Jump to content

Oppdaterer dere kartbrikker hvert år?

lurvetass

Recommended Posts

Pequod skrev for 4 timer siden:

Nå bruker jeg i tillegg Open CPN,

Ja OpenCpn er  bra og når kart over hele Norge BARE koster 21 € og oppgradering hver uke  hvis en vil i et år  er det ikke noe og lure på.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Oppdaterer du Google-Maps eller kart-appen på iPhone?

Jeg har Orca, og der trenger jeg ikke tenke på det. Oppdateres av seg selv med en gang sjøkartverket slipper en endring uten at jeg må gjøre noe aktivt. Så da er vel svaret «ja, jeg oppdaterer hvert år». Men har ikke kartbrikke, bruker SIM-kort i plotter eller deler telefonens nettverk. 

Alle kart i hele Oslofjorden blir nå fortløpende oppdatert til IALA-standard. 
Det vil si at det er svært mange lykter som har byttet lyskarakter. Det som i gamle kart var grønn sektor kan fort ha vært gjort om til rød sektor. Les mer på kartverket sine sider. 
Når jeg kjører kurs i navigering i Horten og her nede i Hvaler skjærgården bruker jeg gamle kart som demonstrasjon på nettopp dette. 
Det har blitt en og annen AHA-opplevelse på elevene ombord. 
Så mitt klare råd er; Oppdater kartene dine! I hvert fall nå! Senk rødvinsbudsjettet og hold kartene ferske! Dyrere enn det er det ikke!

Etter at kartene er oppdatert til 2023-versjon kan man gratis laste ned oppdateringer til kartene på nettstedet til «Den norske los».

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

• 1 år senere...

Kjøpte kart samtidig som jeg kjøpte raymarine axiom plotter i 23,  har hatt konto for oppdatering av Navionics kart. Prøver så å oppdatere Navionics kartbrikke til plotter. Men får bare beskjed om at kontoen jeg logger inn med , ikke er den samme som lastet ned kartet. Hva gjør jeg så? Har forsøkt med diverse apper fra garmin 

Endelig ble det Bobåt

Opprett ny bruker med den e-posten som gjør det riktig. Eller ring til Seatronic og få hjelp der. 

Mvh

Chilli Solbris

Oppdaterte kart i fjor på min Garmin gpsmap fra 2012 (satt inne med originalkart).

Fikk en markant ytelsesforbedring på nye kart, og nei, kartbrikken som sto i originalt var ikke original men nyere av god kvalitet. Så kan jo være folk med eldre kartplotter med eldre kart kan få en mer snappy plotter som jeg var heldig å få. 

Så veldig fornøyd, og en får jo rabatt på ny brikke av garmin. Men oppgraderer nok ikke før om noen år igjen. 

Meldte inn fem manglende sjømerker til Garmin for fem år siden. Etter tre år, ikke oppdatert. Gidder ikke å betale oppdateringer som ikke fungerer. 

Jeg betaler årlig avgift til Navionics, som nå er kjøpt opp av Garmin. Ikke vanvittig imponert. Men om jeg ikke betaler, forsvinner kartet. Og jeg har stor glede av å ha kart på Samsung'en.

Skjæra flytter seg langsomt, sandbanker hurtigere. Telle fyrblink sluttet jeg med for 30 år siden. 

Vi kom inn til Son om natten for tre dager siden. Mente jeg kunne skimte et fyrblink syd retning Sauholmen. Mulig det var blinklyset på en bil som trengte seg gjennom lyskaoset. Det var så mye landlys at jeg kjente meg ikke igjen. Vært borte i 10 år. Da vi hadde tråklet oss inn og landet midt i blinken, innertier, proklamerte Admiralen at hennes fremsatte diagnose på min fremskredne demens ble trukket tilbake. 

Hulda skrev 36 minutter siden:

Jeg betaler årlig avgift til Navionics, som nå er kjøpt opp av Garmin. Ikke vanvittig imponert. Men om jeg ikke betaler, forsvinner kartet

Stemmer det? Fikk med meg at det var skjedd en endring og at de gamle kartene ble borte, men trodde at jeg nå hadde disse nye, men leier altså bare kartene for en drøy høvding i året? Usikker på om jeg syns det er verdt det i så fall..

Det dere som driver med nattseilas i hvert fall bør tenke på, er at samtlige lykter langs hele leia fra svenskegrensen til Kirkenes skal oppgraderes til å matche det internasjonale IALA-systemet bedre enn det har gjort. I størst mulig grad skal man nå få grønt om styrbord og rødt om babord når man seiler i leias retning. Det har ført til et ganske formidabelt skifte av sektorfarger rundt omkring.

Det har jeg demonstrert rundt i Hvaler-skjærgården til gangs på kursene jeg har holdt med nattseilas. har utstyrt et lag med gamle kart og et med nye. Det førte til at den seine kveldens seks deltagere oppgraderte både papirkart og plotterkart dagen etter!

Mvh

Chilli Solbris

Jeg leser EFS for mitt område innimellom. Er ikke ofte i nattseilas, og gjør det uansett i kun kjendte områder.  Ellers er det lite forandringer på granitten her og!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Roger jo skrev 3 minutter siden:

hvis en følger med på https://www.kartverket.no/til-sjos/efs  så ser en om det er forandring

i området der en ferdes, kommer ut hver 14 dag.

Ps en kan også søke på kart nr 5,473 mye nytt i Telemark

Den er det lurt å følge med på uansett!😄😄

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev for 16 timer siden:

Opprett ny bruker med den e-posten som gjør det riktig. Eller ring til Seatronic og få hjelp der. 

Hmm.  Hadde jeg bare visst hvilken bruker...🤪

Spørs om det blir seatronic,  eller i verste fall maritim...  enklere med de nærmeste kanskje.

Endelig ble det Bobåt

Bjørn Løvjomås skrev 1 time siden:

Hmm.  Hadde jeg bare visst hvilken bruker...🤪

Spørs om det blir seatronic,  eller i verste fall maritim...  enklere med de nærmeste kanskje.

Tenker at Seatronic hjelper deg pr telefon. Var det ikke der du handlet pakka?

Mvh

Chilli Solbris

@Chilli Solbris

Det ble handlet via Heitmann.  Hvor de handler vet jeg ikke🙂 har snakket litt med en viss herremann på seatronic nå..  finnes noen oppdateringsbrikke å få kjøpt. Må bare finne ut hvilket kart jeg har. 🤪 husker ikke helt hva jeg bestillte den gang for to år siden 

Endelig ble det Bobåt

Gjelder dette gamle plottere? For nye må vel gjøre dette enklere? Som på min Orca?

For to år siden postet jeg et innlegg rett over her med skjermbilde som viser nedlasting av kart på anslagsvis 5 sekunder (men det oppdateres regelmessig automatisk når du først har valgt område - de 5 sekundene gjelder om du f.eks. skal utvide til Danmark). Man må da ha betalt for abonnement først, med e-faktura er det også få sekunder når man først er i mobilbanken…

På Ipadene er kartene alltid oppdatert. På plotterne ikke. Så ipad er mer og mer detaljnavigasjonsmiddelet vårt.

Ruter lages på ipad - overføres til plotter via wifi. 

Er ikke så mye skjær der vi ferdes - men sandbanker flytter seg fort - og der er ipad bedre mtp at de kartene oppdateres oftere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...