tom Cognac Startet 19.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2023 Jeg har et 25mm rustfritt rør som jeg skal ha en "foring" inni. Jeg målte innvendig diameter til (ca) 22mm. Og kjøpte et 22mm kobberrør hos en rørlegger. Så viser det seg at kobberrøret er litt "stort", det går nesten ikke an å få dyttet det inn i det rustfrie røret. Er det forsvarlig å dreie/pusse kobberrøret for å få det til å passe (kobberrøret skal gli lett i det rustfrie røret). Ved dreien/pussing - vil det ha noe å si for kobberrørets styrke? Vil det svekkes el.lign på noen måte? Jeg har også vurdert om jeg skal kjøpe et 20mm stålrør (Biltema har, https://www.biltema.no/bygg/byggbeslag/stalror/stalror-20-mm-2000050441) til "foringen". Dette er til masta på båten min - så sp.målet er båtrelatert. jeg tørker ut på land....! Link to post
Andora Svart 19.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2023 Ville heller fått tak i et 22 mm syrefast rør å dreiet av så det gikk inni,hvis det er 25x1 rør du har så skal 22 gå fint inni, jeg brukte det for å skjøte noen rør på et rekkeprosjekt. Stålrør må du ihvertfall ikke bruke, da ruster det syrefaste røret. Link to post
NilsPils Svart 19.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2023 Jeg mener at et 22 mm rustfritt kalesjerør går inni et 25 mm med glidepasning. Har brukt det for å lage demontasjskjøter på kalesjestengene mine. Passet helt perfekt. Men prøv før du kjøper. Ellers burde det ikke være noen stor svekkelse om du pusser av noen tiendedels mm på kobberrøret. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2023 tom Cognac skrev for 7 timer siden: Så viser det seg at kobberrøret er litt "stort", det går nesten ikke an å få dyttet det inn i det rustfrie røret. Vær obs på at disse rustfrie rørene er sveiste rør. Ta fingeren inni røret og kjenn etter om sveisen er markant, det er stor forskjell på akkurat det. Hvis foringen din ikke skal være så lang kan det hende at du klarer å slipe vekk sveisen inni det rustfrie røret med en rettsliper. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 20.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2023 Komodo skrev for 10 timer siden: Vær obs på at disse rustfrie rørene er sveiste rør. Hei Komodo. Dette er deler til masta mi (tror jeg har "snakket" med deg om dette tidligere, jeg fikk laget masta hos https://www.1881.no/anleggsmaskiner-og-utstyr-utleie/anleggsmaskiner-og-utstyr-utleie-viken/anleggsmaskiner-og-utstyr-utleie-torp/rustfritt-as_106606748S0/ (Kato har tidligere vært ansatt hos Windy og laget alt av rustfritt til båtene, driver nå for seg selv) og så vidt jeg kan kjenne så finner jeg ingen sveis inne i rørene. For meg virker det helt glatte og fine innvendig. jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2023 Joda, husker godt masteprosjektet ditt. Hvis du ikke kjenner sveisen inni røret så er det jo greit. Slike rør er aldri 100% runde innvendig, så en dreid bolt (aksel/rør) vil aldri tangere flaten inni røret perfekt. Men hvis det ikke er en sveis som er følbar hadde jeg ikke brydd meg. Så til spørsmålet ditt: tom Cognac skrev for 19 timer siden: Er det forsvarlig å dreie/pusse kobberrøret for å få det til å passe (kobberrøret skal gli lett i det rustfrie røret). Ved dreien/pussing - vil det ha noe å si for kobberrørets styrke? Vil det svekkes el.lign på noen måte? Om det er forsvalig? Vel, det kommer jo helt an på godstykkelsen i kobberrøret, hvor mye du må dreie av, og hvilken belastning det vil få. Dette sier du ingenting om, da blir det umulig å svare. Om det vil ha noe å si for rørets styrke? Ja, hvis du dreier ned på utvendig diameter vil røret miste styrke. Om det har noen betydning er umulig å i ut fra det du har opplyst. Kan vi gjette på at dette røret skal brukes som en skjøt der du har delt masta? Jeg vet jeg har sagt det før, men igjen, hvis du hadde stilt spørsmålet i den tråden du har om masta så hadde kanskje slike usikkerheter blitt lagt døde først som sist. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 20.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2023 Jeg har et prosjekt hvor jeg m,åtte forsterke 25 mm rekkerør med 22mm syrefast rør. Dette gikk helt fint, men det er vel som Kommodo hevder, Rør kan sikkert også både være ovale og ha sveisekant innvendig Link to post
NilsPils Svart 20.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2023 Som sagt så brukte jeg 22 mm til å lage demonterbare skjøter på 25mm kalesjestenger. De passet med perfekt sugepasning uten noen justeringer. Det ble skjøter som lett demonteres og likevel helt uten slark. Nå er det enkelt å stue bort stengene for vinteren. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn