Jump to content

Registerreimskifte diesel og referansemerking på hjul og blokk.


Fluberg

Recommended Posts

På dieselmotorer så er det som på bensinmotorertenningsmerker som angir hvor hjulene skal stå om man feks. skifter regreim. Jeg har gjort det på motoren min, men finner ikke
merking ifbm. forgreningsbatteriet som styrer dieselen til dysene. Kammen i ei slik forgreningsbatteri, og som mange kaller dieselpumpe må jo åpne og lukke til riktige tider for hver
dyse som skal fores. På mine motorer sitter det som regel Sims eller Bosch.  Er det ikke vanlig eller nødvendig med slike "merker" som viser hvilke posisjoner drevhjulene skal stå på på gamle dieselmotorer?

Link to post
Share on other sites

Om det er nødvendig eller ikke er jeg ikke rette personen å svare på, men når det gjelder det å få de ulike hjulene til å fortsette å ha samme plass i forhold til hverandre har jeg mange år brukt et lurt triks jeg lærte av en kamerat som er motormekaniker. Forutsetter at ikke reimhjulene har flens som reima må over for å ta den av. Du kan la den gamle reima stå på som den gjør for så å skjære et langsgående kutt med tapetkniv langs hele reima. Dermed deles reima i to, på langs. Marker gjerne hjulenes posisjon, i tilfelle, men her er det ikke så viktig hvilken posisjon hjulene er i, du markerer bare i forhold til hvordan de står akkurat nå. Så kan du slakke strammehjulet litt, ikke for mye slik at reima blir for løs. Den yttre delen av reima kan du da trekke rett ut og av reimhjulene mens den indre delen fremdeles holder hjulene i riktig posisjon. Så dytter du inn den nye reima og sjekker på innsiden av reima at tennene går likt med den gamle indre halvdelen. Når den nye reima er riktig plassert kapper du den gamle reima av på tvers, forsiktig så du ikke kommer borti den nye reima, for så å dytte den nye helt inn til der den skal være. Lurt å være litt nøye når du strammer strammehjulet igjen, blir reima for slakk kan den fort hoppe over og forskyve seg et hakk, da mister du jo litt av poenget med å bruke denne metoden.

Link to post
Share on other sites

Alle hjulene skal ha merker, og må selvfølgelig stå i samme stilling med ny reim som med den gamle. Når jeg skifter pleier jeg å gjøre som følger: Først sette den på merkene, gjerne med bolter/pinner om det er opplegg for det. Deretter merker jeg alle hjul og den gamle reiem med hvit tusj som overettmerker. Slakker strammehjul, tar av reimen, overfører merkingen til ny reim og monterer. Strammer opp, sveiver motoren rundt et par runder og sjekker at den fortsatt er på merkene. Da er jeg 100% sikker på at alt er som det skal være. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tips er alltid greit å få, selv om man har de innprenta fra før. Sikkert litt klønete spurt av meg, for problemet mitt er ikke at merkene er der eller jeg er redd for at timing ikke skal bli rett. Det måtte i så fall bli fordi man er litt uforsiktig og lar hjulene komme ut av referansepunktenes posisjon. Det er greit nok det, men her er jo problemet at referansemerkene på forgreningspumpas hjul eller motorblokka finner jeg ikke. Så det beste svaret hittil er Hakannen sit svar. Det skal da være referansemerker ifbm. dieselpumpa også? Det var egentlig det jeg mente å spørre etter. Den skal vel også times, eller har jeg gjort det feil i alle år, og gjort for mye/nøye arbeid (vært for unødvendig mye nøye)?

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 4 timer siden:

Har aldri hørt eller sett en motor der dieselpumpa har vært drevet av reim.

 

Min Ford FSD har det. Men i trådstarters tilfelle er det tydeligvis viktig å hemmeligholde hvilken motor det gjelder.  Så da kan man heller ikke komme med råd som betyr noe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...