lurvetass Startet 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2023 Har en Raymarine plotter med Navionics kartbrikke. Oppdaterte sofware på plotter og kartbrikke og app i nettbrettet i fjor. Nå får jeg tilbud om å oppdatere, men trenger jeg det hvert år? Har papirkart og nettbrett i tillegg. Bruksområdet er Oslofjorden og nedover sørlandskysten og noe nedover svenskekysten. Hilsen Lurvetass Link to post
pipe Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 For egen del er svaret nei for de har forlengst funnet grunnene og undervannsskjær der jeg ferdes. De som lever av dette vil jo hevde det motsatte og man alltid skal ha nyeste revisjon. Kartet mitt er vel 5-6 år gammelt og det lever jeg godt med. Fritt i fra husken så mener jeg att "kartverket" gjorde en digitalisering for 15 år siden i mitt kartområde. Etter dette var det slutt på att båten gikk over tørt land på skjermen noen steder mens i virkeligheten så gikk båten i sjøen...heldigvis. På en annen side var det jo skipet Rocknes som fant skjæret i innseilingen til Bergen på begynnelsen av 2000 tallet og ikke de som lager sjøkart så noen overraskelser finnes sikkert fortsatt Link to post
Worry II Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Hmmm.. jeg får ikke mine Axiom til å fungere overhodet, uten oppdatering. Men nå skulle ikke jeg ha vært iddiot heller.. Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Hulda har ny Garmin med nye kart som har en drøss feil. Oppdaterer ikke hvert år. Brett/tlf med Navionics oppdateres årlig. Papirkartene holder i mange, mange år. Link to post
dennrick Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Jeg sliter med at jeg ikke får slettet forrige eier fra Active Captain på Garminen min, og jeg har ikke lyst til å oppdatere før jeg får til det. Noen som vet hvordan ? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 dennrick skrev 1 minutt siden: Jeg sliter med at jeg ikke får slettet forrige eier fra Active Captain på Garminen min, og jeg har ikke lyst til å oppdatere før jeg får til det. Noen som vet hvordan ? Jeg kommer ikke engang inn på min Active Captain (det er et jævla lurveprogram). Selv med brukernavn og passord, vil ikke programmet godkjenne IP-adresse, ikke godkjenne nettverket, og gud vet hva, det er helt tilfeldig om jeg får kontakt. Jeg føler meg tilbake til MS DOS 4,6. Hvis du ikke har brukernavn og passord, er løpet kjørt. Men ring Garmin support og spør. Link to post
lurvetass Svart 21.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Prisen for oppdatering er For kartbrikke til plotter Oslo, Skagerak, Haugesund med rabatt er 80 eur Og for app til nettbrettet Norgeskart 34,99 eur Blir 1400 kr med dårlig kurs og dyrt å gjøre hvert år. Hilsen Lurvetass Link to post
Blouberg Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 dennrick skrev 41 minutter siden: Jeg sliter med at jeg ikke får slettet forrige eier fra Active Captain på Garminen min, og jeg har ikke lyst til å oppdatere før jeg får til det. Noen som vet hvordan ? Få forrige eier til å slette Garmin enheten fra sin profil. Gjøres veldig enkelt på Garmin.no > profil Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Okkaby Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Worry II skrev for 2 timer siden: Hmmm.. jeg får ikke mine Axiom til å fungere overhodet, uten oppdatering. Men nå skulle ikke jeg ha vært iddiot heller.. Min krasjet totalt etter oppdatering til lighthouse 4. Å etter to runder hos Raymarine først i UK så i Oslo. Så påstår de, at det er Navionics kartet som må oppdateres, da det må ha nye database for å fungere med lighthouse 4. Dette er et 2 år gammelt kart som fungerte 100% før oppdatering av plotter. Fikk nå byttet et annet navionics kart med et lighthouse kart hos kollega, som hadde kjøpt feil. da fungere plotter igjen. Min enkle konklusjon, er at Raymarine blir knust til pinneved når Orca har implementert radars support i deres system. Lighthouse kart er vel 10 år bak navionics, å ikke noe å bruke penger på i det hele tatt, å ikke blir det aktuelt å bruke penger på å oppdatere det store navionics kartet heller. Så en like enkel konklusjon hos meg, er at Raymarine er en gang søppel, som det aldri mer blir brukt penger på å kjøpe. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
TrikkerN Lønning Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Hulda skrev for 2 timer siden: Hulda har ny Garmin med nye kart som har en drøss feil. Oppdaterer ikke hvert år. Brett/tlf med Navionics oppdateres årlig. Papirkartene holder i mange, mange år. Det er jo stadig oppdateringer på Navionics, oppdaterer du kun en gang i året? Isåfall hvorfor?? Link to post
J-Å Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Det pågår en ganske omfattende omlegging av fyrsektorer. Det kan være en grunn til å oppdatere, når endringene er på plass. For dem som ennå navigerer etter fyrlykter. Noe jeg anbefaler i disse tider, hvor jamming og nedgradering av GNSS er noe man bør regne med. https://www.kystverket.no/sjovegen/overgang-til-iala-standard/ Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Jeg oppdaterer alltid kartene. Det er småpenger å bruke i forhold til hva båt koster og hva som ellers brukes på båt, og det er så enkelt at nye kart er bedre enn de gamle. jeg har navionics på plotter og ipader. testet lighthouse kartene. De går tregt på min Axiom Pro med Lighthouse 4. Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 TrikkerN Lønning skrev for 7 timer siden: Det er jo stadig oppdateringer på Navionics, oppdaterer du kun en gang i året? Isåfall hvorfor?? På en annen måte, Navionics betaler jeg årlig for å fornye abonnementet. Og så laster jeg ofte og ukomplisert ned oppdateringer. Link to post
El barco de Sol Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Hulda skrev for 11 timer siden: Jeg kommer ikke engang inn på min Active Captain (det er et jævla lurveprogram). Selv med brukernavn og passord, vil ikke programmet godkjenne IP-adresse, ikke godkjenne nettverket, og gud vet hva, det er helt tilfeldig om jeg får kontakt. Jeg føler meg tilbake til MS DOS 4,6. Hvis du ikke har brukernavn og passord, er løpet kjørt. Men ring Garmin support og spør. Velkommen i klubben. Har gitt opp Activ Captain Link to post
Roger jo Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 pipe skrev for 11 timer siden: På en annen side var det jo skipet Rocknes som fant skjæret i innseilingen til Bergen på begynnelsen av 2000 tallet og ikke de som lager sjøkart så noen overraskelser finnes sikkert fortsatt Hvis jeg husker rett så var grunnen kommet med i Cmap 2003 utgaven Fått med disse? (1) 59° 05.59' N, 10° 47.17' E 2.1m, slett 4m 1) 59° 11.27' N, 10° 46.24' E 1.4m slett 9m Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
El barco de Sol Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Har Garmin. Kjøpt 2019 og oppdaterer ikke. Ingen nattseillas. Tenker at fastlandet og øyer ikke forrandrer seg av betydning. I ukjente farvann velger jeg å holde meg på sikre dybder. Link to post
Jenny II Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Har Raymarine Element med Navionics-kart. Da kjøpte båten i fjor kjøpte jeg et ett års abonnement som jeg oppdaterer mer eller mindre ujevnlig. Abonnementet går ut i slutten av juli og skal passe på å oppdatere rett før. Etter det tenker jeg å vente ett år eller to før jeg kjøper et nytt abonnement... med mindre de kliner til med et skikkelig tilbud. Link to post
Blouberg Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Lykken1 skrev for 7 timer siden: Velkommen i klubben. Har gitt opp Activ Captain Rart det skal være slik. Hos meg fungerer det helt fint. Er vel også eneste mulighet for å flytte ruter fra Navionics appen til Garmin, så da er det dumt at appen ikke funker. Garmin enheter kan være litt gjenstridige i forhold til å bytte eier dersom tidligere eier ikke sletter i sin profil Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Pequod Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Hvis TS tenker på fornyelse av abonnement, så gjør jeg det hvert år. Fast trekk fra konto. Når det gjelder oppdatering av software så gjør jeg også det når jeg får beskjed, det koster jo ingenting, og jeg oppdaterer kartene foran hver lengre tur jeg skal ut på. Slike oppdateringer kan jeg også gjøre om bord mens jeg er underveis. Nå bruker jeg i tillegg Open CPN, men har valgt å holde på Navionics-abonnementet til kartplotteren. Papirkartene er noen år gamle, men er med i båten. Hender jeg tar dem fram, for eksempel når jeg ligger i en havn flere dager, bare for å oppfriske hukommelsen på hvordan man bruker dem med passer og kurslinjal. Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Hulda skrev for 11 timer siden: På en annen måte, Navionics betaler jeg årlig for å fornye abonnementet. Og så laster jeg ofte og ukomplisert ned oppdateringer. Det ga mer mening.? Som nevnt skjer det en del med sektorlykter. Dette er på godt og vondt. For vi som er vandt med sektorlykter er det enormt savn. Link to post
sailorboy Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Ganske utrolig at det skal være så kostbart med kart oppdatering når grunnlaget for kartene allerede er betalt av "oss alle". De aller fleste kart leverandører bruker grunnlag fra Statens Kartverk til å videreformidle dette i sine kart pakker. Link to post
Swingswong Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Oppdaterer et par ganger i løpet av sesongen. Har Navionics i plottere og på iPad. Abonnement gir tilgang på auto routing som jeg bruker litt. Link to post
dennrick Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Har fått melding fra tidligere eier om at han har vært inne i sin ActiveCaptain app og verifisert at ingen komponenter der er registrert. I tillegg har han fått melding fra Garmin idag om at hans konto er slettet, og at alle bruker data og personlig informasjon er slettet. Da får vi se hvordan det går når jeg kommer i båten og kopler ActiveCaptain appen til wifi nettet til skjermene..... Men ja, til trådstart spørsmålet, så kommer jeg til å oppgradere kartene :-) Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Code0 Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Plotteren på pidestallen har kartbrikke. Den bytter jeg ikke. Kartplotteren brukes mest på overfarter og snakker med autopiloten. Kysten forandrer seg ikke så mye fra år til år. Ipad og iphone med navionics står for fin-navigering og oppdateres løpende. Link to post
alfaalfa Svart 22.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2023 Jeg tenker st grunner og hindringer endrer seg lite. Men oppdateringene i Norge er nyttige fordi dette er ikke vedlikeholdt og målt opp på laaang tid. men mer viktig er sjømerker. Det skiftes til hoved led og tas bort røde og grønne merker som erstattes med lateralmerker. Det er kjekt at kartet har samme pinner og merker som det som er utenfor båten. så jo, takk, når det er så enkelt å oppgradere så gjør jeg det. Hele tiden. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn