Jump to content

Drivstoff for Wallas 1800 Sail?


Lazyjack

Recommended Posts

  • 8 måneder senere...

Noen som har testet denne fritidsparafinnen(campingparafin) fra Biltema? Ser nå at fritidsparafin av flere plutselig er navnet om til campingparafin,  ser også kemtyl sin har denne endringen og tekst og bilder med begge navn står om hverandre. Sikkert bare for å forrvirret oss enda mer når riktig parafin skal kjøpes. 
 

 

IMG_1204.jpeg

Link to post
Share on other sites

I et forum om friluftsliv var det en guru på alt som hadde med primus og kokeapparater å gjøre. Han hevdet at tennvæske er det reneste av alle parafinproduktene. Det rimer for så vidt - grilles det for tidlig får en vel i seg en del uforbrent.

 

Etter som dette har vært billigst de siste åra, har jeg brukt det i min Wallas 3200. Har i hvert tall brent 100 liter, helt uten problemer. 

Hadde brenneren til rep - Sunwind, Rudsletta - for å skifte tenner for et par år siden, og verksted fant ikke soting. Jeg merker ikke forskjell i temperatur fra Kemetyl fritidsparafin, men har ikke målt.

 

Dette er kun min erfaring. Jeg diskuterte ikke brennstoff med Sunwind ut over å spørre om det var unormal soting, og har ikke fått det "godkjent" på noe vis.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke "tennvæske" én ting, så det er i utgangspunktet en drøy påstand, men så lenge man bruker riktig type så fungerer det fint i primus.

En Wallas fungerer derimot svært forskjellig, så det er ikke sammenlignbart.

 

Lars H. skrev On 6.7.2009 at 11.17:

Vel, nå jobber vel en primus og et Wallas kokeapparat helt forskjellig. I en primus står brennstoffet under trykk, mens det i Wallas kokeapparatet ikke finnes trykk, men en veke som lett kan sote og kokse seg til dersom det ikke er rett type olje. Så sammenligningen er neppe helt reell.

Lars H.

 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 21 timer siden:

Så sammenligningen er neppe helt reell

Primuser soter og tetter dyser, men...Primus eller ikke, det var oljas renhet denne eksperten siktet til. Om tennvæske er "en ting", eller om det finnes krav til den, det vet ikke jeg. Tennvæska kjøpes sammen med dagligvarer der det passer.

 

Jeg beskrev flere års erfaring med minst hundre liter tennvæske i Wallas 3200. Videre, sammenligning med fritidsparafin, samt verkstedets vurdering av soting. Funker perfekt.

 

Dersom noen vet at dette er skadelig på sikt, vil jeg gjerne vite det så jeg kan revurdere - helst med en saklig begrunnelse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...