1 month later...

Kan oppdatere denne når jeg nå sitter med fasit ;)

Kom til Väderöarna i maks vær, følte det ikke var tilrådelige å gå langt inn i Strømsund(longside bryggene) med båt på 50fot da jeg ikke visste om det var ledig plass, så vi ble liggende longside på fjell i den nordlige delen av sundet.

Dagen etter blåste det hatter og høy, som meldt, sjøen vokste seg stor og stygg på utsiden, men vi lå meget fint i Stømsund. Var på jolletur til resturant siden, her lå det ingen båter og bølger gikk langt inn i havna. Selve gjestehavna var rolig.

Er ikke grunna ved innseilingen til gjestehavna markert med et skilt som står på en stang ... under vann? Mener at det står "OBS grunt" eller noe tilsvarende på det. Slik var det i hvert fall for noen få år siden.

Flott plass, mange gode minner derfra, fra sent 80-tall og tidlig 90-tall. Hadde også Väderöarna som fast stoppested på tur til/fra vinteropplag, med programfestet sauna, badestamp og snaps frem til 2018. Kunne ane en økende konflikt mellom SFV, vertshus/gjestehavn og los-etterkommerne. Samt priser som skjøt i været og etter hvert gjorde det lite attraktivt å anløpe stedet. De siste årene fant vi oss heller en bortgjemt holme med ulåst, vedfyrt sauna som vi heldigvis hadde med akkurat nok ved for å fyre opp til behagelig driftstemperatur.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Vi har heller ikke vært der ute siden Tanums kommun startet prisgaloppen. En kuriositet, av alle Sveriges kommuner blir Tanum rated på sikker sisteplass. Strömstad ligger som nummer 11, regnet fra bånn. Men vi liker oss i Strömstad.

torkelmj skrev for 1 time siden:

Er ikke grunna ved innseilingen til gjestehavna markert med et skilt som står på en stang ... under vann? Mener at det står "OBS grunt" eller noe tilsvarende på det. Slik var det i hvert fall for noen få år siden.

Nå er det grønn og rød stake rett utenfor innseiling gjestehavn, skal noe til å gå på.

Hulda skrev 1 time siden:

En kuriositet, av alle Sveriges kommuner blir Tanum rated på sikker sisteplass. Strömstad ligger som nummer 11, regnet fra bånn. Men vi liker oss i Strömstad.

Hvilken rating er dette? Kommunen har definitivt blitt dyr.. mer levelig sør for Soten, men unntak der også!