fiskeskjær Startet 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2023 Hei, Er ute etter min første seilbåt. Har ingen erfaring, men noe jeg har drømt om i mange år. Regner med det blir en bratt læringskurve. Vurderer også å bo i båten i perioder. Ønsker ikke et oppussingsprosjekt, men er passe handy så kan fikse litt selv. Fulgt med på finn de siste månedene. Sett på alt fra rimelige båter rundt 100.000-200.000 til dyrere båter som foreksempel Bavaria 32 til 38. Da snakker vi priser mellom 400.000-700.000. Føler det er en liten jungel for meg med lite kunnskap. Redd for å kjøpe katta i sekken. Setter pris på alle gode tips og råd for å gjøre et godt kjøp. Link to post
Code0 Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Velkommen på forumet. Det diskuteres mye i denne facebookgruppa: vanskelig å være mer konkret når vi ikke vet hvor du er, hvor gammel, hvor rik osv. følg opp med konkrete spm, så får du bedre svar. Følg opp tråden, mange melder seg inn , poster et spørsmål og så blir det stille. Du kan søke her på forumet ‘kjøpe seilbåt’ så ser du mange tidligere tråder og få tips til spørsmål. Jeg anbefaler å seile endel før man kjøper. Link to post
fiskeskjær Svart 21.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Takk for det. Holder til midt i landet og er snart midt I livet. Legger ved noen linker av båter som virker interessante https://www.finn.no/302138084 https://www.finn.no/299545831 https://www.finn.no/305961602 https://www.finn.no/306909802 https://www.finn.no/253218193 Link to post
Code0 Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Bra knippe det. Uten seilerfaring er det greit å kjøpe en båt som ligger i nærområdet. Det blir kanskje noen turer til båten før du kan ta den hjem, og uten erfaring selv må du ha hjelp for å flytte den. Båtplass har du vel kontroll på? Her i indre Oslofjord er det et problem. en tanke kan være å tenke å kjøpe en mindre / rimelig båt med tanke på å ha i to år, og såbytte opp når du har fått erfaring om egne behov. Link to post
fiskeskjær Svart 21.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Har kontroll på eventuell båtplass ja. Kan være lurt å starte med en litt mindre båt til man har skaffet seg erfaring ja. Noen som har noe kjennskap til Rush 97 båtene? Er disse greit priset i forhold til tilstand? Noe man bør være opps på? Bavaria 38 som står i Trondheim blir en helt annen prisklasse. Skulle gjerne vært med blykjøl å nyere seilgarderobbe. Båtmarkedet er kanskje litt usikkert akkurat nå så 690.000 for den er kanskje litt høyt priset? Link to post
quantumduck Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Axel Nissen-Lie Seilmagasinet har en TwoStar som han har skrevet mye om, diverse oppgraderinger og reperasjoner etc. Hvis du googler litt finner du sikkert mye info der. Link to post
Code0 Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 fiskeskjær skrev 51 minutter siden: kanskje litt høyt priset? Et er jo alltid 1000kr spørsmålet… mye filosofisering om prisnivå i denne tråden: Har Røkke lyst på den så kjøper han den, om Gjelsten OG Røkke har lyst på den så går prisen opp, om den er den ene riktige for kjøper… så følg med i markedet. Mange sitter uten båt fordi de syns alt er 20’ for dyrt… får de ikke prutet ned så ingen kjøp. Sånn går no’ dagan, uten båt… og hvis de ser noe som de syns er ‘rimelig’ priset, så ser de etter skjulte mangler / feil, eller tenker ‘ her er det en som MÅ selge, så jeg får sikkert prutet 20’ til’… så når du ser på båter mellom 700’ og 200’ så blir du jo lett forvirret. kanskje du ikke liker seiling engang…. Link to post
Code0 Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 fiskeskjær skrev for 2 timer siden: litt høyt priset? Mer… du kan søke ‘aker yachts’ her i forumet… Et mellomledd skal også ha penger, og drar prisen opp. Den modellen er veldig romslig om det er bo-båt du skal ha. Jeg ser ikke alder på seil i annonsen, mulig spiler i rulleseil var tilvalg orginalt. Bavaria i den årgangen er god kvalitet, jeg har samme årgang (36 fot). jeg håper å kunne selge for 600’, så noen tusen mer for megler og to fot ( mye større båt) er ikke galt. Men MARKEDS-pris, gitt tilbud / etterspørsel/ renter antall kjøpere osv aner jeg ikke. God båt om du har penger på konto, må du låne hos opp finans så kanskje ikke… Link to post
fiskeskjær Svart 21.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Nå ser jeg i utgangspunktet på båter som koster rundt 200.000. Ønsker selfølgelig å gjøre et trygt og godt kjøp. Er mer opptatt av å finne en båt uten skjulte feil og mangler enn å prute. Ønsker å orientere meg litt rundt. Derfor ser jeg også på litt dyrere båter. Leker litt med tanken på å bo i båt i en periode. Tenker da at det kan det være greit med en større båt. Om jeg liker seiling eller ikke får tiden vise. Det er min minste bekymring. Det er vel nok av folk som sitter på gjerdet et helt liv uten gå for det. Økonomi avgjør ikke hvilken båt jeg går for. Handler mer om behov og bruk. Jobber for meg selv så har en del frihet i forhold til det. Link to post
lr-80 Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 1. Bavaria er ikke mest spennende å seile, men har god plass og bokvalitet. Kanskje ikke den beste om du skal bo i den på vinteren. 2. Bavaria er som en Skoda Octavia. Enormt mange i omløp og lett omsettelig videre til forutsigbar pris. I prisklassen ville jeg kostet på meg en gjennomgang av takstmann, det kan (mest sannsynlig) gå godt uten men kjedelig med overraskelser. 3. Selv om en kjøper båt til flerfoldig hundretusener av kroner, er det kostbart vedlikehold. Sørg for oversikt over motor og seildrevsbelg, seil, evt skader etter grunnstøting, ror/rorlager, sprayhood/cockpittelt og elektronikk. Mange anbefaler bytte av stående rigg etter 15 år, men dette følges nok ikke slavisk. Bytte av skroggjennomføringer, polering osv er billig med litt egeninnsats. Link to post
nordan family 27 Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Her hadde jeg kjøpt en nyest mulig 30-35 foter. Kanskje en 2007-2012 Bavaria 30 eller lignende. Båt medfører en del jobb, en eldre båt medfører enda mer jobb. Mer jobb betyr mindre tid til segling og faktisk bruk av båten, mer jobb blir mer hobby- og for mange kan jo det også være riktig. Men hvis det å bruke båten er viktig, så ville jeg latt alder på båt, utstyr, seil osv være viktig. Finnes jo stadig noen med oppgradert seilgarderobe osv, samt godt oppgradert, uten at prisen er så mye høyere. Link to post
willmasta Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Hvis du ikke har akutt behov for en bobåt akkurat nå kaster jeg inn en brannfakkel: Kjøp en billig drittbåt (20+fot) til rundt 10 000 med påhenger. Du kan nesten umulig kjøpe katta i sekken da. Fortsatt helt kurant å overnatte i. Så herjer du rundt med den de tre-fire månedene som er denne sesongen. Går på grunn, revner seil, kræsjer i brygga etc. Du får masse erfaring, og får også tid til å reflektere over hva slags båt du egentlig vil ha gjennom praktisk bruk. Så kan du vrake eller gi bort båten mot høsten, og så gå inn i markedet for dyrere båt når høstprisene melder seg. De 10 tusen du brukte på den første sparer du fort inn da. Dette som alternativ til å gjøre feilene alle (inkludert meg) gjør som nye seilere. Disse tabbene koster vesentlig mye mer i en dyr båt - enten i reparasjon, eller i tap ved senere salg. Link to post
fiskeskjær Svart 21.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Så her kjøper man seg bare masse jobb? Eller er dette en grei båt i denne prisklassen. https://www.finn.no/306909802 Link to post
fiskeskjær Svart 21.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Ja, hvorfor ikke willmasta. Kanskje det er måten å gjøre det på:) Link to post
J-Å Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Prøv gjerne å få prøveseilt de aktuelle båtene, hvis seilegenskaper er en prioritet. Av de båtene du lister opp hadde jeg valgt Twostar 36. Det er en skikkelig seilbåt, som kan seile i lite vind. Og det er jo da det er finest å seile. Det er en litt avansert båt for en nybegynner, men hvis en lærer seg gode prosedyrer fra begynnelsen av, så går det helt fint. Jeg har seilt med en tilsvarende rigg i snart 20 år. En slik mast gir mye bedre trimmemuligheter en de stolpene en ser på mange båter. En god autopilot er veldig nyttig hvis en skal seile alene. Kanskje går det bra med en slik rorkultpilot, men jeg hadde lagt inn en avansert autopilot i budsjettet. Motorbytte må en gjerne være forberedt på for alle motorer over 20 år, men det kan gå bra lenge. En tobladet propell kan gi litt vibrasjoner. Igjen er prøvetur viktig. Anker og ankervinsj forut mangler ser det ut til, det er nok en betydelig kostnad, hvis du trenger det. Varmeapparat står det heller ingenting om. Link to post
Indy Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Det første spørsmålet du bør stille deg selv er: ønsker jeg å seile 75% eller er det helt greit å gå for motor 75% av tiden? Svaret på det er avgjørende for hvilken båt du bør velge, hvilken rigg, dekksutstyr, seilutrustning etc. båten bør ha. Den virkelig store fellen å gå i er å kjøpe en båt som har skader etter grunnstøting, reparasjoner her kan komme opp i flere hundre tusen. Så sjekk grundig, gjerne med kyndig hjelp, for skader av denne type. Både motor, seil og rigg er å se på som slitasjekomponenter som må byttes før eller senere. Er de av nyere dato og har betydelig levetid igjen, så er det selvsagt et stort pluss. Lykke til med båtjakt! Link to post
fiskeskjær Svart 22.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Takk for det. Tanken er jo å seile mest mulig, men tenker det blir mest motor i starten før man får teken på det. Legger merke til at det er en del seilbåter som bruker mest motor på fjorden her uansett vær og vind. Kanskje mest lettvint. Spesielt om man er litt usikker på egene seileferdigheter. Link to post
Code0 Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 fiskeskjær skrev for 1 time siden: Spesielt om man er litt usikker på egene seileferdigheter. Tenker du prøve deg frem med hjelp av youtube eller tenker du ta med en seilkyndig de første gangene? Bavariaklubben har en mentorordning, men du bor ‘midt i Norge’ så ikke greit å vite om noen stiller opp der du er. Link to post
fiskeskjær Svart 22.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Finner sikkert mye gode tips på YouTube, men tenker jeg tar med meg noen i starten. Eventuelt melder meg på noen seilkurs. Link to post
Code0 Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 fiskeskjær skrev 1 time siden: Eventuelt melder meg på noen seilkurs. God plan. Sparer mye tid på det, og kan gjøre seiling til noe positivt du mestrer. Motsatt er de som ender opp i fjæra og lurer på HVORFOR?!? Man kjøper jo kurs for KAJAKK!! Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 fiskeskjær skrev On 21.6.2023 at 17.21: Har kontroll på eventuell båtplass ja. Kan være lurt å starte med en litt mindre båt til man har skaffet seg erfaring ja. Noen som har noe kjennskap til Rush 97 båtene? Er disse greit priset i forhold til tilstand? Noe man bør være opps på? Bavaria 38 som står i Trondheim blir en helt annen prisklasse. Skulle gjerne vært med blykjøl å nyere seilgarderobbe. Båtmarkedet er kanskje litt usikkert akkurat nå så 690.000 for den er kanskje litt høyt priset? Hadde en gammel Rush 77 i mange år uten nevneverdige problemer, men jeg har ikke noen spesiell kjennskap til båtene sånn konstruksjonsmessig. Blykjøl var det vel ikke på 77'en så vidt jeg husker, pga. volumet under dekk og undermotorisering var det ikke alltid man kom noen vei for motor. Ellers er det en ting å tenke på når det gjelder rigg; Rush har vel stort sett masthead rigg mens Bavaria har brøkdels (9/11?), det siste er vel litt mer moderne, og kan være litt morsommere å trimme? Masta står også uten akterstaget når du har bakovervendte salingshorn. Ingen av Bavariaene har rullestorseil, ser jeg. Det har nok ikke Rush'ene heller. Antar du foretrekker uten. Rush'ene har rorkult og strak propellaksel istf. drev. Det er enklere og billigere, men det kan hende du må nøye deg med autopilot som henger på rorkulten. Bavaria har løygangen på hyttetaket, Rush i cockpit, og med "klassisk" storseilsskjøte (med blokk og mye utveksling) istedenfor Bavarias tyskerskjøte (via hyttetaket og til vinsj). Tenker at med Rush så har du budsjett til f.eks. oppgradering av seilgarderobe og fiksing av eventuelle andre ting. Størrelsesmessig så er det enklere med mindre båt, men tar man det sakte og rolig går det meste. Størrelsen er en tilvenning og det blir uansett en læringskurve her. Har 38 ft selv og synes kanskje det er stort nok å håndtere for en person, ihvertfall når det drar seg til litt. Link to post
quantumduck Svart 23.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2023 J-Å skrev On 22.6.2023 at 6.54: En god autopilot er veldig nyttig hvis en skal seile alene. Kanskje går det bra med en slik rorkultpilot, men jeg hadde lagt inn en avansert autopilot i budsjettet. Autopilot er et must når man seiler alene. Har ikke verdens beste erfaringer med rorkultvarianten der. Men verden har sikkert gått framover. Det ble ofte ufrivillig 720-graders i slagene på kryss med den gamle Autohelmen jeg hadde for 20 år siden. Når jeg husker det; en brøkdelsrigg kan være enklere å håndtere aleine på kryss. Mer av seilarealet ligger i storseilet som stort sett klarer seg selv. Man slipper å vinsje over en enorm "70-talls-genoa" hver gang man slår. Enkelte båter har selvslående fokk også. F.eks. Hanse og Maxi Fenix. Tenker at det må være deilig å ha om man seiler mye alene. Link to post
tobixen Svart 24.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2023 On 6/21/2023 at 11:01 PM, willmasta said: Kjøp en billig drittbåt (20+fot) til rundt 10 000 med påhenger. Du kan nesten umulig kjøpe katta i sekken da. Fortsatt helt kurant å overnatte i. Så herjer du rundt med den de tre-fire månedene som er denne sesongen. Går på grunn, revner seil, kræsjer i brygga etc. Du får masse erfaring, og får også tid til å reflektere over hva slags båt du egentlig vil ha gjennom praktisk bruk. Det var noe slikt jeg gjorde. Båten var billig, men ingen drittbåt - den ble imidlertid fort drittbåt med alle tabbene jeg gjorde, til og med på ventetiden. On 6/21/2023 at 11:01 PM, willmasta said: Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
fiskeskjær Svart 27.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Har vært å sett på en Bavaria fra 2004. En del ting som gjorde meg usikker. Noe fukt/vann etter regnvær og hard seiling. En del striper og små sår i gelcoat. Bør fjerne bunnstoff å legge nytt. Eldre seil. Skade på genoa som er reparert. Hovedseil ikke brukt eller luftet det siste året. Slitt lazyjack og cockpitkalesje. Plotter og webasto virker ikke. Problemer med lensepumpe. Mulig lekkasje varmtvannstank pluss en del andre småting og kanskje større ting som ikke er avdekket. Siste service motor 2021. Noen tanker rundt dette? Mye røde flagg? Redd for store kostnader og mye jobb her. Link to post
nordan family 27 Svart 27.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2023 Hvis alle «reparasjonene» er hensyntatt i prisen, og du trenger en hobby, så kan det jo være greit. Men det høres ut som det skal inn noen timer og kroner. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn