Jump to content

Kjøpe min første seilbåt

fiskeskjær

Recommended Posts

Seil og elektronikk må du regne med å skifte om det er orginalt. For meg er det viktig med gode seil som står bra når de er revet ( mye vind). Alt fungerer i lett vind. Vann-inntregning kan være mye jobb, om det er skjøt mellom skrog og dekk som lekker. Var du på testtur og observerte dette? Fjerne bunnstoff, det ef sekundært. Varmtvannstank: det er ofte det røde røret med varmtvann som begynner å lekke, plasten tåler ikke den høye temperaturen. I så fall er det easy fix, sett inn blandeventil eller 20 cm armert slange. Motorservice, det er vel oljeskift og filtre. Det trenger ikke ha ødelat motoren. Om ikke storseilet har vært heist har den vel vært lite brukt. Seil har godt av å lagres innendørs om vinteren, ikke under et bomtrekk. Små gelcoatsår…, javel… det er vel ikke uventet. Jeg har bavaria 2003 modell, er veldig fornøyd med den. Men har den vært neglisjert siden ny så kan det bli dårlig. Hvordan lukter det under dekk (do, fukt, mugg)?

Noen tanker rundt dette? Mye røde flagg? Redd for store kostnader og mye jobb her.  

Det kan være tilfeldigheter og uheldige omstendigheter som gjør at det er så mange kjente mangler på en gang på en såpass ny båt. Det kan også være en veldig dårlig vedlikeholdt båt. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Selger som opplyste om fukt/vann ved regnvær. Har tidligere også vært lekkasje rundt rekkestøtter, men det er ordnet i følge selger. Seilene har ikke vært lagret innendørs. Både seil og en del elektronikk må byttes. Lensepumpe fungerer ikke. Webasto fungerer ikke. Pluss en del andre ting. Ferskvann i dørken ved impeller. Kjente ingen lukt av fukt eller lignende. Ser fort for meg en kostnad på minst 100.000-200.000 å masse jobb. Syns ikke prisen gjenspeiler det. Om det er vært dårlig vedlikehold de siste årene kan jo andre ting dukke opp også. Har ikke prøvekjørt båten. Om det skulle blitt aktuelt tenker jeg prøvekjøring og kanskje en gjennomgang av båten fra en tredjeperson hadde vært lurt. Den har jernkjøl ikke blykjøl. Ser de fleste anbefaler blykjøl. Rust eller andre utfordringer der man bør være obs på? 

Den har jernkjøl ikke blykjøl. Ser de fleste anbefaler blykjøl. Rust eller andre utfordringer der man bør være opps på? 

Jeg har jernkjøl. Litt puss hver gang den er oppe, men kjølen ruster ikke bort. Bly er vesentlig dyrere og velges på regattabåter mer vekt / mindre overflate.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...