Jump to content

Myk glassfiber ytre lag. Øvre del over vannlinjen. V skrog Fjord 21 DC.

Fjord21DCV6

Recommended Posts

Hei

Båt har stått på land siden 2018/2019.

Jeg har etter den har stått på land et års tid oppdaget typ osmose ertestørrelse og de fleste enda mindre, men kun over vannlinjen. Syrlig brunlig væske i dem. Hardt bakenfor. Jeg har skrapt vekk alt hardt gammelt bunnstoff og sparklet sår i gelocoat. Planen er å legge to strøk epoxy antipest primer. Båt etter kjøp i 2017 har gått i ferskvann. Men,

nå når jeg trykket på glassfiberskroget på øverste del over vannlinjen der skroget svinger lett svikter glassfiber litt akkurat som at den har delaminert seg hva nå enn det vil kjennes ut. dunklere lyd i området her enn bakover og fremover og nedover. Jeg fant en nå sviktende tetting etter tre skruehull i området over fender. 

jeg håpet jeg bare kunne slipe vekk blærer. Fikse evt utettheter under maling rundt på dekk/gamle innfestninger evt. og male skroget på nytt med epoxy primer helt opp til fender. 

må jeg legge hardt fokus i «myk» glassfiberskrog lokalt eller er det mer vanlig og kan ignoreres? Se området som opplevdes lett sviktende i glassfiberflaten når jeg la litt press på.

F6E1239E-60EE-4828-8E62-8ACBE7CE28BB.jpeg

7A3B2F78-A29E-476F-A95A-2ADDDD3C951F.jpeg

083E54C9-B8B2-4601-851E-CDC394244C8D.jpeg

E72E946C-3C83-46EF-A19B-D4557D9059A5.jpeg

5AE91537-75F6-4C44-9B71-02E40FA182C3.jpeg

Ja. Jeg kjente på nytt nå. Det er liksom hele store flater som kunne skimtes svikte litt. Da tenkte jeg mer som du sier.

Men var ett punkt motsatt side på størrelse 8x4cm som var mykt. Den må antakelig sees på, sprøytes inn noe. 

ellers de hersens osmose liknende blemmer. Kun over vannlinjen. Kan ha trukket såvidt via noen svakere punkter i tidligere utført maling.

EF9B9EFE-8437-4494-AB1C-6289FF448495.jpeg

E33D95AE-3474-47E1-BBF2-C2357B958D67.jpeg

3DC1F67E-062A-4AFF-80F1-CDA42BF9CF62.jpeg

Osmose over vannlinjen er ikke vanlig. Håper du fikk vasket skikkelig ut av byllene før du sparklet igjen. 

Det lille myke partiet kan kanskje forsterkes fra baksiden? Så du slipper å ødelegge overflaten?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Uten å ha sett skuta så prøver jeg meg med noen betraktninger. 

Osmose over vann har jeg sett ved noen annledninger så det er ikke helt uvanlig. 

Osmose starter alltid med luftlummer i ytterste skiktt av laminat. Kan være litt dårlig heft enkelte plasser ,urenheter,rusk, eller for tidlig herding før ferdig utrulling.  

Normal rekkefølge for støping av et skrog er at det legges gelcoat. Så et første lag. Normalt 450 gr. Csm. Så herding før de videre neste lag legges. Ca 6 lag .

Det betyr at de fleste støoefeil ligger ca 1 mm inn i laminatet.

Det er en fin løsning å åpne alle blærer å sparkle med en gelcoat sparkel. Disse partiene som er myke er sannsynligvis  lokal delaminering. Ikke noe skummelt i det heletatt da det kun er i ytre del av laminat.

Kan repareres ved å bore to små hull. Et oppe ,et ned. Bruke epovy hvor man sprøyter i(engangsspeøyte)nn nede til det kommer ut oppe. Kan også slipes ut,sparkles å pusses.

Sparkel fåes i de fleste farger på tube eller liten boks. Blir fargen feil finnes det små flasker med brekkfarge som man kan blande inn. 

Den blå stripa  ville jeg ikke prøvd meg på uten at det er helt nødvendig. Vanskelig farge.

Lykke til !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev for 8 timer siden:

Uten å ha sett skuta så prøver jeg meg med noen betraktninger. 

Osmose over vann har jeg sett ved noen annledninger så det er ikke helt uvanlig. 

Osmose starter alltid med luftlummer i ytterste skiktt av laminat. Kan være litt dårlig heft enkelte plasser ,urenheter,rusk, eller for tidlig herding før ferdig utrulling.  

Normal rekkefølge for støping av et skrog er at det legges gelcoat. Så et første lag. Normalt 450 gr. Csm. Så herding før de videre neste lag legges. Ca 6 lag .

Det betyr at de fleste støoefeil ligger ca 1 mm inn i laminatet.

Det er en fin løsning å åpne alle blærer å sparkle med en gelcoat sparkel. Disse partiene som er myke er sannsynligvis  lokal delaminering. Ikke noe skummelt i det heletatt da det kun er i ytre del av laminat.

Kan repareres ved å bore to små hull. Et oppe ,et ned. Bruke epovy hvor man sprøyter i(engangsspeøyte)nn nede til det kommer ut oppe. Kan også slipes ut,sparkles å pusses.

Sparkel fåes i de fleste farger på tube eller liten boks. Blir fargen feil finnes det små flasker med brekkfarge som man kan blande inn. 

Den blå stripa  ville jeg ikke prøvd meg på uten at det er helt nødvendig. Vanskelig farge.

Lykke til !

Komodo skrev for 4 timer siden:

Mulig jeg tar feil, men for meg ser det ut som om den er malt i ettertid (sitter på mobil).

Takk for respons. Det ligner på hva jeg også har hørt fra andre. Ja, jeg mistenker at blærer kommer av litt tynn malingslag nedenfor blå stripe som ikke har blærer i det hele tatt. Noen småskader er det under ifm maling også så sikkert flere årsaker. Må først få på primer ned og opp uk linja også får jeg fjerne bobler og pusse lett over for nytt lag ok linje

• 2 uker senere...

Nå har jeg pusset ned med 40/80 papir og slipemaskin. Til bunnstoff kun har et blåslør rundt om. To lag med Antipest primer hele veien.

skal pusse med slipepapir over vannlinjen unntatt det blå slik at jeg får med 95% av blemmene. Så blir det ett lag med top coat der og samme på dekk. 

kommet til å kjøre kun med primer på ferskvann iår.

00D95790-7BB5-4F61-9310-8C899C8497AA.jpeg

80A5C6AF-C6DA-4809-84EA-75AD94C2E1FE.jpeg

7150B377-E07C-4652-A1C0-4DF084823745.jpeg

5A3E1CC4-763D-415E-BFA7-F6B99AEB3E35.jpeg

8F7757D7-3C3E-4DB0-A7AA-8F8B3ED68CE6.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...