Jump to content

Bensin 95 E10 på utenbords Mercury 2005 modell, kan den brukast?

peterka

Recommended Posts

Var inne hos Mercury forhandler og kjøpte ny bensinkopling til motoren, ( hadde svellet og var deformert i simmering) dem sa at den nye bensinen kunne skape kluss med enkelte komponenter da alt ikke tåler E10 like godt.

Da den nye bensinen ikke tåler lagring heller så blir det 98 oktan heretter for min del.

Blir spanande å sjå om forsikringsselskapa torer å peike bensinkvalitet dersom dette medfører auke i båtbrannar som følge av bensinlekkasje.

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

En motor fra 2005 bør være konstruert for E10. Det finnes sikkert info fra Mercury ute på nettet om fra hvilke årganger motorene er bygget for E10. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Lurer på om jeg har lest at alle Mercury etter 1996 skal tåle E10 bensin helt fint? Utfordringen er vel heller lagring, den bør ikke få stå for lenge. Men dette finnes det tilsetninger for å forebygge, bruker selv tilsetninger fra QuickSilver som anbefalt i manualen for min motor.

Tror ærlig talt ikke  Mercury hadde en krystallkule for snaut  30 år siden der dem kunne forutsi bestandelene i bensinen i 2023 slik at alle pakninger og slanger tåler denne nye bensinen helt fint. 

Evetuelle skader vil dukke opp etter måneder eller år.

Begge koplingene på bensintank og motor var helt ødelagt i tetningene på min 2014 modell 25 EFI. Kan jo være tilfeldig men...

hanto1 skrev for 6 timer siden:

Tror ærlig talt ikke  Mercury hadde en krystallkule for snaut  30 år siden der dem kunne forutsi bestandelene i bensinen i 2023 slik at alle pakninger og slanger tåler denne nye bensinen helt fint. 

Det hadde de garantert ikke. Men de har ganske så sikkert tatt en gjennomgang nå i ettertid, slik som alle andre motorfabrikanter har gjort. Jeg sjekket nettopp for bilene mine, og f.eks Volvo sier at E10 går greit på alt fra 1976 og opp unntatt en spesifikk motor. Men det som slår litt ekstra inn med båtmotor er lagringsbestandighet, så om man kan unngå E10 er det ikke dumt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå er det andre nasjoner på kloden som har hatt drittbensin i mange årtier, så E10 kommer ikke som Julenissen på kjerringa. Brasil har vel en eller annen E90 variant hvis jeg husker korrekt. I USA mener jeg det har vært høyere spritandel lenge. Er vel derfor det virker som  det kan gå greit for motorer av nyere dato. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...