Jump to content

Vaskemaskiner i gjestehavner (campingplasser og myntvaskerier)


tobixen

Recommended Posts

Jeg undres ...

 

I en "allminnelig" klesvaskemaskin ment for installasjon i hjem tar det ofte mellom en time og tre timer å vaske klær avhengig av maskintype og programvalg (hvis man ser bort fra programvalg med "hurtigvask", som såvidt kaster litt vann på klærne).  I de maskinene som ofte er installert i gjestehavner og campingplasser (og omtrent alltid i myntvaskerier) tar det ofte mellom 25 og 45 minutter, avhengig av maskintype og programvalg (og ofte tilsetter de selv såpe - noe som er veldig greit om man ikke gidder å drasse med seg vaskemiddel til vaskeriet, men veldig ugreit dersom man f.eks. ønsker vaskemiddel uten parfyme eller spesialvaskemiddel for kulørt/hvitt/ull, etc).

 

Jeg antar at (minst) én av påstandene nedenfor er sann:

 

A) at klærne ikke blir like bra vasket i slike maskiner som i maskinen hjemme

 

B) at slike maskiner er mer effektive, men også sliter ut klærne fortere

 

C) at slike maskiner er teknologisk mer avansert enn maskinene hjemme, og derfor vasker klærne like bra på mye kortere tid

 

D) at hjemmemaskinene (pga lovreguleringer og whatnot) er optimalisert til å bruke minst mulig vann, slik at det er nødvendig med lange vaskeprogram.

 

Eventuelt, i kombinasjon med A:

 

E) vaskemidlene som benyttes i disse maskinene inneholder så mye parfyme at brukerene ikke merker at klærne ikke blir godt nok vasket.

 

Hva tror publikum? 

Link to post
Share on other sites

Mye av tiden går med til å varme opp vannet. Jeg vil tro at en slik proffmaskin har mye større varmeelementer, som gjør at den får tempen opp raskere. 

 

En kompis hadde en gang leilighet med varmtvann inkludert. Der var oppvaskmaskinen koplet til varmtvannet, noe som førte til at det som vanligvis var et timesprogram tok et kvarter ca. Så oppvarmingstid har betydning. 

 

Ellers så kan kanskje D også være et element?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjøre jeg på 40min programmet på den dyre AEG hjemme, så blir normalt skitten tøy fint rent det.

Men ja er mye større varmeelementer i industri maskiner. å disse koster også en halv båt hehe

 

Men ellers er det mange båthavner her omkring, som har vanlige maskiner som tar like lang tid som hjemme.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, X10an said:

Har du noen gang tatt tiden på en industri-oppvaskmaskin på et restaurantkjøkken? De store firkantede rustfrie boksene som tres ned over oppvasken? Vi snakker vel gjerne godt i underkant av to minutter...

Det er steam som brukes på dem!   

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, X10an said:

Har du noen gang tatt tiden på en industri-oppvaskmaskin på et restaurantkjøkken? De store firkantede rustfrie boksene som tres ned over oppvasken? Vi snakker vel gjerne godt i underkant av to minutter...

 

To minutter i steameren er bare en del av vaskeprossessen - vasken skal først spyles grundig - og det som går inn der er gjerne "fersk" oppvask ... og alt som benyttes er vel også beregnet for å kunne tåle et opphold i steameren. 

 

Dette kan ikke helt sammenlignes med situasjonen hjemme, hvor grisete og fettete oppvask settes rett inn uten noe særlig skylling, og blir stående der i dagesvis før noen gidder å starte oppvaskmaskinen, og hvor oppvaskmaskinen så kjører på maksimum 65 grader elns, eller evt bare 50C dersom man velger "eco", som vel også gjerne er standardinnstilling på moderne oppvaskmaskiner.

 

(Hvilket minner meg på at det er på tide å gidde å starte oppvaskmaskinen - har noen dagers opphold på landjorda i Oslo nå) :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp operert en 'industrioppvaskmaskin' av typen der man drar topplokket ned over maskinen. Denne maskinen måtte kjøres i gang en times tid før vasking for at vannet skulle varmes opp. Og så var det vanlige dyser som spylte. Ikke noe spesielt med denne maskinen, annet enn at det var noen deler som måtte settes på plass inni der, paneler, rister og noe greier. Ikke noe jeg kunne tenke meg å ha hjemme. 

Link to post
Share on other sites

X10an skrev for 2 timer siden:

Jeg tror du tar feil?

 

 

Eg har no brukt nesten 3 minutt på å sjå på oppvask. På tide å revurdere mine livsvalg ...

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Share on other sites

cortinaman skrev 15 minutter siden:

Eg har no brukt nesten 3 minutt på å sjå på oppvask.

Har du virkelig aldri gjennomført en hel runde med vanlig vaskemaskin. Det har jeg gjort, flere ganger faktisk. Det kan være veldig interessant å se hvordan sokkene bytter plass med t-skjortene gang på gang i forskjellige mønstre... :-)

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 4 minutter siden:

Har du virkelig aldri gjennomført en hel runde med vanlig vaskemaskin. Det har jeg gjort, flere ganger faktisk. Det kan være veldig interessant å se hvordan sokkene bytter plass med t-skjortene gang på gang i forskjellige mønstre... :-)

Det eneste eg er sikker på når det gjelder sokker i vaskemaskin er at det pleier forsvinne en hver gang :giggle:

------------------                                                                      

Signaturbilde.png.d84528afcc10eff0d32d2d0cfd0c5b1f.png          Frode

Link to post
Share on other sites

On 6/23/2023 at 1:00 PM, cortinaman said:

Det eneste eg er sikker på når det gjelder sokker i vaskemaskin er at det pleier forsvinne en hver gang :giggle:

 

Det er en naturlov, er det ikke?

 

Nå divergerer jeg ... men det var i militæret, vi ble instendig bedt om å putte sokkene våre i "sokkepose" slik at sokkene ikke skulle komme på avveie.  En vernepliktig fikk i instruks å se på vaskemaskinen mens den vasket.  Selvfølgelig kom det færre sokker ut av vaskemaskinen enn hva som ble puttet inn, og vedkomne fikk refs.  I mitt hode helt galt å gi vedkome refs for noe som ikke kan tilskrives annet enn naturens lover.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...