Jump to content

Kjøpe min første seilbåt

fiskeskjær

Recommended Posts

Seil og elektronikk må du regne med å skifte om det er orginalt. For meg er det viktig med gode seil som står bra når de er revet ( mye vind). Alt fungerer i lett vind. Vann-inntregning kan være mye jobb, om det er skjøt mellom skrog og dekk som lekker. Var du på testtur og observerte dette? Fjerne bunnstoff, det ef sekundært. Varmtvannstank: det er ofte det røde røret med varmtvann som begynner å lekke, plasten tåler ikke den høye temperaturen. I så fall er det easy fix, sett inn blandeventil eller 20 cm armert slange. Motorservice, det er vel oljeskift og filtre. Det trenger ikke ha ødelat motoren. Om ikke storseilet har vært heist har den vel vært lite brukt. Seil har godt av å lagres innendørs om vinteren, ikke under et bomtrekk. Små gelcoatsår…, javel… det er vel ikke uventet. Jeg har bavaria 2003 modell, er veldig fornøyd med den. Men har den vært neglisjert siden ny så kan det bli dårlig. Hvordan lukter det under dekk (do, fukt, mugg)?

Selger som opplyste om fukt/vann ved regnvær. Har tidligere også vært lekkasje rundt rekkestøtter, men det er ordnet i følge selger. Seilene har ikke vært lagret innendørs. Både seil og en del elektronikk må byttes. Lensepumpe fungerer ikke. Webasto fungerer ikke. Pluss en del andre ting. Ferskvann i dørken ved impeller. Kjente ingen lukt av fukt eller lignende. Ser fort for meg en kostnad på minst 100.000-200.000 å masse jobb. Syns ikke prisen gjenspeiler det. Om det er vært dårlig vedlikehold de siste årene kan jo andre ting dukke opp også. Har ikke prøvekjørt båten. Om det skulle blitt aktuelt tenker jeg prøvekjøring og kanskje en gjennomgang av båten fra en tredjeperson hadde vært lurt. Den har jernkjøl ikke blykjøl. Ser de fleste anbefaler blykjøl. Rust eller andre utfordringer der man bør være obs på? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...