Jump to content

Blandingsforhold - sitronsyrepulver og vann - til rens av kjølekanaler.

Taskeladden

Recommended Posts

Hei!

Skal rense kjølekanalene på en saltvannskjølt motor som skal inn i båten. Tenkte få dette gjort på land, for å spare meg søl, og se alt er ok før montering. 

Motor har stått lagret i 20 år, og er i god stand, starter med en gang og kjøler tilsynelatende godt. Så rensen gjøres "just in case" og jeg vil ha sterkest mulig blanding for å få ut mest mulig. Noe drit og rust er det garantert etter så lang tid. 

Har lest meg opp på prosessen med sirkulasjon, temp på vannet og virkningstid.
Men sliter litt med å finne riktig blandingsforhold, da det er tusen bruksområder til sitronsyre med tilsvarende forskjellige blandingsforhold. 

Noen her som har gått denne løypen før og har en liten oppskrift?

Har en 5kilos med sitronsyre, regner med det holder og vel så det. 

om noen har gram/liter så hadde jeg blitt happy :) 

Taskeladden

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Jeg har notert med fra en tidligere tråd her på forumet et blandingsforhold på 30 gram pulver til 5 liter vann. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg synes 30g pr 5 liter høres lite ut. Merk, dette er synsing… men jeg bruker endel av det til avkalkning, som vi jo holder på med her i dk. Kan fort finne på å bruke 200g på en liter. Effekten avtar veldig fort, det er som sagt en svak syre.  Det er også forskjell på om du bruker kaldt eller kokende vann. Kokende vann virker mere effektivt, uten at jeg har noe mere faglig tyngde til å kunne si noe mer om det..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

jeg bruker 2 poser og 1 l varmt vann til å rense noen messing skilt.

PS.

Fant denne

• Sitronsyre er også kjent for å fjerne rust, eksempelvis på bil. Du kan da blande 125g sitronsyre med 1 liter vann. La det virke i opptil 24 timer før du skyller av. Slik unngår du bruk av sterke rengjøringsmidler.
  • https://www.beeorganic.no/blog/hvordan-bruke-sitronsyre

Hvorfor ikke bruke system rens.

https://www.marineshop.no/diverse/111382/systemrens-1-liter-rens-av-varme-og-kjølesystemer?gclid=CjwKCAjw-b-kBhB-EiwA4fvKrEN2J3_aOhCfC4HZn1PWPSkzAW7e8GMOsj6ygvK0KYIgn1OUiAWIHhoCR7kQAvD_BwE

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Volvo sine prosedyrar beskriv Oksalsyre på ferskvannside og Saltsyre på sjøvannside.

Der finn du også framgangsmåte, blandingsforhold og prosedyre for nøytalisering.

Sitronsyre er saktevirkande og  vil etablera eit krystalliseringsbelegg på metallet om det får stå for lenge.

- Kvifor bruka sitronsyre?

Har god erfaring med bruk av sitronsyre. Bland ut minst 40g/l.

Fungerer svært godt for rens av sjøvannskjølesystemet.

Lager en sirkulasjon via en balje, starter motoren og tar opp temperaturen til ca. 50 grader.

(Litt ferskvann i blandebendet fra hageslangen for å kjøle eksosen).

Sitronsyre er såpass svak at den trenger litt temperatur.

Det er også en fordel med god gjennomstrømning.

Slenger en rusten rørtang i baljen, gjentar oppvarming/sirkulasjon noen ganger.

Når rørtangen ser bra ut er syrevasken ferdig.

Selv om syren er svak er den sterk nok til at sinken forsvinner, så ta ut sinkanodene eller sett inn nye etter syrevask.

Har ikke opplevd beleggdannelse.

Hvorfor sitronsyre? Rimelig og miljøvennlig, ikke minst i fohold til søl.

Oksalsyre og saltsyre krever betydelig mer forsiktighet.

Sitronsyre tar litt tid, det er nok derfor verksteder vil ha en raskere løsning.

Takk for svar folkens, setter pris på det :)

Motoren har ikke noen  kjøleproblemer pr i dag, så dette er bare forebyggende, mens motor fortsatt er på land. 
Sitronsyren har jeg allerede, så da vil jeg helst bruke den.  
Motoren har stått lagret i mange år på ett gammelt trebåtbyggeri, men startet opp med engang og går som en klokke uten verken røyk eller noe som helst. 

Har kommet over oppskriften til VP med oksalsyre og natriumkarbonat til nøytralisering som de bruker når saltvannskjøling ombygges til ferskvannskjøling. Foreløpig beholder jeg saltvannskjølingen til jeg ser at motor fungerer som den skal, går den sesongen og vinteren uten problemer så kjøper jeg ett martec ferskvannskjølingskit til neste år og kjører oksalsyreprosedyren. 

Prøver meg med 100-125g pr liter vann, og ser hvordan det går. 

lurt triks med en rusten rørtang eller noe i baljen så man ser når prosessen er ferdig. takk for den :)
Tid har jeg nok av, så tenkte la den stå ett par dager å sirkulere på en lensepumpe med en akvarievarmer som varmekilde, før jeg monterer den i båten. 

Motoren som står i båten sliter med lavt oljetrykk på tomgang, alarmen piper konstant. litt turtall så slår den seg av. Mistenker reduksjonsventilen i oljepumpa har hengt seg opp, da jeg har 6-7 bar oljetrykk på kald motor, og nesten ikke oljetrykk på varm motor. Volvo har vært så snill og putta trykkventil-greiene i oljepumpa, som er bygget inn i bakerste lagerbukk på veiva, så istedet for å skru mer enn nødvendig setter jeg inn en annen motor med mye mindre timetall og fikser den andre i vinter. :)

Takk for svar folkens :)

Oppdaterer om det går bra, eller ikke :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Hvorfor syrebehandle en motor som ikke har problemer? Er det lurt?

Rust beskytter jo mot videre korrosjon. Så en motor som ikke har kjøleproblemer bør helst få beholde rustlaget sitt, for å unngå unødig tæring. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
cosmic skrev 42 minutter siden:

Index,i kjølerne er det lite rust

Det vet jeg. Men her var det vel snakk om å sirkulere syren i motoren i dagesvis? Det er jo snakk om en sjøvannskjølt motor, og da har den heller ikke kjølere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For min del er ikke poenget å fjerne korrosjon, men groe og annet organisk belegg i kjølekretsen.

Den rustne rørtanga er bare med som indikasjon. Når den er ren er groe og belegg også borte.

Det er fornuftig å gjøre dette som forebyggende, så lenge det er sirkulasjon fungerer dette veldig bra.

Tette rør i f.eks en varmeveksler er mer krevende å fikse ved syrevask.

I en sjøvannskjølt motor kan det absolutt være fornuftig å fjerne korrosjonsprodukter.

Disse har en lei tendens til å samle seg i lavpunkt og trange kanaler og forårsaker dårlig kjøling.

Overflatene blir også rene og får naturligvis ny overflatekorrosjon etter syrevasken.

Men at det skulle påvirke levetiden synes ikke sannsynlig.

Da er det nok av større betydning at kjølekanaler osv. holdes åpne.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...