Jump to content

Løst: D3 160, er startbatteriet mitt for svakt?

PolarOslo

Recommended Posts

En fortsettelse av et spørsmål eg stilte for kort tid siden, men tror eg har kommet nærmere kjernen:

Motoren min, en D3 160 er litt seig med å starte.

- I hele fjor startet den umiddelbart på 1-2 sekund uansett

- Eg skiftet startbatteri i vår,  gikk fra 80 ampere til 74 ampere (men fyren på butikken mente det var sterkt nok, også mtp output)

- Nå bruker den gjerne 5-6 sekund på å starte, av og til mer.

-Starter sviver ufortrødent

- Spenning på batteri viser helt fulladet (målt med multimeter), voltmeter på båt viser også 12.7.

- Når motoren har gått i ett par minutter, og eg prøver å starte en gang til er voltmeteret gjerne på 13-13.4. Da starter den umiddelbart. 

Trenger tips til problemløsning.

(Ps: for dere som har lest så langt og kanskje lurer på den andre posten, det løste seg med å justere tenningslåsen).

Trond 

Redigert av PolarOslo
Antagelig løst (see edit history)

Jeg vet ikke hvor stort/kraftig (CCA) som din båt krever, men mange vil jo annbefale størst mulig batteri ?, de det kamuflert mange feilkilder... 

Jeg mistenker dårlig kontakt, ofte på minus/jord-kabelen. Har du en startkabel, så er det enkelt. Koble den mellom god jord, reint metall/bolt på blokka, og rett til minus på batteriet. Sviver starteren bedre da, så har du dårlig jording av motoren. 

Gjør eventuelt det samme mellom pluss på batteriet og pluss inn på start-releet. Du kan også bruke multimeter, å måle spennings-fall på samme måte. 

Tilsynelatende fine kontakter på batteriet, eller pluss inn på startmotoren, eller jording inn på blokka, kan også ha korrosjon, som gir spennings-fall. 

Som alltid når det jobbes med batteriet/kabler og annet, i trange områder, så er det alltid smart å fjerne ringer og klokker og annet som kan føre til en kortslutning, med påfølgende skader. Spessielt når det jobbes på pluss-siden. Minus-siden er den trygge siden. Så greit å begynne der ?

Lykke til. 

Jeg ville evt sjekket for en ørliten lekkasje i dieselsystemet, feks sies det at filter på motoren på disse må teites bra opp for å tette skikkelig. Hadde selv noe lignende men kun etter vinterlagring. Ved bytte til annen type forfilter (Racor) så forsvant dette.

Dersom D3-160 har ‘lufteknapp’ på sida av motoren kan du enkelt sjekke dette (usikker, har selv D3-220 som har denne knappen). Bruk knappen før start ved kald motor, 5-10 sek. Du hører på endring i lyden når systemet er ferdig luftet . Kommer den da med en gang ville jeg friskmeldt batteriet og heller gått over dieseltilførsel. 

Takk for input. Det viste seg å være et par kontakter som var dårlig tilskrudd som nok førte til spenningsfall. Sjølv om det denne gang var enkleste løsning setter eg så utrolig stor pris på all kunnskapen her inne, det er greitt å lære seg en del om korleis alt henger sammen!

T

Komodo skrev 1 time siden:

Så bra at det løste seg :thumbsup:

Og akkurat dette: 

var årsaken til at jeg tipset deg til å teste med et annet batteri med skikkelig kabling, ikke startkabler.

Skjønner du ikke likte mitt tips angående bruk av startkabler i feilsøking. Tror faktisk det var noe jeg lærte på yrkesskolen i si tid. 

Jeg må bare si jeg har veldig god erfaring med det, på motorer av relativt liten størrelser som dette. Jeg ville veldig raskt, med en startkabel kunne isolere feil i startkretsen med en startkabel. 

Jeg må jo heller si ditt tips, å nermest bygge opp et nytt ledningsnett for startkretsen med gode kabler, høres litt voldsomt ut. 

Eller hva mener du er feil, ulempe med mitt forslag å bruke en startkabel?  

Sørlandet2 skrev 1 minutt siden:

Skjønner du ikke likte mitt tips angående bruk av startkabler i feilsøking. 

...

Eller hva mener du er feil, ulempe med mitt forslag å bruke en startkabel?  

Beklager at jeg tråkker deg på tærne her nå, det var ikke meningen. Jeg har rett og slett oversett at du har gitt det rådet. 

Poenget mitt med å skru på to ledninger, en til pluss og en til minus, var å unngå spenningsfall i klypene, samt i lange (og kanskje tynne) startkabler.

Sørlandet2 skrev 3 minutter siden:

Jeg må jo heller si ditt tips, å nermest bygge opp et nytt ledningsnett for startkretsen med gode kabler, høres litt voldsomt ut.

Kan kanskje høres voldsomt ut når du vinkler det på den måten der. For min del er det såre enkelt; to ledninger med en kabelsko i hver ende. To slike ledninger har i alle fall jeg liggende i rotekassa allerede. Polsko og kabelsko er som regel på plass i det eksisterende anlegget allerede. 

Komodo skrev 2 minutter siden:

Kan kanskje høres voldsomt ut når du vinkler det på den måten der. For min del er det såre enkelt; to ledninger med en kabelsko i hver ende. To slike ledninger har i alle fall jeg liggende i rotekassa allerede. Polsko og kabelsko er som regel på plass i det eksisterende anlegget allerede. 

Å ha slikt tilgjengelig er det nok ikke alle som har, en kveil med god tykk kabel, passe kabelsko? Løse kabelsko har ihvertfall ikke jeg, som er en ordentlig skrotnisse. Og så må kabelen avmantles og skrues fast på kabelskoen. Så må tilkoblingen på batteriet renses godt og kabelskoen skrues godt fast. Dette er ikke en ENKEL dagligdags jobb for "tante Agate"!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 28 minutter siden:

Dette er ikke en ENKEL dagligdags jobb for "tante Agate"!

Mulig det ikke er så enkelt for din gamle tante Agate (kjenner ikke henne), men jeg hadde kanskje litt høyere tanker om Trond (trådstarter). 

Noen tykke ledninger med påpressede kabelsko ligger alltid i rotekassa mi i garasjen, ting og tang som har blitt tatt vare på fra tidligere batteribyttinger og prosjekter. Trodde alle hadde det. Da er det ikke stort mer jobb enn å sette på starkabler. 

Komodo skrev 40 minutter siden:

Beklager at jeg tråkker deg på tærne her nå, det var ikke meningen. Jeg har rett og slett oversett at du har gitt det rådet. 

Poenget mitt med å skru på to ledninger, en til pluss og en til minus, var å unngå spenningsfall i klypene, samt i lange (og kanskje tynne) startkabler.

Da har vi oppklart den????

Ja usikker på hva trådstarter har i rotekassa si, men godt det løste seg ?

Komodo skrev 1 minutt siden:

Noen tykke ledninger med påpressede kabelsko ligger alltid i rotekassa mi i garasjen

Det hadde vært artig med en poll om det er noen andre enn deg som har slikt i det hele tatt liggende. Husk, - det er mange med båt som bor i blokk uten en gang en liten bod til sykkelen.

Vi med båt er et mangfold.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 28 minutter siden:

Det hadde vært artig med en poll om det er noen andre enn deg som har slikt i det hele tatt liggende.

Herregud Lars, hva er poenget ditt her nå? Skal du lage en meningsmåling for å få fram at du har rett i at folk flest ikke har to ledninger med kabelsko liggende i garasjen? Hva blir det neste, lage en poll hver tenkelige ting som folk kanskje har eller ikke har i garasjen?

Lars H. skrev 1 time siden:

en kveil med god tykk kabel, passe kabelsko? Løse kabelsko har ihvertfall ikke jeg, som er en ordentlig skrotnisse.

Lars  har du ikke det! 

I så fall blir du degradert til medium skrotnisse.. måtte bare :wflag:

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hehe, først takk til alle som har tiltro til mine evner, eg har lært at den beste måten å lære på er å forsøke så langt man kan, og være klok nok til å innse når man har møtt problemet som trenger kvalifisert arbeidskraft.

Etter et par tidligere år med en saltvannskjølt MD7a der man fikk til det meste med en skiftesnøkkel og pågangsmot, så er eg i en god læringskurve her. Og nei, eg har dessverre ikkje en god nok roteskuff med diverse kabler, men kompetanse og utstyr baller på seg fortere enn man tror! Begynner å danne seg et hjørne i boden på Torshov som er dedikert alskens rart.

De fleste av tipsene her var nye for meg, så planen var å begynne med det som var enklest, og jobbe meg oppover til eg møtte på uoverkommelige hindre. Tror eg skulle kommet et stykke på lista ?

Hilsen hobby-elektriker/mekaniker/rørlegger/møbelrenser/trepusser/polisher

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...