Jump to content

Hvordan feste fleksibelt solcellepanel på dekk (på seilbåt) ?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

Jeg har lest noen tråder om dette her nå, men finner ikke helt svaret på det jeg lurer på, så jeg forsøker med en ny tråd.

 

Dette solcellepanelet er nå på vei i posten fra Seatronic: https://seatronic.no/skanbatt-fsp190w-fleksibelt-solcellepanel-190w Det er visstnok svært fleksibelt med en slitesterk overflate som tåler å bli tråkket på. Planen er å feste det på den ruglete delen av dekket rett foran sprayhooden.

 

Seatronic anbefaler ikke Tec-7 "da det sitter som .....", men heller et lim som ikke blir hardt, men gir litt ved ekspansjon i varme. Utifra mailen fra de, så mener de punktvis liming langs kanter og i senter.

 

Kan noen dele noen erfaringer, og ikke minst: Hva slags lim ville dere andre kapteiner ha brukt ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg anbefaler deg en stripe med Sika 592 ca 3 cm inn fra ytterkant, så jevn som mulig rundt hele, så du ikke får fukt og skit inn under panelet. Det holder også i massevis, trenger ikke noe i midten. Med langt knivblad kapper du lett av limet i 2, og kan skrape, dra av.

Link to post
Share on other sites

@Worry II Det med en jevn stripe for å unngå "hybelkaniner" under der høres fornuftig ut.

 

Går jeg for 592 blir det en postbestilling. Dersom 591 kan være aktuelt(?), så har THansen det rett nede i gata for der jeg bor. Er det stor forskjell ? Leste at 591 også er fleksibel ?

 

Jeg leste forøvrig på noen av de andre trådene bekymringer omkring varmeutvikling mot dekk og at det ikke var helt bra ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

591 er sikkert helt ok. Tviler på at varmeutvikling under disse rugged panelene er noe problem. De er jo laget for dette. De 998,- ikke rugged-panelene er jeg mer skeptisk til. De blir også veldig fort stygge.

 

Jeg har mine limt, og erstattet det fremre med nytt i år. Så helt fint ut under det gamle.

 

20230429_130408.jpg.6f55d8d5446a0431bb0116c382e457a5.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte tech7 med en jevn stripe rundt hele for å slippe drit under. Tok et par striper på kryss også (tror jeg). Limt på sommer 2020. Har ikke prøvd å nappe i det, men mistenker at det kanskje må re-limes etter denne sesongen. Men har altså holdt 3 sesonger hittil. Gjorde absolutt ikke noe spesielt godt grunnarbeid. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...